Intervención con grupos en una escuela de padres
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i44.08Abstract
En este artículo se presenta el grupo como un elemento muy importante en el trabajo con padres de niños con discapacidad. A través de la experiencia de la Escuela de Padres del Centro Base de Salamanca se muestra cómo el grupo permite articular la comunicación entre iguales, de forma que se constituye en un marco operativo esencial de la autoayuda y de la adquisición de estrategias para las dificultades de estas familias. La intervención grupal, además, implica una actuación global en la familia, superando la tradicional intervención individual y asumiendo funciones preventivas.
Downloads
References
BREZMES, M. y ORTIZ, D. (1996). El trabajo con hermanos de niños discapacitados dentro del marco de una Escuela de Padres. Revista CPR de Salamanca, 6, 16-25.
BRUMES, M.; ORTIZ, D. y PÉREZ. M.l. (1997). Trabajo con familias de niños discapacitados: Desarrollo de un proyecto de Escuela de Padres. Revista de Educación Especial, 26, 77-88.
BUCETA PACORRO, L. (1992). Fundamentos Psicosociales de la Información. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.
FREIXAS, M. (1993). Familia y deficiencia mental. Salamanca: Amarú.
GRACIA FUSTER, E. (1997). El apoyo social en la intervención comunitaria. Barcelona: Paidós.
LAMBERT, J. (1989). Psicología Social. Madrid: Pirámide.
NEWCOMB, M.T. (1972-76). Manual de Psicología Social. Buenos Aires: Eudeba, Tomos I y II.
NAVARRO GÓNGORA, J. (1998) Familias con personas discapacitadas: características y fórmulas de intervención. Valladolid: Junta de Castilla y León.
NAVARRO GÓNGORA, J. (1999), Familia y discapacidad. Manual de intervención psicosocial. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-24
Published 2021-05-05
- Abstract 216
- PDF (Español (España)) 97