Education for Sustainable Development and Social Responsibility in Education. A historical view from the perspective of the individual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.04

Keywords:

Social Responsibility, Education for Sustainable Development, Education and Development, Education in values, Development Education

Abstract

Education is a right that has been consolidated throughout the 20th century and is part of the international agenda during the 21st century. During this period, initiatives have arisen in the field of education that focus on the individual and on the importance of access to education for the dignity of the individual. Education for sustainable development is part of the educational process itself, involved in and co-responsible for the development processes of human beings. From the point of view of the Social Responsibility of Education itself, the person is at the centre of the process as the main actor in the educational process. It is the axis on which both the action of learning and teaching is based and which, at the same time, assumes and derives all the actions of the process. The article presented here takes an in-depth look at the most relevant elements of educational social responsibility, in its link with education in values and education for sustainable development. From a historical perspective, the text focuses on the person and investigates the guidelines of socially responsible education and its repercussions on the process of personal development and on the generation of a sustainable education committed to the values of its time.

Downloads

References

Amarante, A.M.(2016) La Institución educativa y la formación en la responsabilidad social en Durand C. J. y Corengia, A.V. Gestionar Instituciones educativas socialmente responsables: Aprender, servir e innovar, Teseopress, 59-71.

Calderón, B, y Monclús, A. (2001). Educación para el desarrollo y cooperación internacional. Madrid: Editorial Complutense.

Castillejo Brull, J. L. Nuevas perspectivas de las Ciencias de la Educación. Anaya, 1976. http://dx.doi.org/10.6018/rie.458301

Consejo de Europa. Consenso Europeo en materia de desarrollo nuestro mundo, nuestra dignidad, nuestro futuro. Bruselas, Diario Oficial C 210/2017 de 2 de junio de 2017. Recuperado en: https://bit.ly/4anHHNc

De la Rubia Rivas, M.I, Plaza de la Hoz, P., Porto Pedrosa, L. y Martínez Domínguez, L.M. (2023). Responsabilidad Social Educativa. Almuzara Universidad.

Eizaguirre, M. (2000). Educación para el desarrollo. en Abrisketa, J. y Pérez de Armiño, K. Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo, Icaria Editorial: Hegoa.

Gómez-Gómez, M., Gómez-Jarabo, I., & Sánchez Alba, B. (2021). La formación en Aprendizaje Servicio Solidario ante el reto de los escenarios virtuales de aprendizaje en Educación Superior. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 131–148. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2257

http://dx.doi.org/10.6018/rie.458301

Martínez Domínguez L. M., Gómez-Gómez M., y Romero Iribas A. M. (2018). Sociedad, Familia y Educación: Un Marco Pedagógico De Referencia Mundial. Síntesis, 2018.

Martínez Domínguez, L. M. (2013). Responsabilidad social y comunicación institucional en los centros educativos. Derecom, n. 14 (junio-agosto),69-84.

Martínez Domínguez, L. M. (2014) La Responsabilidad Social Corporativa en las instituciones educativas. Estudios sobre Educación, 27, 169-191.

Martínez Domínguez, L. M., Plaza de la Hoz, P., Porto Pedrosa, L. y De la Rubia Rivas, M. I. (2022). RSEdu, Responsabilidad Social Educativa. Almuzara Universidad.

Martí-Noguera, J. J., Licandro, Ó., & Gaete-Quezada, R. (2018). La Responsabilidad Social de la Educación Superior como Bien Común. Concepto y desafíos. Revista de la educación superior, 47(186), 1-22.

Maslow, A. H. (2000). El hombre autorrealizado: Hacia una psicología del Ser. Kairós.

OEA (1948) Declaración Americana de los Derechos y Deberes del Hombre Recuperado en: https://bit.ly/3VV0xa2

ONU (1948) Declaración de los Derechos Humanos. Recuperado en: https://bit.ly/3VT4BHP

País, H.H. (2016) el sentido cristiano de la gestión con un liderazgo ético y socialmente responsable desde la alteridad en Durand C. J. y Corengia, A.V. Gestionar Instituciones educativas socialmente responsables: Aprender, servir e innovar, Teseopress, 335-352.

Pegalajar Palomino, M.C., Burgos García, A. y Martínez Valdivia, E. (2022). Educación para el Desarrollo Sostenibley Responsabilidad Social: claves en la formación inicial del docente desde una revisión sistemática. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 421-437.

Ruiz Simón, E. (2020). Derechos Humanos y Dignidad: la persona en el centro de los procesos de desarrollo. Pérez Adroher, A., Hernández Martínez E. & López de la Vieja, María Teresa (eds.), Derechos Humanos ante los nuevos desafíos de la globalización, Dykinson, 1546-1560.

UNESCO. Recomendación sobre la Educación para la Comprensión, la Cooperación y la Paz Internacionales y la Educación relativa a los Derechos Humanos y las Libertades Fundamentales Paris.1974. Recuperado en: https://bit.ly/43QwPVy

Published

2024-06-30

How to Cite

Ruiz Simón, E. (2024). Education for Sustainable Development and Social Responsibility in Education. A historical view from the perspective of the individual . Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(33), 69–82. https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.04
Views
  • Abstract 307
  • PDF (Español (España)) 122
  • EPUB (Español (España)) 25
  • HTML (Español (España)) 7