La competencia social y ciudadana desde la educación científica: una experiencia en torno a la energía nuclear
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2010.i71.03Abstract
El artículo describe una experiencia educativa orientada a promover la competencia social y ciudadana en clase de Ciencias. El contexto elegido fue el debate existente en torno a la producción de energía en centrales nucleares. Mediante un análisis de las interacciones Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS) relativas al tema, el propósito era que los alumnos adquirieran un conocimiento básico para poder opinar, con sentido crítico y racional, ante situaciones relacionadas con el mismo. La experiencia se realizó con 25 alumnos de 3º de ESO, que inicialmente presentaban un conocimiento bastante pobre sobre la energía nuclear y su dimensión CTS. Tras la experiencia, se logró que la mayoría expresara una opinión crítica y fundamentada sobre la cuestión.Downloads
References
BARAB, S., ZUIKER, S., WARREN, S., HICKEY, D., INGRAM-GOBLE, A., KWON, E.J., KOUPER, I. y HERRING, S. (2007). Situationally embodied curriculum: Relating formalisms and contexts. Science Education, 91(5), 750-782.
BENNETT, J. LUBBEN, F. y HOGARTH, S. (2007). Bringing science to life: A synthesis of the research evidence on the effects of context-based and STS approaches to science teaching. Science Education, 91(3), 347-370.
CAMPBELL, B. y LUBBEN, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situation. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
CAÑAL, P., POZUELOS, F.J. y TRAVÉ, G. (2005). Proyecto curricular investigando nuestro mundo (6-12). Descripción general y fundamentos. Sevilla: Diada Editora.
GARCÍA-CARMONA, A. (2005). Relaciones CTS en el estudio de la contaminación atmosférica: una experiencia con estudiantes de Secundaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 4(2). En http://www.saum.uvigo.es/ reec/volumenes/volumen4/ART3_Vol4_ N2.pdf [Última consulta: 08/01/2009].
GARCÍA-CARMONA, A. (2006). Interacciones CTS en el aprendizaje del electromagnetismo: Una experiencia para el desarrollo de actitudes de responsabilidad. Investigación en la Escuela, 58, 79-91.
GARCÍA-CARMONA, A. (2008). Relaciones CTS en la educación científica básica II: Investigando los problemas del mundo. Enseñanza de las Ciencias, 26(3), 389-402.
GARCÍA-CARMONA, A. y CRIADO, A.M. (2007). «Investigar para aprender, aprender para enseñar». Un proyecto orientado a la difusión del conocimiento escolar sobre Ciencia. Alambique, 52, 73-83.
GARCÍA-CARMONA, A. y CRIADO, A.M. (2008). Enfoque CTS en la enseñanza de la energía nuclear: análisis de su tratamiento en textos de Física y Química de la ESO. Enseñanza de las Ciencias, 26(1), 107-124.
GÓMEZ, P. (2007). Un planeta en busca de energía. Madrid: Síntesis.
GUTIÉRREZ, E.E; CAPUANO, V.C.; PERROTTA, M.T.; DE LA FUENTE, A.M. y FOLLARI, B.R. (2000). ¿Qué piensan los jóvenes sobre radiactividad, estructura atómica y energía nuclear? Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 247-254.
LIJNSE, P. y KLAASSEN, K. (2004). Didactical structures as an outcome of research on teaching-learning sequences? International Journal of Science Education, 26(5), 537-554.
MARCO, B. (2004). Alfabetización científica: un puente entre la ciencia escolar y las fronteras científicas. Cultura y Educación, 16 (3), 273-287.
OSBORNE, J. y DILLON, J. (2008). Science education in Europe: critical reflections. London: Nuffield Foundation.
OGBORN, J.; KRESS, G.; MARTINS, I. y McGILLICUDDY, K. (1996). Explaining science in the classroom. Buckingham: OUP.
PLIEGO, O.H.; CONTINI, L.; ODETTI, H.; GÜEMES, R. y TIBURZI, M. C. (2004). Las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el fenómeno radiactivo, la energía nuclear y sus aplicaciones. Educación Química, 15(2), 142-148.
RAVIOLO, A., SIRACUSA, P. y HERBEL, M. (1997). Cambio de actitudes hacia la energía nuclear: experiencia en la formación de maestros. Educación en Ciencias, 1(3), 24-31.
RIVET, A.E. y KRAJCIK, J.S. (2008). Contextualizing instruction: Leveraging students’ prior knowledge and experiences to foster understanding of middle school science. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 79-100.
ROCARD, M., CSERMELY, P., JORDE, D., LENZEN, D., WALBERG-HENRIKSSON, H., y HEMMO, V. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brussels: Directorate General for Research, Science, Economy and Society.
SÁNCHEZ DEL RÍO, C. (2004). La aversión a la energía nuclear. Boletín Informativo del Instituto de España, 1, 7-8.
UPADHYAY, B.R. (2006). Using students’ lived experiences in an urban science classroom: an elementary school teacher’s thinking. Science Education, 90, 94-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-28
Published 2010-09-01
- Abstract 225
- PDF (Español (España)) 338