Dificultades en el aprendizaje significativo de algunos conceptos de electrostática
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i23.10Abstract
El presente artículo está dedicado, principalmente, a identificar las concepciones de los estudiantes sobre los conceptos básicos de la Electricidad, como son la carga y el potencial, así como, sobe la idea “intuitiva” de campo eléctrico. Además, se ha tratado de ver si existen similitudes entre las concepciones que presentan los estudiantes y aquellas que se han dado a lo largo de la construcción de la teoría eléctrica.
Downloads
References
AUSUBEL, (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognitivo México: Trillas.
BERKSON, W. (1985). Las teorías de los campos de fuerza desde Faraday hasta Einstein. Madrid: Alianza Universidad.
BENSEGHIR, A. (1987). Formation des concepts d’electrocinetique: un point de vue historique. Actas del Congrés S.F.P Strasbourg.
DRIVER, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo de un curriculum de Ciencias. Enseñanza de la Ciencias, 6 (2), 109-120.
FRANKLIN, B. (1988). Experimentos y observaciones sobre la electricidad. Madrid: Alianza Universidad.
GAGLIARDI, R. (1988). Cómo utilizar la historia de las ciencias en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 291-296.
GAMOW, G. (1962). Biografía de la Física. Revista de Occidente. Madrid.
HARLEM, W. (1989). Enseñanza y aprendizaje de las Ciencias. Morata/MEC.
HOLTON, G. (1989). Introducción a los conceptos y teorías de las Ciencias Físicas-Reverté.
HOLTON, G. y ROLLER, D. (1963). Fundamentos de la Física moderna Reverté.
MANRIQUEZ: M. J.; VARELA, P. y FAVIERES, A. (1989). Selección bibliográfica sobre esquemas alternativos de los estudiantes en electricidad. Enseñanza de las Ciencias, 7, (3).
ROLLER, D.E. y BLUM, R. (1986). Electricidad, magnetismo y óptica. Reverté.
POSNER, G. J.; STRIKE, K.A.; HEWSON, P.W. y GERTZOG, W.A, (1982). Accommodation of a Scientific Concepcion: Toward a Theory of Conceptual Change. Science Education, 66(2), 221-227.
SALTIEL, E. y VIENNOT, L. (1985). ¿Qué aprendemos de las semejanzas entre las ideas históricas y el razonamiento espontáneo de los estudiantes?, Enseñanza de las Ciencias, 3 (2), 137-144.
SOLBES, J. y MARTIN, J. (1991). Análisis de la introducción del concepto de campo, Revista Española de Física, 5, 34-39.
SOLOMON, J. (1988). Una perspectiva social de los esquemas conceptuales. Investigación en la Escuela, 5, 17-20.
TATON, R. (1988). Historia General de las Ciencias. Madrid: Orbis.
TIPLER, P.A. (1987). Física. Reverté.
VIENNOT, L. (1977). Le raisonnement spontané des élevés en dynamique. Tesis doctoral . Universidad de París 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-12
Published 2021-05-08
- Abstract 684
- PDF (Español (España)) 174