Animales extraordinarios: la construcción y uso de modelos en la Escuela Primaria
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2011.i74.07Abstract
En este trabajo se discute la actividad desarrollada en un aula de Primaria con el objetivo de construir el modelo de ser vivo. El alumnado debía diseñar un animal imaginario que reuniera las características necesarias para poder sobrevivir en el desierto. Los diseños se presentaron al resto de compañeros y al profesorado, y se debían construir argumentos para defender la validez del animal diseñado frente a las preguntas del resto de la clase.Downloads
References
AMBITE, M., GIL QUÍLEZ, M. J.; LABORDA SORIANO, M. A. y MARTÍNEZ PEÑA, M. B. (2009). Preguntando, cooperando, reflexionando y comunicando: la construcción del modelo de ser vivo en el aula de Primaria. Aula de Innovación Educativa, 183-184, 41-43.
ARCHER, A.; ARCÁ, M. y SANMARTÍ, N. (2007). Modelling as a teaching learning process for understanding materials: a case study in primary education. Science Education 91, 398-418.
ARCHER, A.; FORTUS, D.; SCHWARTZ, Y; HUGH, B. y KRAJCIK, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modelling: Making scientific modelling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46 (6), 632-654.
GIAC, (2005). Grupo de interés en aprendizaje cooperativo. ICE, UPC. http://giac.upc.es/PAG/ GIAC_CAS/giac_que_es.htm (Consultado el 14 de julio de 2011).
GIL QUÍLEZ, M. J. y MARTÍNEZ PEÑA, B. (2008). De la gallina sin cabeza a la formación del suelo: preguntas en el aula de primaria. Actas de los XXIII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Almería. Universidad de Almería.
GÓMEZ A. A.; SANMARTÍ, N. y PUJOL R. M. (2003). Aprendiendo sobre los seres vivos en su ambiente. Una propuesta llevada a cabo en la escuela de primaria. Aula de Innovación Educativa, 125, 54-58.
MARTÍNEZ LOSADA, C.; GARCÍA BARROS, S. y GARRIDO PORTELA, M. (2008). Los seres vivos en las actividades de enseñanza que se emplean en los niveles educativos iniciales. Actas de los XXIII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Almería. Universidad de Almería.
GARRIDO, M. y MARTÍNEZ, C. (2009). ¿Qué enseñar sobre los seres vivos en los niveles educativos iniciales?. Aula de innovación educativa, 183-184, 34-36.
JOHNSON, G. (2008). Los diez experimentos más hermosos de la ciencia. Barcelona: Ariel.
JUSTI, R. (2006). La Enseñanza de Ciencias basada en la elaboración de Modelos. Enseñanza de las Ciencias, 24 (2), 173-184.
LOZANO LEYVA, M. (2007). De Arquímedes a Einstein. Editorial DeBolsillo.
OSBORNE, J. y DILLON, J. (2008). Science Education in Europe: Critical Reflections. A Report to the Nuffield Foundation. King’s College London.
ROCARD, M. (2006). Science education Now: A renewed pedagogy for the future of Europe. http:// ec.europa.eu/research/sciencesociety/index. cfm?fuseaction=public.topic&id=1244. (Consultado el 11 de Julio de 2011)
SANMARTÍ, N. y TARÍN, M. (2008). Proyectos y actividades para cambiar el entorno. Aula de Infantil (Versión electrónica). Revista Aula de Infantil 44.
WONG, S. L. y HODSON, D. (2009). From the horse’s mouth: what scientists say about scientific investigation and scientific knowledge. Science Education, 93(1), 109-130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-26
Published 2011-09-01
- Abstract 274
- PDF (Español (España)) 463