Revisiting Popular Education in Paulo Freire’s centenary

Authors

  • Emilio Lucio-Villegas

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.09

Keywords:

Activity method, community education, popular education, research methods, educational trends, Paulo Freire

Abstract

Popular education has a long tradition as a reference to educational practices looking for people autonomy, and a fairer society. Even both conceptual and geographical contexts that sign its birth and development are varied, in our own context the most important trends are related to Latin-American, with
special reference to Paulo Freire’s work. This article is an attempt to review some of the ideas that have influenced the development of the popular education, and the methodologies that shape it. Specifically, I am going to focus on the contributions of the theories of deschooling, and in methodologies
as participatory research that is a key element to think on the collective creation of knowledge. In a second section of the article, I will mention the methodological elements that potentiate social relationships, dialogue and participation. As a conclusion, I will present two of the more common critiques conducted either Freire’s work or popular education – the role of the school as indoctrinated, and the role of the educator. Then, I will try to emphasise the relevance of popular education at present time.

Downloads

References

Apple, M.W. (1986). Ideología y currículo. Akal. Associação In Loco (2001). Formação para o desenvolvimiento. Asociación In Loco Bordieu, P. y Passeron. J.C. (1977). La reproducción. Laia.

Clover, D.; Follen, S. y Hall, B. (2010). La naturaleza de la transformación. Educación ecológica de personas adultas. Publicaciones de la Cátedra Paulo Freire de la Universidad de Sevilla.

Crowther, J. (1999). Popular education and the struggle for democracy. En J. Crowther, I. Martin y M. Shaw (Eds.), Popular education and social movements in Scotland today. NIACE. Dickens, Ch. ([1854] 2008). Hard Times. Collector’s Library.

Fals, O. (1980). La ciencia y el pueblo: nuevas reflexiones. En M.C. Salazar (ed.) (1990), La Investigación Acción Participativa. Inicios y Desarrollo (pp. 65-84). Popular.

Fals, O. (1986). Conocimiento y poder popular. Punta de Lanza/Siglo XXI.

Fals, O. (1998). Experiencias teórico-prácticas. En O. Fals (comp.), Participación popular. Retos del futuro (pp. 169-236). ICFES.

Fals, O. (2001). Participatory (Action) Research in Social Theory: origins and challenges. En P. Reason y H. Bradbury (eds.), Handbook of Action Research. (pp. 27- 37). Sage Publications.

Freinet, C. (1976). Por una escuela del pueblo. Fontanella.

Freire, P. (1985). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Poder, educación y liberación. Paidós.

Freire, P. (1997). Professora sim, tia nao. Olho dágua.

Grundtvig, N.F.S. (1991). Selected educational writings. The international people’s college and the association of Folk High School in Denmark. (Compilados por Max Lawson).

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2002). La mediación pedagógica. Diálogos.

Illich, I. (1974). La sociedad desescolarizada. Seix Barral.

Kane, L. (1999). Learning from popular education in Latin America. In J. Crowther, I. Martin & M. Shaw (Eds.), Popular education and social movements in Scotland today (pp. 54-69). NIACE.

Kirylo, J.D. y Boyd, D. (2017). Paulo Freire: His Faith, Spirituality, and Theology. Sense Publishers.

Kohan, W. (2020). Paulo Freire más que nunca. Una biografía filosófica. CLACSO.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46.

Lucio-Villegas, E. (2015). Adult Education in Communities. Sense Publishers.

Mayo, P. (1999). Gramsci, Freire and adult education: Possibilities for transformative action. Zed Books.

Mejía, M. (2011): Educaciones y pedagogías críticas desde el sur. (Cartografías de la Educación Popular). CEAAL

Orefice, P. (1987). Le Service comunal de Didactique Territoriale. En A. Melo (Org.), Seminario Interna-

cional: Minorías, Áreas, Zonas desfavorecidas. (pp. 337-344). Instituto Politécnico de Faro.

Osorio, J. (2020). La educación popular Latinoamericana: trayectoria, debates y vigencia. En A.A.V.V. Intelectuales y pensamiento social y ambiental en América Latina (pp. 333-348). RIL editores.

Parlett, M. y Hamilton, D. (1976). La evaluación como iluminación. En J. Gimeno y A Pérez Gómez (1989) (Eds.), La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 450- 466). Akal.

Park, P. (2001). Knowledge and Participatory Research. En P. Reason y H. Bradbury (Eds.), Handbook of Action Research (pp. 81-90). Sage Publications.

Rangel, C. (6 de febrero de 2021). Por qué la Guerra Civil y el Franquismo son aún un tabú en las aulas españolas. Huffingtonpost. https://bit.ly/3uo8BzP

Reimer, E. (1976). La escuela ha muerto. Seix Barral.

Sennett, R. (2003). El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Anagrama.

Sennett, R. (2012). Juntos. Rituales, placeres y política de cooperación. Anagrama.

Stavenhagen, R. (1971). Cómo descolonizar las Ciencias Sociales. En M.C. Salazar (Ed.) (1990), La Investigación Acción Participativa. Inicios y Desarrollo (pp. 37-63). Popular.

Swantz, M.L.; Ndedya, E. y Masaiganah, M.S. (2001). Participatory Action Research in Southern Tanzania, with special reference to women. En P. Reason y H. Bradbury (eds.), Handbook of Action Research. (pp. 386-395). Sage Publications.

Tiana, A. (2021). Las Misiones Pedagógicas. Educación popular en la Segunda República. Catarata.

Tort (2001). Ivan Illich: la desescolarización o la educación sin escuela. En J. Trilla (Coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI (pp. 271-296). Graó.

Turay, T. M. (2005). Popular Education. En L. M. English (Ed.), International Encyclopedia of Adult Education (pp. 480-484). Palgrave-Macmillam

Wildemeersch, D. y Vandenabeele, J. (2007). Relocating social learning as a democratic practice. En R. Van der Veen, D. Wildemeersch, J. Youngblood, y V. Marsick (Eds.), Democratic Practices as Learning Opportunities (pp. 19–32). Sense Publishers.

Willis, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Como los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Akal.

Published

2021-07-03

How to Cite

Lucio-Villegas , E. (2021). Revisiting Popular Education in Paulo Freire’s centenary. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(30), 119–130. https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.09
Views
  • Abstract 486
  • PDF (Español (España)) 297
  • EPUB (Español (España)) 14
  • HTML (Español (España)) 131