Television, Social Media and Social Educational Responsability (SEduR): an urgent need

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.10

Keywords:

responsability, television, teenagers, social influence, tecnological education, social change

Abstract

Education is one of the most relevant aspects of social life, as the interest of public and private entities in its control demonstrate. With this, the idea of ​​educational agents appears, a figure that has usually been related to the environment closest to the subject, the family, and then extrapolated to suprafamilial entities, such as school or state. The presence of even more external influences evident among current educational agents, forces us to pay attention to the impact they have on the evolution and training of children and teenagers. Since almost its appearance, different organizations linked with communication have been aware that the power of the media goes beyond entertainment. However, the paradigm shift from a public or social space, typical of radio and televisión, to a private one, as social networks, leads us to ask ourselves if we are aware of the real impact that these communication tools have on their users, especially but not exclusively in the youngest ones . In this work, we will try to review not only the concern related to the control of the media, but also the need to pay attention to this new phenomenon from the rest of the educational agents, due to its relevance in behavior and the constitution of a new social reality that affects us all. Finally, having highlighted the problems surrounding these new media and their influence on the formation of the new society, the importance of paying attention to these phenomena and the need to propose new solutions will be highlighted.

Downloads

References

Atresmedia, C. (06 de 02 de 2024). Compromiso Atresmedia. Obtenido de https://compromiso.atresmedia.com/

Blanes, M. J. (2017). Las curvy como modelo de ‘celebritización’ y empoderamiento en Instagram en Cuadernos de información y comunicación, 203-221. doi:http://dx.doi.org/10.5209/CIYC.55975

Cabrera, L. (2020). ¿Es la educación un problema personal y/o social en España? en Revista de Educación (388), 189-224. doi:10.4438/1988-592X-RE-2020-388-452

Cavadas Gormaz, M., & López Talavera, M. (2022). Ética periodística, contra la guerra de guerrillas de las ‘fake news’. En A. Castellet, & J. P. Carañana, Periodismo en red: acción y reflexión, 175-190. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Crespo, M. (2005). Mensajes y modelos televisivos para los adolescentes. Estudio base para un análisis sistemático del contenido sexual de las series de televisión en Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, 187-214.

Dans Álvarez de Sotomayor, I., et al. (2019). Familia y Redes Sociales: un binomio controvertido en Aula abierta, 48(2), 183-192.

EGM. (10 de 01 de 2023). Estudio general de Medios. Obtenido de https://reporting.aimc.es/index.html#/main/internet

Europa Press (13 de diciembre de 2023). CCAA que ya prohiben el uso de teléfonos móviles en las aulas. Europa Press. Obtenido de https://www.europapress.es/sociedad/educacion-00468/noticia-ccaa-ya-prohiben-uso-movil-aulas-20231213202439.htm

Ferrer-López, M. (2020). Neuromarketing y la medición del efecto de la publicidad de influencers en adolescentes en Revista Mediterránea de comunicación, 241-259. doi:10.14198/MEDCOM2020.11.2.11

Frías-Armenta, M., et al. (2003). Predictores de la conducta antisocial juvenil: un modelo ecológico en Estudios de psicología, 1(8), 15-24. doi:https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000100003

García Beaudoux, V. (2014). Influencia de la televisión en la creación de estereotipos de género y en la percepción social del liderazgo femenino. La importancia de la táctica de reencuadre para el cambio social en Ciencia Política, 9(18), 47-66.

García Jiménez, A., et al. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias en Icono 14, 16(1), 22-46. doi:10.7195/ri14.v16i1.1101

Guarinos, V. et al. (2010). Masculinidades de ficción televisiva y retroalimentación online. Jóvenes y adolescentes en-red-ados fuera y dentro de Física o química y El internado en Comunicación y desarrollo en la era digital: II Congreso internacional de la AE-IC, 9-20.

Jiménez Hernández, A. S., & Torres Barzabal, L. (2005). Influencia de la televisión en la educación familiar en Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 2(25), 1-11.

Justicia, F. et al. (2006). Aproximación a un nuevo modelo explicativo del comportamiento antisocial en Electronic journal of Research in Educational Psychology, 4(2), 131-150.

Lacambra Morella, R. et al.(2023). Trastornos de la conducta alimentaria en adolescentes. Revista Sanitaria de Investigación.

LOMLOE. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). BOE.

Martín Serrano, M. (1981). La influencia social de la televisión: niveles de influencia en REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 39-56.

Martínez Domínguez, L. M. et al. (2023). RSEdu. Responsabilidad Social Educativa. Almuzara Universidad.

Mendoza Bernal, M. I. (2014). El teléfono celular como mediador en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Omnia, 9-22.

Moreno Barreneche, S. (2021). Autosexualización de niñas y adolescentes en redes sociales digitales: Autosexualización de niñas y adolescentes en redes sociales digitales: una aproximación teórico-conceptual desde la semiótica social en CIC: Cuadernos de información y comunicación, 89-105.

ONU. (1948). Declaración universal de Derechos Humanos. París: Resolución 217 III (A).

RTVE. (06 de 02 de 2024). Código de autoregulación sobre contenidos televisivos e infancia. Obtenido de https://www.rtve.es/codigo-autorregulacion/

Ruiz Pacheco, C. (1999). Evaluación del atractivo físico de modelos audiovisuales: procesos de identificación en niños y adolescentes. Universidad de La Laguna.

Salas Delgado, M. V. (2020). Convergencia entre Nativos Digitales e Inmigrantes Digitales en Sinergias Educativas, 224-240. doi:https://doi.org/10.37954/se.v5i1

Santiesteban Fernández, A., & Jara, M. Á. (2020). Las lecciones de la pandemia y la responsabilidad del profesorado de Ciencias Sociales en Revista Escuela de Historia, 2(19), 1-21.

Turcotte, J. et al. (2015). News Recommendations from Social Media Opinion Leaders: Effects on Media Trust and Information Seeking en Journal of Computer-Mediated Communication, 520-535.

Veses Alcobendas, A. M. (2015). Factores implicados en el desarrollo de los trastornos del comportamiento alimentario en adolescentes españoles. Memoria para optar al título de Doctor. Universidad Complutense de Madrid.

VV.AA. (2015). Cine, sistema educativo, responsabilidad social e influencia en el entorno ciudadano en Aularia.org, (2), 9-18.

Published

2024-06-30

How to Cite

de la Rubia Rivas, M. I. (2024). Television, Social Media and Social Educational Responsability (SEduR): an urgent need. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(33), 183–200. https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v1.10
Views
  • Abstract 232
  • PDF (Español (España)) 98
  • EPUB (Español (España)) 28
  • HTML (Español (España)) 10