Conocimiento Escolar/Conocimiento cotidiano: un análisis socio-cultural del estancamiento en la alfabetización de personas adultas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i23.05Abstract
Partiendo del enfoque socio-cultural, se analiza y replantea el problema del estancamiento en los niveles inferiores de educación de adultos. Se propone una perspectiva que tome en cuenta las formas de conocimiento cotidianas que los adultos no alfabetizados dominan, dadas las actividades en las que habitualmente han participado hasta su llegada a la escuela, y las contraste con las exigencias y el tipo de conocimiento propios de los contextos escolares. Desde esta perspectiva, se cuestiona la magnitud del “problema”, y se sugiere evaluar los cambios a que se refieren todos los objetivos del curriculum, y no sólo aquéllos relacionados con los contenidos más académicos. Para ello, se propone un posible instrumento para analizar con mayor detalle el nivel y los avances de estos alumnos.
Downloads
References
COLE, M. y SCRIBNER, S. (1977). Cultura y pensamiento. México: Limusa.
COOK-GUMPERZ, J. (1988). La construcción social de la alfabetización. Madrid: Paidós/M.E.C.
GREENFIELD, P M. y LAVE, J. (1982). Cognitive aspects of informal education. In D. WAGNER y H. STEVENSON (eds.): Cultural perspectives on child development. S. Francisco: W.H. Freeman and Co.
LANGER, J. (1987). A sociocognitive perspective of literacy. En: J. A. Langer (Ed.): Language, Literacy and Culture. Issues of Society and Schooling. Norwood, N.J.: Ablex Publishing Co.
LEONTIEV, A. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.
LURIA, A.R. (1980). Los procesos cognitivos. Análisis socio-histórico. Barcelona: Fontanella.
RAMIREZ, J.D. (1988). Cultura y actividad humana: una perspectiva sociohistórica. En: L.A.H., Educación formal y cambio cognitivo. Un estudio socio-histórico (Monografías de Educación de Adultos, 6). Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía.
RAMIREZ, J.D, (1992). Psicología de la Comunicación. Memoria de Cátedra, Universidad de Sevilla.
SCRIBNER, S. y COLE, M. (1981). The psychology of literacy. Cambridge, Massa Harvard University Press
SCRIBNER, S. Y COLE, M. (1982). Consecuencias cognitivas de la educación formal e informal. Infancia y Aprendizaje, 17, 3-18.
VYGOTSKI, L.S. (1977). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires: la Plyade
VYGOTSKI, L.S. (1979). El desarmilo de losprocesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
WERTSCH, J.V. (1988). Vygotski y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-11
Published 2021-05-08
- Abstract 202
- PDF (Español (España)) 79