Los programas-guía de actividades: una concreción del modelo constructivista de aprendizaje de las ciencias
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1987.i03.01Abstract
Se presenta aquí una propuesta de concreción de los planteamientos constructivistas para el aprendizaje de las ciencias y se abordan -a luz del desarrollo actual de la investigación didáctica- algunas de las críticas más frecuentes a dichos planteamientos.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. 1978, Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo (Trillas: México).
BACHELARD, G. 1938, La formation de l'esprit scientifique (Vrin: París).
CALATAYUD, M.L. et Al, 1986, Iniciación a las ciencias físico-químicas en la Enseñanza Media. Vol I. (ICE Universidad de Valencia).
CALATAYUD, M.L. et Al, 1987. Iniciación a físico-químicas en la Enseñanza Media. Vol II. (Servei de Formació Permanent de la Universitat de Valéncia).
CAÑAL, P. y PORLAN, R. 1987. Investigando la realidad próxima: un modelo didáctico alternativo, Enseñanza de las Ciencias, 5 (2), 89-96.
CARRASCOSA, J. FURIO, C. y GIL, D. 1985. Formation du professorat des sciences et changement méthodologique, Vllémes Journées Internationales sur L'enseigneiment Scientifique pp. 301-308.
DRIVER, R. 1986. Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos, Enseñanza de las Ciencias, 4 (1), 3-15.
DRIVER, R. Y OLDHAM, V. 1986. A approach to curriculum development in science, Studies in Science Education, 13, 105-122.
FURIO, C. y GIL, D. 1978. El programa-guía: una propuesta para la renovación de la didáctica de la Física y Química en el Bachillerato ICE Universidad de Valencia.
FURIO et Al, 1979. Química COU. Programas-guía de trabajo para la clase activa. ICE Universidad de Valencia.
GIL, D, 1975. De una pedagogía activa a una pedagogía de las actividades concretas, en Seminario de Pedagogía Ed, Por una reforma Democrática de la Enseñanza Avance. Barcelona.
GIL, D. 1982. La investigación en el aula de Física y Química. Anaya: Madrid.
GIL, D. 1983. Tres paradigmas básicos en la enseñanza de las ciencias, Enseñanza de las Ciencias, 1 (1), 26-33.
GIL, D. 1985. El futuro de la enseñanza de las ciencias: algunas implicaciones de la investigación educativa, Revista de Educación, 278, 27-38.
GIL, D. 1986. La metodología científica y la enseñanza de las ciencias: unas relaciones controvertidas, Enseñanza de las Ciencias, 4 (2), II 1-121
GIL, D. y CARRASCOSA, J. 1985. Science learning as a conceptual and methodological change, European Journal of Science Education, 7 (3), 231-236.
GIL, D. et Al, .1979. Física COU: programas-guía de trabajo para la clase activa ICE Universidad de Valencia.
HASHWEH, M.Z. 1986. Towards an explanation of conceptual change, European Journal of Science Education, 8 (3), 229-249.
HODSON, D. 1985. Philosophy Of science, science and science education, Studies in Science Education, 12, 25-57.
LINN, M.C. 1987. Establishing a research base for science education: challenges, trends and recommendations, Journal of Research in Science Teaching, 24 (3), 191-216.
MILLAR, R. y DRIVER, R. 1987. Beyond processes, Studies in Science Education, 14, 33-62.
NOVAK, J.D. 1979. The reception learning paradigm, Journal of Research in Science Teaching, 16, 481-488.
NOVAK, J.D. 1986. The importance of emerging constructivist epistemology for mathematics education, Journal of MathematicaI Behaviour, 5, 181-184.
NOVAK, J.D. 1987. Human constructivism: towards a unity of psychological and epistemological meaning masking. (Comunicación presentada en el Second International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics Education. Ithaca, N.Y., julio 1987).
OSBORNE, R. y WITTROCK, M. 1985. The generative Learning Model and its implications for Science Education, Studies in Science Education, 12, 59-87.
OTERO, J. 1985. Assimilation problems in traditional representation of scientific knowledge, European Journal of Science Education 7 (4), 361-369.
PIAGET, J. 1969. Psicologia y Pedagogía. Ariel: Barcelona.
PIAGET, J. 1970. La epistemología genética. Redondo: Barcelona.
POPE, M. y GILBERT, J. 1983. Personal experience and the construction of knowledge in science, Science Education, 67 (2), 193-203.
POSNER et Al, 1982. Accommodation of a scientific conception: towards a theory of conceptual change, Science Education 66, 211-227.
POZO, J 1987. El adolescente como científico, Cuadernos de Pedagogía, 151, 74-77.
RIBAS, M. 1986. Factores de eficacia escolar: una línea de investigación didáctica, Bordón, 264, 693-708.
SOLOMON, J. 1987. Social influences on the construction of pupils' understanding of science, Studies in Science Education, 14, 63-82.
STENHOUSE, L. 1975. An introduction to curriculum and development. Henemann: Londres.
VIGOTSKY, L.S. 1973. Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. En Psicología y Pedagogía. Akal: Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-12
Published 2021-05-09
- Abstract 476
- PDF (Español (España)) 238