Evaluar es comprender. De la concepción técnica a la dimensión crítica
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i30.01Abstract
La evaluación ha pasado en los últimos años a ser uno de los elementos más tratados en la reflexión educativa ¿es cuestión de modas? Lo cierto es que la forma de entenderla condiciona el proceso de enseñanza-aprendizaje y viceversa. En el presente artículo se caracterizan dos formas alternativas de entender la evaluación, las denominadas "técnica" y "crítica"; comparando la naturaleza, funciones, etiología y cultura que promueve cada una de ellas.
Downloads
References
ADELMAN, C. (1987). The Politics of Evaluating. En SKILBECK, M.: Evaluating Curriculum in the Eighties. London. Hodder and Stoughton.
ÁLVAREZ MÉNDEZ, J.M. (1995). Valor social y académico de la evaluación. En VARIOS: Volver a pensar la educación. Madrid. Ed. Morata.
BERNSTEIN, B. (1990). Poder, educacióny conciencia. Barcelona. El Roure.
CRONBACH, L. (1987). Issues in Planning evaluations. En MURPHY, R. y TORRANCE, H.: Evaluating Education: Issues and Methods. London. Paul Chapman.
FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (1986). Evaluación y cambio educativo. El fracaso escolar. Madrid. Ed. Morata.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1992). La evaluación en la enseñanza. En GIMENO SACRISTÁN, J. Y PÉREZ GÓMEZ, A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Ed. Morata.
HALLACK, J. (1977). ¿A quién beneficia la escuela? Caracas. Monte Ávila Editores.
SANTOS GUERRA, M. A. (1993). La evaluación, un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Archidona, Ed. Aljibe.
SANTOS GUERRA, M. A. (1996). Cultura que genera la evaluación en las escuelas. En VARIOS: las prácticas culturales en el aula: metodología y evaluación. CEP. Granada.
SANTOS GUERRA, M, A. (1996). Crítica de la eficacia y eficacia de la crítica. Lo verdadero, lo verosímil y lo verificable en el análisis de las instituciones educativas. Ponencia presentada al IV Congreso Interuniversitario de Organización Escolar. Tarragona.
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid. Ed. Morata.
TREND, D. (1995): The Crisis of Meaning in Culture and Education. Minneapolis. University of Minnesota Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-18
Published 2021-05-07
- Abstract 8811
- PDF (Español (España)) 4427