Corporate Social Responsibility, Sustainability, and higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.03

Keywords:

Corporate Social Responsability, Sustainability, Proffesional Ethics, Educational Responsability, Quality Education

Abstract

In the last two decades, academic recognition of research and teaching in Corporate Social Responsibility and Sustainability has been incorporated into university education. The inclusion responds to the growing need to correctly guide the decision-making of future professionals in the current socio-economic context. This article refers to the lines of knowledge that underpin social responsibility, as well as its presence in the undergraduate and postgraduate courses offered by public and private universities in Madrid, proposing the transversality of its teaching in university education. The study includes the analysis of 19 universities in Madrid to find out about the current study plans and training itineraries in each of them. The parameters considered include the type of degree, course, subject classification, and number of credits of subjects related to Corporate Social Responsibility such as Sustainability, Ethics and Deontology. The analysis shows the presence of these subjects in the different curricula and their particularities, and highlights the need to commit to quality university education. In the face of current challenges, a socially responsible approach that promotes the general good, but with respect for the individual freedom of the person, must take precedence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrión Sánchez, M. y Porto Pedrosa, L. (2023). Educar la inteligencia sensible en tiempos de inteligencia artificial. Cuestiones Pedagógicas, 1(32), 69-82.

Comisión Europea (2021). Propuesta de reglamento del Parlamento Europeo y del Consejo por el que se establecen normas armonizadas en materia de IA (Ley de IA) y se modifican determinados actos legislativos de la Unión. COM (2021) 206 final. 2021/0106 (COD). Bruselas, Bélgica. https://bit.ly/3QL7ia4

Cortina Orts, A. (2000). Ética mínima. Introducción a la Filosofía Práctica. Tecnos

CRUE Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2011). La Responsabilidad Social de la Universidad y el Desarrollo Sostenible. Secretaría General Técnica. Ministerio de Educación. https://bit.ly/3UjtoCA

Daft, R. (2001). Organization Theory and Desing (7ª ed.). South-Western.

Davara Fernández de Marcos, L. (2024). El libro definitivo sobre las Redes Sociales. Cuadernos de Pedagogía.

De la Torre-Lascano, C. M. (2019). Responsabilidad Social Universitaria, ética empresarial y su aplicación en los procesos de formación en las Instituciones de Educación Superior. Clío América, 13(26), 370-379.

De la Torre, I. (2008). Fundamentos de la Responsabilidad Social de la Empresa. Revista Responsabilidad Social de la Empresa, 1, pp. 28-42

De la Torre, I; Garmendia, J. A. y Almagro, J. J. (coord.) (2009). Responsabilidad Social. Una reflexión global sobre la RSE. Pearson Prentice Hall.

De la Torre, I (2018). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y los Informes No Financieros. Economistas, Núm. 158, 76-85.

Denison, D.R. y Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6 (2) 201-223.

Fundación Edelman (2023). Edelman Trust Barometer. Informe España. https://bit.ly/3wlyuWS

Fundación Telefónica (2023). Informe Sociedad Digital en España 2023. Fundación Telefónica. https://bit.ly/3JMh5tK

García Nieto, M. T. y Gil Rodríguez, J. M. (2018). La Responsabilidad Social Corporativa en los estudios universitarios de comunicación. Doxa Comunicación, 27, 387-418.

Harvey, L. y Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18 (1), 9-34.

Jonas, H. (2008). El principio de responsabilidad. Herder.

L´Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Plataforma Actual.

Martínez Domínguez, L. M. y Porto Pedrosa, L. (2021). Cómo gobernar la institución educativa con Responsabilidad Social Educativa desde un enfoque de sostenibilidad. En T. Sola et al (coord.). Estudios sobre innovación e investigación educativa, Dykinson, pp. 1023-1034.

Martínez Domínguez, L. M., Plaza de la Hoz, P., Porto Pedrosa, L. y de la Rubia Rivas, I. (2023) (coord.). RSEDU: Responsabilidad Social Educativa. Almuzara.

Ortiz Muñoz, F. J. (2024). La inteligencia artificial como elemento disruptivo para consolidar el cambio del paradigma educativo. Revista Derecom, 36, 65-85.

Pastor Escuredo, D. (2020). La ética de lo complejo en la era digital. The Conversation. https://theconversation.com/es

Porto Pedrosa, L. (2022). Responsabilidad social educativa y libertad en la educación. En P. Santos (dir.). Libertad y responsabilidad educativas: claves para renovar el diálogo social. Tirant lo Blanch, pp. 249-262.

Schein, E. (2004). Organizational Culture and Leadership (3ª ed.). Jossey-Bass.

Suchman, M. C. (1995). Managing legitimacy: Strategic and institutional Approaches. Academy of Management Review, 20,3, 571-610.

Trompenaars, F y Hampden-Turner, C. (1993) Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business. Nicholas Brealey Publishing.

UNESCO (2023). Resumen del Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023: Tecnología en la educación: ¿Una herramienta en los términos de quién? París, UNESCO.

Vallejo Peña, A. (2022). La cultura organizacional en España. Tecnos

Weber, M. (1991). El político y el científico. Alianza.

Published

2024-06-30

How to Cite

De-la-Torre-Prados , I., & Porto Pedrosa, L. (2024). Corporate Social Responsibility, Sustainability, and higher education. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(33), 49–68. https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.03
Views
  • Abstract 95
  • PDF (Español (España)) 64
  • EPUB (Español (España)) 14
  • HTML (Español (España)) 5