Preguntar, debatir, indagar, compartir, cuestionar, reconsiderar, concluir... para aprender. O de cómo una clase se convirtió en una comunidad de recreación cultural
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1999.i38.04Abstract
Esta experiencia describe el proceso de investigación realizado con un grupo de alumnas y alumnos del primer ciclo de primaria habituados a satisfacer su curiosidad, sus dudas, sus problemas y sus interrogantes empleando un enfoque investigativo como soporte de los procesos globalizadores.
Downloads
References
ALVERMANN, D.R. y OTROS (1990). Discutir para comprender. El uso de la discusión en el aula. Madrid: Visor/Aprendizaje.
BENLLOCH, M. (1995) "La ciencia y la escuela" Ponencia presentada en las Jornadas Lecturas del Ambiente. CPR de Leganés.
BRUNER, J. (1988) Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
BRUNER, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid, Ed. Visor Aprendizaje.
CUBERO, R. (1989). Cómo trabajar con las ideas de los alumnos. Sevilla: Díada Editora.
EDWARDS, D. y MERCER, M. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós.
FISCHER DARROW Y VAN ALLEN, R. (1965). Actividades para el aprendizaje creador. Buenos Aires: Paidós.
GADNER, H. (1993). La mente no escolarizada. Barcelona: Paidós.
HERNÁNDEZ, F. (1996). "Buscando la complejidad del conocimiento escolar". Kikiriki Cooperación Educativa, 39, pp.32-38.
LACASA, P. (1994). Aprender en la escuela, aprender en la calle. Madrid: Visor/Aprendizaje.
LEMKE, J.L. (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.
MERCER, N, (1997). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.
ROGOFF, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Barcelona: Paidós.
PÉREZ GOMEZ, A.I. (1998). "La cultura institucional de la escuela". Cuadernos de Pedagogía 266, pp.79-82.
SANTOS GUERRA, M.A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Archidona (Málaga): Aljibe Ediciones.
STENHOUSE, L. (1997): Cultura y Educación. Morón (Sevilla): Publicaciones NICEP.
VIGOSTKY, L.S. (1979). Pensamiento y lenguaje Buenos Aires: La Pléyade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-31
Published 2021-05-07
- Abstract 812
- PDF (Español (España)) 132