THE EDUCATION OF ENTREPRENEURIAL COMPETENCE AS INITIATIVE AND PERSONAL AUTONOMY
DOI:
https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v2.02Keywords:
autonomia personale, training for entrepreneurs, personal autonomy, personal identity, competence , Entrepreneurial educationAbstract
Following the guidelines of the European Union, entrepreneurial education has been incorporated into all educational stages, through a variety of training programs based on the creation of mini-companies and the incorporation of specific subjects in Secondary School, Vocational Training and Baccalaureate. Criticisms about the incorporation into the educational system of entrepreneurship with a marked economic nature have not been long in coming. In this case, from a theoretical perspective, this paper will describe certain premises that guide an entrepreneurial education more focused on the person and with less economic reminiscences. From a more holistic and inclusive vision, we understand entrepreneurial competence as initiative and personal autonomy. The construction of the entrepreneurial sphere of personal identity is carried out through the narration of memories and autobiographical reasoning related to entrepreneurial experiences. Therefore, it would be convenient for students to have educational experiences related to entrepreneurship from an early age. Reflection on entrepreneurial education understood as initiative and personal autonomy leads towards a greater complexity of its shaping elements. Entrepreneurial education would not be limited exclusively to business creation, but to the ideation, creation and management of life projects. In this regard, personal projects, time perspective and possible selves would be configured as basic constructs on which to base educational actions aimed at the development of entrepreneurial education.
Downloads
References
Andrews, M. (2014). Narrative Imagination and Everyday Life. Explorations in Narrative Psychology. Oxford University Press.
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., y Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneur- ship Competence Framework. Publication Office of the European. Union. EUR 27939 EN. https://doir.org/10.2791/593884
Bernal, A. (2014). Competencia emprendedora e identidad personal. Una investigación exploratoria con estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 363, 384-411.
Cárdenas, A. R. (2012). Trayectorias formativas y la dimensión emprendedora de la identidad personal. (Tesis Doctoral).
Carlsen, A., y Pitsis, T. S. (2020). We Are Projects: Narrative Capital and Meaning Making in Projects. Project Management Journal, 51(4), 357–366. https://doi.org/10.1177/8756972820929479
Cazalilla, E., y Palacios, P. J. (2010). Autonomía e iniciativa personal: supervisión y asesoramiento. I Congreso de Inspección de Andalucía: Competencias básicas y modelos de intervención en el aula. Mijas Costa, del 27 al 29 de enero de 2010. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
Comisión de las Comunidades Europeas (2003). Libro Verde. El Espíritu Empresarial en Europa. Publicaciones de la DG de Empresa.
Comisión Europea (2015). Programa para la Competitividad de las Empresas y para las Pequeñas y Medianas Empresas (COSME) 2014-2020. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/9783
Conway M. A. (2003). Commentary: cognitive-affective mechanisms and processes in autobiographical memory. Memory (Hove, England), 11(2), 217–224. https://doi.org/10.1080/741938205
Corsano, P., y Guidotti, L. (2019). Parents’ reminiscing training in typically developing and ‘at-risk’ children: a review. Early Child Development and Care, 189(1), 143-156, https://doir.org/10.1080/03004430.2017.1289518
Decreto 231/2007, de 31 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la educación secundaria obligatoria en Andalucía. BOJA, 156, de 8 de agosto de 2007.
Díaz-García, C., Sáez-Martínez, F., y Jiménez-Moreno, J. (2015). Evaluación del impacto del programa educativo “Emprendedores” en la intención emprendedora de los participantes. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(3), 17-31. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i3.2146
Diego, I., y Vega, J. A. (2015). La educación para el emprendimiento en el sistema educativo español. Año 2015. Estudio rediE. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Donoso, M. (2017). Evaluación de la educación emprendedora en la adolescencia: incidencia del programa ÍCARO en la identidad emprendedora. (Tesis Doctoral). https://idus.us.es/handle/11441/65029
Erkkilä, K. (2000). Entrepreneurial Education. Mapping the debates in the United States, the United Kingdom and Finland. Garland Publishing.
Fayolle, A. (2018). A Research Agenda for Entrepreneurship Education. Elgar Research Agendas.
Ferreyra, H. A. (2020). El aprender a emprender como uno de los pilares de la educación del futuro en el marco de la construcción de la calidad educativa. Praxis Pedagógica, 19(24), 75-100. http://doi.org//10.26620/uniminuto.praxis.19.24.2019.75-100
Fivush, R., Habermas, T., Waters, T. E., y Zaman, W. (2011). The making of autobiographical memory: intersections of culture, narratives and identity. International Journal of Psychology, 46(5), 321–345. https://doi.org/10.1080/00207594.2011.596541
Gartner, W. B. (2007). Entrepreneurial narrative and a science of the imagination. Journal of Business Venturing, 22(5), 613-627. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2006.10.003
GEM (Global Entrepreneurship Monitor) España (2020). Informe GEM España 2019-2020. Editorial de la Universidad de Cantabria, Asociación RED GEM España, CISE (Centro Internacional Santander Emprendimiento).
González-Tejerina, S., y Vieira, M.-J. (2021). La formación en emprendimiento en Educación Primaria y Secundaria: una revisión sistemática. Revista Complutense De Educación, 32(1), 99-111. https://doi.org/10.5209/rced.68073
Hytti, U., y O’Gorman, C. (2004). What is “enterprise education”? An analysis of the objectives and methods of enterprise education programmes in four European countries. Education+Training, 46(1), 11–23.
Jardim, J., Bártolo, A., y Pinho, A. (2021). Towards a Global Entrepreneurial Culture: A Systematic Review of the Effectiveness of Entrepreneurship Education Programs. Education Sciences, 11(8), 398. http://doi.org//10.3390/educsci11080398
Jones, C. (2019). A signature pedagogy for entrepreneurship education. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 243-254. https://doi.org/10.1108/JSBED-03-2018-0080
Jones, C., y Iredale, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52(1), 7-19. https://doi.org/10.1108/00400911011017654
Kim, G., Kim, D., Lee, W. J., y Joung, S. (2020). The Effect of Youth Entrepreneurship Education Programs: Two Large-Scale Experimental Studies. SAGE Open. https://doi.org/10.1177/2158244020956976
Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Boletín Oficial del Estado (BOE), 307, 24 de diciembre de 2002.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado (BOE), 106, 4 de mayo de 2006.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado (BOE), 295, 10 de diciembre de 2013.
Little, B. (1983). Personal projects: a rationale and a method for investigation. Environment and Behavior, 15, 273-309.
Manning, P., Stokes, P., Tarba, S. Y., y Rodgers, P. (2020). Entrepreneurial stories, narratives and reading – Their role in building entrepreneurial being and behaviour. The International. Journal of Entrepreneurship and Innovation, 21(3), 178–190. https://doi.org/10.1177/1465750319889234
Markus, H. (1977). Self-Schemata and Processing Information About the Self. Journal of Personality and Social Psychology, 2(35), 63-78.
Markus, H. R. y Nurius, P. (1986). Possible Selves. American Psychologist, 41(9), 954-969.
OCDE (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en.
OCDE, (2005). The Definition and Selection of Key Competences, Executive Summary. OCDE.
Palys, T., y Little, B. (1983). Perceived life satisfaction and the organization of personal projects systems. Journal of Personality and Social Psychology, 44(6), 1221-1230.
Peña, J. V., Cárdenas, A., Rodríguez, A., y Sánchez, E. (2015). La cultura emprendedora como objetivo educativo: marco general y estado de la cuestión. En L. Núñez (coord.), Cultura emprendedora y educación (pp. 19-59). Universidad de Sevilla.
Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (Diario Oficial L 394 de 30.12.2006).
Rychen, D. S., Salganik, L. H. (2006). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. Fondo de Cultura Económica.
Sánchez, J. C., Ward, A., Hernández, B., y Florez, J. L. (2017). Educación emprendedora: Estado del arte. Propósitos y Representaciones, 5(2), 401-473. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190
Sergeeva, N., y Winch, G. M. (2021). Project Narratives. That Potentially Perform and Change the Future. Project Management Journal, 52(3), 264–277. https://doi.org/10.1177/8756972821995340
Smith, B., y Sparkes, A. C. (2008). Contrasting perspectives on narrating selves and identities: An invitation to dialogue. Qualitative Research, 8(1), 5-35. https://doi.org/10.1177/1468794107085221
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Debate.
van Doeselaar, L., Becht, A. I., Klimstra, T. A., & Meeus, W. H. J. (2018). A review and integration of three key components of identity development: Distinctiveness, coherence, and continuity. European Psychologist, 23(4), 278–288. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000334.
Woike, B. A. (2008). A Functional Framework for the Influence of Implicit and Explicit Motives on Autobiographical Memory. Personality and Social Psychology Review, 12(2), 99–117. https://doi.org/10.1177/1088868308315701
Zimbardo, P., y Boyd., J. (2009). La paradoja del tiempo: La nueva psicología del tiempo. Ediciones Paidós.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.
- Abstract 2132
- HTML (Español (España)) 76
- PDF (Español (España)) 1052
- EPUB (Español (España)) 29