Escuchando al alumnado: el ruido del profesorado y de la familia como mediadores
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i44.04Abstract
La realidad educativa para ser interpretada correctamente precisa incluir la perspectiva del alumnado, su implicación sustantiva abre y amplía las posibilidades del trabajo escolar además de propiciar le educación como un derecho social definido por la participación. La inclusión de las voces del alumnado diversifica y pluraliza las perspectivas a la hora de adoptar decisiones, sin que ningún sector, pueda, capitalizarlas en exclusividad. Diálogos, negociaciones y debates están llamados a constituir el núcleo duro de una escuela pretendidamente democrática.
Downloads
References
CUELLO, J. (2000). El nuevo derecho penal de menores. Madrid: Civitas.
FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1993). La profesión docente y la comunidad escolar: crónica de un desencuentro. Madrid: Morata.
ENGLUND, T. (2000). La educación como un derecho ciudadano, un concepto en transición: Suecia en relación con otras democracias occidentales y la filosofía política. En Revista de
GARCÍA, S. y LUKES, S. (1999). Ciudadanía, justicia social y participación. Madrid: Siglo XXI.
GUTTMAN, A. (2001 La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.
KAPLAN, A. (2000). Profesor y alumno: diseño de una relación democrática. En Revista de Estudios del Currículo. Vol.3. nº. I, 86-124.
MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J.B. (1998). Evaluar la participación en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.
MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J.B. (1999). Negociación del currículum. La relación enseñanza-aprendizaje en el trabajo escolar. Madrid: La Muralla.
ROSARIO, J.R. (2000), Communitarism and the Moral Order of Schools. En SANTOS GUERRA, M.A. (Ed.) (1997). El Crisol de la participación. Madrid: Revista Escuela Española.
SHIELDS, C.M. (1999). Learning From Students Abouts Representation, Identity, and Community. En Educational Administration Quaterly, vol 35, nº l, 106-129.
WHITTY, G. (2001). Teoría social y política educativa. Ensayos de sociología y política de la educación. Valencia: Ediciones Pomares Corredor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-23
Published 2021-05-05
- Abstract 84
- PDF (Español (España)) 46