The hidden curriculum of school failure and early educational dropout. Intersected Reasons
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2019.i98.02Keywords:
School failure, Dropo ut, Intersectionality, Secondary school, Teacher, Hidden curriculum, Unhook, Research qualitativeAbstract
This paper is the result of the research "Risk of failure and drop out out in obligatory secondary school. Educational, family and sociocultural contexts. A qualitative study "(P12-SEJ-2664). Based on the available data on school failure and drop out, and using an intersectional perspective, which allows visualize and understand the structure of variables and systems involved, an analysis is made of what we call the "hidden curriculum" of school failure and drop out. This analysis is based on the voices of adolescents and young people. A qualitative research framework has been adopted and the Nvivo Software has been used for data processing. The analysis shows the need to attend to these components, attitudes, values, etc., belonging to diverse contexts (family, educational, social) and different systems (economic, political, cultural, patriarchal ...) from the intersectionality.Downloads
References
Alegre, M. A., y Benito, R. (2010). Los factores del abandono educativo temprano. España en el marco europeo. Revista de Educación, nº. extr., 65-92.
Bernardi, F., y Requena, M. (2010). Inequality in educational transitions: the case of post-compulsory education in Spain. Revista de Educación, número extr., 93-118.
Bolívar, A., y López, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso escolar y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(3). Recuperado de https://bit.ly/2DDpOga
Breen, R., & Jonsson, J. O. (2005). Inequality of opportunity in comparative perspective: Recent research on educational attainment and social mobility. Annual Review of Sociology, 31, 223-243.
Calderón Almendros, I. (2014). Sin suerte pero guerrero hasta la muerte: pobreza y fracaso escolar en una historia de vida. Revista de Educación, 363, 184-209.
Calderón Almendros, I. (2016a). Fracaso escolar y desventaja sociocultural. Una aproximación biográfica. Barcelona: UOC.
Calderón Almendros, I. (2016b). Liberarse de la escuela. Historia de vida de Elena. Málaga: RIUMA.
Calero, J., Escardíbul, J. O., Waisgrais, S., y Mediavilla, M. (2007). Desigualdades socioeconómicas en el sistema educativo español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).
Calero, J., Choi, A., y Waisgrais, S. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006. Revista de Educación, núm. extr., 225-256.
Casquero, A., y Navarro, M. (2018). Determinantes del abandono escolar temprano en España, un análisis por género. Revista de Educación, núm. extr., 191-213.
Escudero Muñoz, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 1(1), 1-23. Recuperado de https://bit.ly/2SL8qeG
Escudero Muñoz, J. M.; González González, Mª. T., y Martínez Domínguez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 41-64. Recuperado de https://bit.ly/2GJl5vl
Estrada de Madariaga, Mª del M. (2017). Estudio descriptivo sobre el abandono escolar temprano e influjo de variables personales y socioculturales en la Ciudad Autónoma de Melilla (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.
Eurostat (2019, junio). Early leavers from education and training. Eurostat: Oficina Europea de Estadística. Recuperado de https://bit.ly/2MYlD4q
Fernández Enguita, M., Mena Martínez, L., y Riviere Gómez, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Colección Estudios Sociales. nº 29. Barcelona. Fundación “La Caixa”.
Ferrer Esteban, G., Castel Baldellou, J.L., y Ferrerán Ferrer, J. (2006). Las desigualdades del sistema educativo a través del estudio PISA 2003. Revista de Educación, nº. extr., 399- 428. Recuperado de https://bit.ly/2C9YhCz
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gamoran, A. (2001). American schooling and educational inequality: A forecast for the 21st century. Sociology of Education. Extra Issue, 135-153.
Hill Collins, P. (1990). Black Feminist Thought. Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. London: Routledge.
Hill Collins, P. (2009). Another kind of Public Education. Race, Schools, the Media and Democratic Possibilities. Boston: Beacon.
Hill Collins, P., y Bilge, S. (2016). Intersectionality. Malden, MA: Polity Press.
Jorganes, J. (2007). Rincón y Cortado van a la escuela. En J. Jorganes (2007), Algunas propuestas para la escuela del nuevo siglo (pp. 49-61). Madrid: MEC. FIES. Octaedro.
Finn, J. D., & Rock, D.A. (1997). Academic Success Among Students at Risk for School Failure. Journal of Applied Psychology, 82(2), 221-234. Recuperado de https://bit.ly/2vlxBdJ
Lizasoain, L., Joaristi, L., Lukas, J. F., y Santiago, K. (2007). Efectos contextuales del nivel socioeconómico sobre el rendimiento académico en la educación secundaria obligatoria en la Comunidad Autónoma Vasca (España). Estudio diferencial del nivel socioeconómico familiar y el del centro escolar. EPAA/AAPE, 15, 1-37. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2750/275020546008.pdf
Marchesi, A. (2000). Un sistema de indicadores de desigualdad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 135-163.
Marchesi, Á. (2003). El fracaso escolar en España. Madrid: Fundación Alternativas/ Documento de Trabajo 1/2003. Recuperado de https://bit.ly/2IwasKk
Mena Martínez, L., Fernández Enguita, M., y Riviére Gómez, J. (2010). Desenganchados de la educación: procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar. Revista de Educación, nº extr., 119-145.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Plan para la reducción del abandono educativo temprano. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Dirección General de Formación Profesional. Subdirección General de Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Recuperado de https://bit.ly/2z81UsG
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2017a). Sistema Estatal de Indicadores de la Educación 2017. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Subdirección General de Estadística y Estudios. Recuperado de https://bit.ly/2GLAWdJ
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2017b). Datos y Cifras. Curso escolar 2017/2018. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Estadística y Estudios. Recuperado de https://bit.ly/2EeR2XH
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Datos y Cifras. Curso escolar 2018/2019. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Estadística y Estudios. Recuperado de https://bit.ly/2VCv6jg
Ministerio de Empleo y Seguridad Social (2018). Programa Nacional de Reformas. Reino de España 2018. Ministerio de Empleo y Seguridad Social. Subsecretaría de Empleo y Seguridad Social. Recuperado de https://bit.ly/2LErEPy
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019, 14 de febrero). Nivel de Formación, Formación Permanente y Abandono: Explotación de las variables educativas de la Encuesta de Población Activa. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de https://bit.ly/2RrKAmW
Mora, A. J. (2010). Determinantes del abandono escolar en Cataluña, más allá del nivel socio-económico de las familias. Revista de Educación, núm. extr., 171-190.
Moriña Díez, A. (2007). La exclusión social: análisis y propuestas para su prevención. Madrid: Fundación Alternativas. Recuperado de https://bit.ly/2IwasKk
OECD (2017). Education at a Glance 2017. OECD Indicators. OECD Publishing: Paris. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en
Page, B. (2011, 23 de marzo). Estudiantes en riesgo, ¿de qué? Educación Democrática – EUDEC. Recuperado de https://bit.ly/2Hlv2RH
Parrilla Latas, Á., Gallego Vega, C., y Moriña Díez, A. (2010). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, 211-233.
OREAL/UNESCO Santiago (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015.
AECID/UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/1evFNqD
Robinson, K. (2012). El elemento. Descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Debolsillo.
Rumberger, R. W. (2001). Why students drop out of school and what can be done. Conference on Dropouts in America: How severe is the problem? What do we know about intervention and prevention? Civil Rights Project, California: UCLA. Recuperado de https://bit.ly/2G4NVWQ
Rumberger, R. W., y Ah Lin, S. (2008). Why students drop out of school: A review of 25 years of research. California Dropout Research Project Report #15. Santa Barbara: University of California. Recuperado de https://bit.ly/2A9xR4O
Schraad-Tischler, D., Schiller, Ch., Matthias Heller, S., & Siemer, N. (2017). Social Justice Index 2017 Social Inclusion Monitor Europe. Germay: Bertelsmann Stiftung.
Serrano, L., Soler, A., y Hernández, L. (2013). El abandono educativo temprano: análisis del caso español. Valencia: Ivie/Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas.
Suárez, J. (2018) (ed.). Políticas para promover la culminación de la educación media en América Latina y el Caribe. Lecciones desde México y Chile. CAF/Banco de Desarrollo de América Latina. Recuperado de https://bit.ly/2Svi3OS
Susinos Rada, T., y Calvo Salvador, A. (2005-2006). "Yo no valgo para estudiar...". Un análisis crítico de la narración de las experiencias de exclusión social. Contextos educativos: Revista de educación, 8-9, 87-108.
Susinos Rada, T., y Parrilla Latas, Á. (2008). Dar la voz en la investigación inclusiva. Debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográfico-narrativo. REICE, 6(2), pp. 157-171. Recuperado de https://bit.ly/2LAOlaF
Torres Santomé. J. (2017). Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Madrid: Morata.
UNESCO (2012). International Standard Classification of Education. ISCED 2011. Ref: UIS/2012/INS/10/RE. Canada: UNESCO-UIS. Recuperado de https://bit.ly/2rFmZVK
Autor (2018) (Coord.). Hacia una literacidad del fracaso escolar y del abandono temprano desde las voces de adolescentes y jóvenes: Resistencias, «cicatrices» y destinos. Cádiz. Editorial UCA.
Autor (2015). La organización de los tiempos de la infancia: entre lo institucionalizado y lo vivencial. Organización y gestión educativa, 6, 26-30.
Witte, Kr., De Cabus, S., Thyssen, G., Groot, W., & Brink, H.M. van den (2013). A Critical Review of the Literature on School Dropout. Educational Research Review, 10, 13-28. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-07-08
Published 2019-07-31
- Abstract 2334
- PDF (Español (España)) 1549