The role of the History and Geography teacher in contexts of migrant interculturality.

Le rôle de l'enseignant d'histoire et de géographie dans les contextes d'interculturalité des migrants.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.09

Keywords:

Education , Education policy , Intercultural education , Educational integration , Educational institutions, Democratic schools

Abstract

The article exposes the results of an investigation that has had the purpose of analyzing the role of teachers in the teaching of History, Geography and Social Sciences in intercultural school contexts such as those that are being presented in an unprecedented way in some schools in the southern zone of Chile, this concern emerges as a product of the dynamic migratory flows experienced in recent years that have come to stress educational contexts.

Using an interpretive hermeneutic methodological framework, operationalized from the symbolic material co-created by the discourses of the teachers participating in the study, the research sought, at the same time, to identify the strategies implemented by the teachers aimed at making visible the presence and life stories of migrant students recently settled in their classrooms.

The study concludes that, contrary to what is declared in the teaching discourses, there is a set of practices that tend to prevent, at least hinder, the adoption of intercultural pedagogical-educational models in the classroom, which coexist with a set of beliefs , on the part of the teaching staff, who make the tabula rasa homologation a central element of their work with their students, wasting educational and training opportunities both in the educational and cultural spheres of the class as a whole.

Downloads

References

Achilli, E. (2010). Escuela, Familia y Desigualdad Social. Una antropología en tiempos neoliberales. Laborde Editor.

Aguado, Teresa et al. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares; actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores; resultados académicos de los estudiantes de diversos grupos culturales. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 323-348. https://bit.ly/3tqvTXd

Arteaga, B. y García García, M. (2008). La formación de competencias docentes para incorporar estrategias adaptativas en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(2), 253-274. https://bit.ly/3aMzecF

Bartolomé, M. (1992). La investigación cualitativa en educación: ¿com-prender o transformar? Revista de Investigación Educativa, 20(1) 7-37. https://bit.ly/3zpFG3u

Blanco, C. (2000) Las migraciones contemporáneas, Alianza Editorial.

Bourdieu, P. (2007) Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.

Dalle, P. (2013) Movilidad social desde las clases populares Un estudio sociológico en el Área Metropolitana de Buenos Aires (1960-2013). Instituto de Investigaciones Gino Germani.

Delors, J. (1997) La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Correo de la Unesco

Díaz-Bravo, L., & Torruco-García, U., & Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2 (7), 162-167. https://bit.ly/2TBKZEZ

Diez, M. (2004). Reflexiones en torno a la interculturalidad. Cuadernos de Antropología Social, 19(1), 191-213. https://bit.ly/2xyz0Sc

Fernández, J. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 15(2), 82-99. https://bit.ly/2M90np0

Fernández, M., Torres, E., y García, C. (2016). Creencias sobre la educación intercultural y prácticas de enseñanza de profesores de secundaria de la población indígena yaqui. Perfiles educativos, 38(152), 109-127. https://bit.ly/3MANhiK

Ferrão, V.. (2010). EDUCACION INTERCULTURAL EN AMERICA LATINA: DISTINTAS CONCEPCIONES Y TENSIONES ACTUALES. Estudios pedagógicos, 36(2), 333-342. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200019

Forno, A., Alvarez-Santullano, P., y Rivera, R. (2009) ENTRE EL EDIFICIO Y EL CURRÍCULUM DE LA INTERCULTURALIDAD: UNA MIRADA ANTROPOLÓGICA A LA EDUCACIÓN ACTUAL EN TERRITORIO MAPUCHE-HUILLICHE. Chungará, 41(2), 287-298. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562009000200009

Gómez, C. J., Rodríguez, R. A., y Miralles, P. (2015) La enseñanza de la Historia en educación primaria y la construcción de una narrativa nacional: Un estudio sobre exámenes y libros de texto en España. Perfiles educativos, 37(150), 20-38. https://bit.ly/3MBttvw

Gómez, C. J., Rodríguez, R. A., y Miralles, P. (2015). La enseñanza de la Historia en educación primaria y la construcción de una narrativa nacional: Un estudio sobre exámenes y libros de texto en España. Perfiles educativos, 37(150), 20-38. https://bit.ly/3xfR932

Hidalgo, A.L., (2007) Los flujos migratorios contemporáneos. Una explicación multicausal. Contribuciones a la Economía, Primer Semestre (1) https://bit.ly/3H6bsEw

Hobsbawm, E. (1997). Naciones y nacionalismo desde 1780, Crítica.

Martínez, L. et alli. (2015). Migración e Interculturalidad: perspectivas de derechos y política educativa. Boletín de Antropología y Educación. 6(9) https://bit.ly/3aGkGLu

Mondaca, C., y Gajardo, Y. (2015). INTERCULTURALIDAD, MIGRANTES Y EDUCACIÓN. Diálogo andino, (47), 3-6. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200001

Montés, R. (2011). La multiculturalidad en la enseñanza de la Historia y el desajuste entre intenciones educativas y prácticas escolares: los retos del presente y del futuro inmediato. Educar em Revista, (42), 73-94. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602011000500006

Morales, C. (2015). NOCIONES Y PRINCIPIOS DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL PRESENTES EN PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS REALIZADAS EN CONTEXTO DE INTERACCIÓN JUVENIL RURAL DE LA REGIÓN METROPOLITANA (CHILE). Diálogo andino, (47), 59-70. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200007

Osses, S., Sánchez, I., & Ibáñez M., F. (2006). INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN EDUCACIÓN: HACIA LA GENERACIÓN DE TEORÍA A TRAVÉS DEL PROCESO ANALÍTICO. Estudios pedagógicos (Valdivia), 32(1), 119-133. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000100007

Pagès, J. y Chávez, C. (2017). Didáctica de la historia y enseñanza del pensamiento histórico en formación inicial de docentes de secundaria en Chile. En Ramón Martínez Medina, Roberto García-Morís, Carmen Rosa García Ruiz (Coord.), Investigación en didáctica de las ciencias sociales. Retos preguntas y líneas de investigación. Universidad de Córdova

Quijano, A. (1999). Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. En S. Castro-Gómez, O. Guardiola-Rivera y C. Millán (Eds.), Pensar (en) los intersticios. Teoría y práctica de la crítica poscolonial, Bogotá: Instituto Pensar/Centro Editorial Javeriano.

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.aed.). URL: http://www.rae.es/rae.html

Rivas, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Comunidad de Madrid.

Ruiz, J. (2003). Metodología de la investigación cualitativa. Artes Gráficas Rontegui

Stefoni, C., Stang, F., y Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile: Un marco para el análisis. Estudios internacionales, 48(185), 153-182. DOI: https://dx.doi.org/10.5354/0719-3769.2016.44534

Valls, R.; Munté, A. (2010). Las claves del aprendizaje dialógico en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), abril, 11-15. https://bit.ly/2ya5Fuk

Wallerstein, I., (2006), El moderno sistema mundial. La agricultura capitalista y los orígenes de la economía-mundo europea en el siglo XVI, siglo vientiuno.

Walsh, C. (2005). Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad. Signo Y Pensamiento, 24(46), 39 - 50. https://bit.ly/3xgpYVz

Walsh, C. (2007). Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, 19 (48), 25-35. https://bit.ly/2Cif0TL

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Viaña, J., Tapia, L., Walsh, C. Construyendo Interculturalidad Crítica. Conferencia llevada a cabo en el congreso del Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, Bolivia. URL: http://aulaintercultural.org/2010/12/14/interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural/

Walsh, C. (2014). Pedagogías decoloniales caminando y preguntando: notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Entramados: educación y sociedad, 1(1), 17-30. https://bit.ly/3H9Tn8H

Žižek, S. (2003). El sublime objeto de la ideología. siglo XXI Editores.

Žižek, S., (1998), Multiculturalismo o la lógica cultural del capitalismo multinacional, en Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo, Jameson, F. y Zizek, S., Barcelona, España, Paidós.

Published

2023-01-04

How to Cite

Valderrama Aguayo, I. (2023). The role of the History and Geography teacher in contexts of migrant interculturality.: Le rôle de l’enseignant d’histoire et de géographie dans les contextes d’interculturalité des migrants. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(31), 163–180. https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.09

Issue

Section

Miscellaneos articles
Views
  • Abstract 199
  • HTML (Español (España)) 27
  • PDF (Español (España)) 94
  • EPUB (Español (España)) 17