El activismo que no cesa. Obstáculos para incorporar la metodología didáctica basada en la investigación del alumno a la práctica de la Educación Ambiental
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2009.i67.02Abstract
A partir de los datos obtenidos en una experiencia de Agenda 21 Escolar, se reflexiona sobre la utilización del modelo activista, presente en la práctica docente de un grupo de profesores, como punto de partida para el desarrollo profesional de dichos educadores ambientales hacia un modelo más investigativo e integrador.Downloads
References
GARCÍA, J.E. (2000). Modelos de desarrollo y modelos de aprendizaje en el Libro Blanco de la Educación Ambiental. Ciclos, 7, 33- 36.
GARCÍA, J.E. (2002). Una propuesta de construcción del conocimiento en el ámbito de la Educación Ambiental basada en la investigación del alumno. Cooperación Educativa, 67, 39-52.
GARCÍA, J.E. (2004a). Educación Ambiental, Constructivismo y Complejidad. Sevilla: Díada Editora.
GARCÍA, J.E. (2004b). Activismo y conocimiento profesional. Ponencia en Actas del III Congreso Andaluz de Educación Ambiental. Córdoba.
GARCÍA, J.E. (2004c). Los contenidos de la educación ambiental: una reflexión desde la perspectiva de la complejidad. Investigación en la Escuela, 53, 31-52.
GARCÍA J.E.; CANO, M.I. (2006). ¿Cómo nos puede ayudar la perspectiva constructivista a construir conocimiento en educación ambiental? Revista Iberoamericana de Educación, 41, 117-132.
GARCÍA, J.E., RODRÍGUEZ, F., SOLÍS, M.C., BALLENILLA, F. (2007). Investigando el problema del uso de la energía. Investigación en la Escuela, 63, 29-46.
GARCÍA, J.E.; RODRÍGUEZ, F. y SOLÍS, M.C. (2008). Haciendo Agenda 21 Escolar. El caso de punta Umbría. Sevilla: Consejería de Medio Ambiente.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-05
Published 2009-04-01
- Abstract 199
- PDF (Español (España)) 221