La igualdad de oportunidades y la violencia sexista
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i59.04Abstract
El tema se expone a partir de la perspectiva de análisis y la propuesta de intervención escolar del proyecto "Educación para el presente sin violencia; Construir una cultura da paz". En él se hace una reflexión crítica y se define que se entiende por violencia sexista, se señalan los procesos de discriminación como forma de expresión de la misma, se habla de la igualdad de oportunidades, se propone la coeducación como contenido integrado en el currículum y se ofrece un ejemplo de actuación en el aula.Downloads
References
GÓMEZ-FERRER, G. (2002). Hombres y mujeres: el difícil camino hacia la igualdad. Madrid:
Instituto de Investigaciones Feministas. Universidad Complutense de Madrid.
LAGARDE, M. (1994). La regulación social del género: el género como filtro de poder. En
C.J. Pérez Fernández (Coord.), Antología de la sexualidad humana. México: Miguel Ángel
Porrúa. Grupo Editorial/ UNAM, pp. 389-425.
MARQUÉS, J.v. (1991). Varón y patriarcado. En J. V. Marqués y R. Osborne, Sexualidad y sexismo. Madrid: UNED/Fundación Universidad Empresa, pp. 17-130.
MAY, R. (1992). La necesidad del mito. La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
MORENO, M. (1986). Cómo se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria.
OBIOL, Ma J. (1999). Pintoras ocultas. El País semanal, No 1.177. Domingo 18 de abril de
, pp. 83-90.
PROGRAMA NOVV JUNTAS (1999). Módulo de igualdad de oportunidades. Las Palmas de Gran Canaria: Instituto Canario de la Mujer.
SAU, V. (1986). Ser mujer: el fin de una imagen tradicional. Barcelona: Icaria.
VARIKAS, E. (2002). Igualdad. En H. Hirata y otros, Diccionario Crítico del Feminismo. Madrid: Síntesis, pp. 129-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-02
Published 2021-05-05
- Abstract 165
- PDF (Español (España)) 107