Problemas en el uso de los términos cualitativo/cuantitativo en Investigación Educativa
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1993.i21.04Abstract
Cada día son más los autores que se muestran partidarios de utilizar la metodología cualitativa en sus investigaciones (Filstead, 4986, Taylor y Bogdan, 1986, etc.). Sin embargo, resulta difícil ofrecer hoy día una conceptualización clara de dicha noción debido a que se utilizan muchas veces los términos cualitativo (Q) y cuantitativo (C) sin especificar su significado concreto, o bien, se mencionan de forma polisémica. Es más, los autores discrepan incluso en la identificación de los distintos usos que se hacen de los términos en cuestión. Con objeto de solucionar estos problemas, hemos considerado conveniente buscar nuevos criterios y/o reformular los ya existentes.
Downloads
References
ANGUEM, M.T. (1985). Posibilidades de la metodología cuantitativa vs. cualitativa. Revista de Investigación Educativa.3 (6), 127-144.
COLAS, P. (1986). Corrientes metodológicas en la investigación educativa. Cuestiones Pedagógicas, Vol. 3. 12-25.
EISENHART, M. A. (1988). The ethnographic research tradition and mathematics education research. Journal for Research in Mathematics Education. 19, (2), 99-114.
FILSTEAD, W. J. (1986). Métodos cualitativos: Una experiencia necesaria en la investigación evaluativa. En T.D. Cook y Ch. D. Reichardt (Eds.) Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
GUBA, E. (1982). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En Gimeno, J. y Pérez, A. (comps.). La enseñanza: su teoría y su práctica, Madrid: Taurus.
HALFPENNY, P. (1979). The analysis of qualitative data. Sociological Review: 27,(4), 799-827.
JACOBS, E. (1987). Qualitative research traditions: A review. Review of Educational Research, 57, (1), 1-50.
JACOBS, E. (1988). Clarifying qualitative research: A focus of traditions. Educational Researcher. (Jn-February), 16-24.
KUHN, T. (1970). The structure of scientific revolutions. Chicago: Phoenix.
MARTINEZ, J. (1988). El estudio de casos en la investigación evaluativa. Investigación en la Escuela (6), 41- 49.
MILES, M.B. & HUBERMAN, A.M., (1984b). Qualitative data analysis. A sourcebook of new methods. Beverly Hills, California: Sage.
MORALES, M. (1991). Uso de los términos cualitativo y cuantitativo: Un estudio empírico. Manuscrito inédito.
PATTON, M. (1984). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills: Sage.
REICHARDT, CH.S. & COOK, D. (1986). Hacia una superación del enfrentamiento entre los métodos cualitativos y los cuantitativos. En T.D. Cook y Ch.S. Reichardt (eds.). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
SMITH, J. K. (1983). Quantitative versus interpretative: The problem of conducting social inquiry, En E. R. House (ed.). Philosophy of evaluation. San Francisco: Jossey Bass.
SMITH, R. B. (1987). Linking quality and quantity. Part I. Understanding and explanation. Quality and Quantity, 21, 291-311.
SMITH, J. K. y HESHUSIUS, L. (1986). Closing down the conversation: The end of the quantitative- qualitative debate among educational inquirers. Educational Researcher, 15 (1), 4-12.
SPINDLER, G. y SPINDLER, L. (1982). Roger Harker and Schônhausen: From the familiar to the strange and back. En G. Spindler (ed.). Doing the ethnographic of schooling. New York: Holt. Rinehart and Winston.
TAYLOR, S. & BOGDAN, R. (1984). Introduction to qualitative research methods. New York: Wiley.
THOM, R. (1987). Estabilidad estructural y morfogénesis Barcelona: Gedisa.
YIN, (1987). Case study research. California: Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-18
Published 2021-05-09
- Abstract 1992
- PDF (Español (España)) 740