Los nuevos libros texto: el curriculum real de la Reforma
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i31.06Abstract
En este trabajo se analiza en qué medida los principios pedagógicos de la Reforma se materializan en los nuevos libros de texto de la Educación Primaria. Tomando como muestra cuatro textos -de distintos niveles y áreas- de las principales editoriales, se examinan la naturaleza de sus contenidos, su carácter más o menos globalizador, si promueven la conexión con el entorno, su modelo didáctico y otros aspectos relacionados con los postulados básicos del discurso pedagógico de la Reforma.
Downloads
References
ALUMNOS DE LA ESCUELA DE BARBIANA (1986). Carta a una maestra. Barcelona: Istmo
APPLE, M. W. (1989). Maestros y textos. Barcelona: Paidós.
ARGIBAY, M., CELORIO, G. y CELORIO, J.J. (1991). La cara oculta de los textos escolares. Bilbao: Universidad del País Vasco.
CALVO BUEZAS, T. (1989). Los racistas son los otros. Madrid: Popular.
ELLIOTT, D. L. y WOODWARD, A. (Eds.) (1990). Textbooks and Schooling in the United States. Chicago: NSEE/University of Chicago Press.
FREINET, C. (1980). Técnicas Freinet de la Escuela Moderna. Madrid: Siglo XXI.
GARCIA PÉREZ, F.F. (1992). El medio urbano. Cuadernos de Pedagogía 209, 14-17.
GARRETA, N. y CAREAGA, P. (1987). Modelos masculino y femenino en los textos de EGB. Madrid: Ministerio de Cultura.
GIMENO SACRISTAN, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
GIMENO SACRISTAN, J. (1995). Materiales y textos: contradicciones de la democracia cultural. En MINGUEZ, J.C. y BEAS, M.: Libro de texto y construcción de materiales curriculares. Granada: Proyecto Sur.
GRUPO 13-16 (1990). Taller de historia (Proyecto Curricular de CC.SS.). Madrid: Ediciones de la Torre.
JOHNSEN, E.B. (1996). Libios de texto en el calidoscopio. Barcelona: Pomares-Corredor.
MARTINEZ BONAFE, J. (1992). Siete cuestiones y una propuesta. Cuadernos de Pedagogía 203, 8-13.
MASSONI, R. et al. (Coord.) (1992). Orientaciones metodológicas, para la evaluación y la secuenciación de contenidos. Valencia: Generalitat Valenciana.
MORENO, A. (1987). El arquetipo protagonista de la historia. Barcelona: La Sal.
MOVIMIENTO DE COOPERACIÓN EDUCATIVA (1979). A la escuela con el cuerpo. Barcelona: Reforma de la Escuela.
PARCERISA, A, (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
PEREZ ESTEVE, P. (Coord.) (1990). Disseny Curricular. Educació Primaria. Valencia: Generalitat Valenciana.
SACRISTAN LUCAS, A. (1987). Currículum oculto y discurso ideológico. Madrid: Servicio de Publicaciones de la OEI.
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata.
TOLEDO GUIJARRO, J.M. (1983). Educación cívica en la E.G.B. e ideología. Educación y Sociedad 2, 93-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-14
Published 2021-05-07
- Abstract 69
- PDF (Español (España)) 48