Education and sensitivity: the education of the three-dimensional human sensibility
DOI:
https://doi.org/10.12795/CP.2023.i32.v1.06Keywords:
Educación, Sensibilidad, apertura personal, Educación Sensible, Teoría de la EducaciónAbstract
The Aristotelian-Thomistic tradition has reduced the notion of sensibility to sensible knowledge, and this has led to shortcomings in the education of human sensibility. Applying a hermeneutic phenomenological methodology, we analyse the different conceptions of sensitivity from a pedagogical perspective. The manifestation of the human being in the form of a triad has been defended by prestigious authors in different cultures of all times, such as Hebrew, Hindu, Greek, Latin, Buddhist, as well as other philosophical currents driven by Husserl and phenomenology or Polo, the maximum representative of transcendental anthropology. This article lays the theoretical foundations of the three-dimensional human sensitivity: "bodily", "mental" and "apertural", as well as the importance of promoting Sensitive Education, which is necessary for human sensitivity to be the starting point for an authentic and full personal development of one's own originality. The lack of Sensitive Education can damage a person's life, since the greater the sensitivity, the greater the damage. Finally, practical proposals are made to develop Sensitive Education in the classroom, reaching the conclusion that human sensitivity is wider than the sensitivity of other living beings and it is precisely this freedom and freedom that requires education.
Downloads
References
Ales Bello, A. (2006a). Fenomenologia e ciências humanas: implicações éticas. Memorandum: Memória e História Em Psicologia, 11, 28-34.
Ales Bello, A. (2006b). The language of our living body. Analecta Husserliana, 89, 3.
Alvira, T. (1989). Enseñar a querer. Palabra. ISBN 84-7118-605-5
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis
Baggini, J. (2002). René Descartes: Meditations on first philosophy (1641). In Philosophy: Key texts (pp. 35-60). London: Palgrave Macmillan UK.
Bauer, J. (2013). La violencia cotidiana y global: una reflexión sobre sus causas. Plataforma editorial.
Fernandes, M. L., & Massimi, M. (2021). Espiritualidade/religiosidade e psiquiatria em Eugenio Borgna. REVER: Revista de Estudos da Religião, 21(1), 155-170.
García Carpintero M.A ( 2019). Claret
González, Á. L. (2004). Pascal: la voluntad y el argumento de la apuesta. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. ISBN: 84-8081-014-9
Kant, I. (1978). Crítica de la Razón Pura. Traducción de Pedro Rivas, Madrid, Editorial Alfaguara.
Kemp, S (1990). Medieval Psychology. Greenwood
Locke, J. (1975) An Essay concerning Human Understanding, Clarendon.
Loeffel, H. (2013). Blaise Pascal 1623–1662 (Vol. 2). Springer-Verlag.
Martínez-Domínguez, L. M. (2020). Una Pedagogía del Nosotros. FERSE. https://n9.cl/alxp9
Martínez-Domínguez, L.M. (2022) Educación Sensible: marco pedagógico y espíritu educativo. Almuzara Universidad.
Martínez-Domínguez, L.M. (2023) Asesoramiento personal basado en la Educación Sensible: acompañar en el desarrollo de la propia originalidad. FERSE. ISBN: 978-84-09-48127-9
Merleau-Ponty, M. (1976). Phénoménologie de la perception (1945). Libraqire Gallimard, Paris. ISBN: 9782070293377
Montessori, M. (1948/2013). Come educare il potenziale umano. Garzanti.
Mendaglio, S. (2011). Emotions and giftedness. On the social and emotional lives of gifted children, 58-61.
Mousavian, S. N., & Fink, J. L. (Eds.). (2020). The internal senses in the Aristotelian tradition. Cham et al.: Springer.
O’Callaghan, X. y Fernández González Ma. Begoña (2016). Compendio de Derecho Civil Tomo II: Derecho de obligaciones. Editorial Centro de Estudios Ramon Areces SA.
Pascal, B. (2018). Pensamientos. Estudio Preliminar, edición, traducción y notas de
Gabriel Albiac. Tecnos: Madrid.
Scribano, A. (2016). Sociología de las Emociones en Carlos Marx. Raleigh: Editorial A Contracorriente.
Sellés-Dauder, J. F. (2009). Intuición y perplejidad en la Antropología de Scheler, Universidad de Navarra.
Steneck, N. H. (1974) "Albert the Great on the Classification and Localization of the Internal Senses." Isis 65 (227): 193–211.
Shusterman, R. (2000). Pragmatist aesthetics: Living beauty, rethinking art. Rowman & Littlefield Publishers.
Spaemann, R. (1991). Felicidad y Benevolencia. Madrid: Rialp.
Simone, W. (2000). Echar raíces. Madrid: Trotta.
Tellkamp, Jörg Alejandro. Sinne, Gegenstände und Sensibilia: Zur Wahrnehmungslehre des Thomas von Aquin. Boston: Brill, 1999
Wolfson, Harry Austryn. "The Internal Senses in Latin, Arabic, and Hebrew Philosophic Texts." Harvard Theological Review 28 (2) (April 1935): 69–133.
Villar Ezcurra, A. (2021). La espiritualidad de Pascal. Los tres órdenes de realidad: cuerpo, espíritu, caridad. THÉMATA. Revista De Filosofía, (63), 132–153. https://n9.cl/57yox

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.
- Abstract 360
- HTML (Español (España)) 60
- PDF (Español (España)) 491
- EPUB (Español (España)) 19