Literacy. An educational competence for the globalized world

Authors

  • Joel Oswaldo Vielma Rondón

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.11

Keywords:

Literacy, learning, citizenship, education, technology

Abstract

This article seeks to reflect on the implications of literacy as a fundamental educational competence for citizens of the globalized world. In order to achieve this purpose, we characterize some of the paths on which this knowledge is disseminated and explain how it relates to written culture, educational processes and Information and Communication Technologies (ICT). In addition, it opens a space for reflection on the matter in Venezuela in recent years; supported by Bravo (2011) and Uzcátegui and Bravo (2017) reviews of official data. It is emphasized that literacy is decisively linked to the construction of the personal autonomy necessary for lifelong learning and the consideration of reading and writing as social and cultural practices. In conclusion, it is considered that all entities and social actors should assume the commitment to literacy and the promotion of  written culture, in its different formats and modalities. In this case, democratic governments’ responsibility of implementing cultural, educational, social and economic policies is underlined, for their implementation increases responsibility towards the people, and also, towards their living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joel Oswaldo Vielma Rondón

Universidad de Los Andes (Venezuela)

References

Águila, E. (2019). Formación en ciudadanía, pedagogía de la experiencia y experiencias críticas en educación. Educar para la ciudadanía: fundamentos, metodologías y desarrollo profesional docente (pp. 65-77). Saberes Docentes. Centro de Estudios y Desarrollo de Educación Continua para el Magisterio de la Universidad de Chile. https://n9.cl/1ut6

Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Revista Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. http://dx10.17081/eduhum.21.36.2806

Brunner, J. (2003). Educación al encuentro de las nuevas tecnologías. En J. Tedesco y J. Brunner (Eds.), Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación. Septiembre Grupo Editor. https://n9.cl/v9md

Bravo, L. (2011). 12 años de educación en Venezuela (Escolaridad y alfabetización 1999-2010). Escuela de Educación, Universidad Central de Venezuela. https://n9.cl/qvtu

Cassany, D. (2003). Aproximaciones de la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya. Revista de investigación e innovación educativa, 32, 113-132. https://n9.cl/26p6q

Cassany, D. (2013). ¿Cómo se lee y se escribe en línea? Revista electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(1), 01-24. https://n9.cl/qi9y

Coll, C. (2005). Lectura y alfabetismo en la sociedad de la información. UOC Papers, (1), 4-10. https://n9.cl/emzk

Cabero, J. y Llorente, M. (2008). La alfabetización digital de los alumnos. Competencias digitales para el siglo XXI. Revista Portuguesa de Pedagogía, 42(2), 7-28. https://n9.cl/zow3b

Castedo, M. (2011). Formación de docentes en el área de lectura y escritura. Cuadernos REDPLANES. La formación de mediadores en el contexto educativo (pp. 21-29). CERLALC-UNESCO. https://n9.cl/2o20

Estévez, M. (2012). Análisis y beneficios de la incorporación de las TIC en el área de Lengua Castellana y Literatura: un caso práctico. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 40, 21-34. https://n9.cl/kvh6

Fainholc, B. (2005). La lectura crítica en Internet. Lectura y Vida, 26(2), 34-41. https://n9.cl/8ohs

Franco, V. (2012). “Trabajamos juntos”: un espacio de escritura colaborativa para el alumnado inmigrante. RedELE revista electrónica de didáctica del español lengua extranjera, (24), 1-26. https://n9.cl/e535w

Flores, L. y Sánchez, M. (2013). Alfabetización de niños, niñas y personas adultas: componente indispensable en la formación docente. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(1), 25-41. https://n9.cl/8021e

Infante, M. y Letelier, M. (2013). Alfabetización y Educación. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe/UNESCO. https://n9.cl/i6z8

Kalman, J. (2008). Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita. Revista Iberoamericana de Educación, (46), 107-134. https://n9.cl/z52x

Lipman, M. (1998). Pensamiento crítico y educación. Ediciones de la Torre.

Lipman, M. (2016). El lugar del pensamiento en la educación. Octaedro.

Millán, J. (2000). La lectura y la sociedad del conocimiento. Federación de Gremios de Editores de España. https://url2.cl/LWyry

Padrón, T. (2019). Desarrollo de las capacidades lingüísticas y culturales de estudiantes de un liceo en Francia mediante la interacción con hablantes nativos (trabajo final de pregrado). Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela.

Suárez, P., Vélez, M. y Londoño, A. (2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 54, 184-198. https://n9.cl/crfg

Torres, R. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 28(1) 25-38. https://n9.cl/cpgl

Torres, R. (2008). “No basta con enseñar a leer y a escribir; hay que acercar la lectura y la escritura a la gente”. UNI-PLURI/UNIVERSIDAD, 8(1), 1-7. https://n9.cl/o0kgw

Uzcátegui, R. y Bravo, L. (2017). La alfabetización en Venezuela según la perspectiva y las cifras de Memoria Educativa. TrasHs Trayectorias Humanas Trascontinentales (2), 32-49. https://n9.cl/8aje

Vielma, J. (2013). La cultura y su impacto en el quehacer profesional: un ejercicio introspectivo. Entre Lenguas, 18(23), 37-44. https://cutt.ly/4dtknx8

Vielma, J. (2016). El cuento: una posibilidad para la mediación de la lectura en el aula. Legenda, 20(23), 207-222. https://url2.cl/8m9Ka

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Alfabetización. https://n9.cl/dvs3

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). 17 objetivos para transformar nuestro mundo. https://n9.cl/k7kp

Published

2020-12-25

How to Cite

Vielma Rondón, J. O. . (2020). Literacy. An educational competence for the globalized world. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 145–155. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.11
Views
  • Abstract 733
  • PDF (Español (España)) 343
  • EPUB (Español (España)) 22
  • HTML (Español (España)) 33