Una propuesta metodológica para la enseñanza y el aprendizaje de la Electricidad y el Magnetismo en Educación Secundaria
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i28.06Abstract
En un momento de reforma de nuestro sistema educativo, parece esencial conocer las nuevas exigencias del curriculum y cómo se pueden incorporar al aula. Este trabajo plantea cómo enseñar unos contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales en Educación Secundaria. La propuesta metodológica se ha aplicado al tema de "Electricidad y Magnetismo".
Downloads
References
ACEVEDO, J.A. (1989). Las interpretaciones de los estudiantes de BUP sobre electrocinética. Investigación en la Escuela. 7, 107-115.
BRNA, P. (1988). Confronting misconceptions in the domain of simple electrical circuits. Instructional Science. 17, 29-55.
BROOKS, A. y otros (1987). Approaches to teaching Energy. Children's learning in Science Project. University of Leeds.
BULLOCK, B. (1979). The use of models to teach elementary physics. Physics Education. 14, 312-317.
FISHBEIN, M. y AJZEN, 1. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. New Jersey: Prentice Hall.
GARCIA ESTAÑ, R. y otros (1988). El aprendizaje de la Física en EGB. Exploración diagnóstica en Murcia. Murcia: ICE.
GEGA, P. (1980). La enseñanza de las Ciencias Físicas en la Escuela Primaria Barcelona: Paidós.
GRUP RECERCA (1980). La comente eléctrica. Barcelona: ICE de UAB.
HASHWEH, M. (1988). Descriptive studies of students' conceptions in Science. J. Res. Scien. Teaching. 25, 121-134.
JOSHUA, S. (1984). Students interpretation of simple electrical diagrams. Eur. J. Scien. Educ. 6, 271-275.
KARPLUS, R. y otros (1988). Delta Education SCIIS Program. Scientific Theories (level 6). Hudson: Delta Education.
MEC (1989). Diseño curricular base. Educación Secundaria Obligatoria. Ciencias de la Naturaleza. Madrid: MEC.
NEEDHAM, R. (1987). Teaching strategies for development understanding in Science. Children's learning in Science Project. University of Leeds.
OLDHAM, V. y otros (1986). A study of pupil views on dangers of electricity. Eun J. Scien. Educ. 8, 185-197.
OSBORNE, R. y FREYBERG, P. (1985). Learning in Science. The implication of children's Science. London: Heineman.
OSBORNE, R. y GILBERT, J. (1980). A method for investigating concept understanding in Science. Eur.J. Scien. Educ. 2, 311-321.
PRO, A. (1984). Diseño, aplicación y evaluación de dos metodologías (expositivo-audiovisual y experimental-integrada) para la enseñanza de la Física. Tesis doctoral. Sevilla: Fac. fisica.
PRO, A. (1995), Reflexiones sobre los contenidos procedimentales en la enseñanza de las Ciencias, Alambique (en prensa)
SÁNCHEZ, G. y VALCARCEL, M.V. (1993). Diseño de unidades didácticas en el Área de Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias. 11, 33-44.
SEBASTIA, J.M. (1993). ¿Cuál brilla más?. Predicciones y reflexiones acerca del brillo de las bombillas. Enseñanza de las Ciencias. 11, 45-50.
SHAYER, M. y ADEY, P. (1984). La Ciencia de enseñar Ciencias. Madrid: Narcea.
SHIPSTONE, D. (1984). A study of children's understanding of electricity in simple DC circuits. Eur.J.Scien. Educ. 6, 185-198.
SOLOMON, J. y BLACK, P. (1987). "The pupil's View of electricity revisited: social development or cognitive growth?". Intern. J. Scien. Educ. 9, 13-22.
VALCARCEL, M.V. y otros (1990). Problemática didáctica del aprendizaje de las Ciencias Experimentales. Murcia: Serv. Public. Universidad.
VARELA, P. y otros (1988). Circuitos eléctricos: una aplicación de un modelo de enseñanza aprendizaje basado en las ideas de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias. 6, 285-290.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-21
Published 2021-05-07
- Abstract 534
- PDF (Español (España)) 263