Implantación de la nueva asignatura “Robótica” en Enseñanza Secundaria y Bachillerato
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2015.i87.05Abstract
En el presente artículo se presenta el material curricular y la metodología de trabajo desarrollados para la implantación de las asignaturas de “Robótica”, de nueva creación para la Enseñanza Secundaria. Se describe el paradigma de Educación STEM y el Método de Proyectos como enfoque metodológico que sustenta la propuesta. Se muestra el potencial de las asignaturas y de los materiales desarrollados para fomentar la motivación y el aprendizaje de los estudiantes.Downloads
References
Alimisis, D. y Kynigos, C. (2009). Constructionism and Robotics in Education. En Alimisis, D. (ed.), Teacher education on robotics-enhanced constructivist pedagogical methods (pp. 11-26). Atenas: ASPETE.
Bruning, R. H., Schraw, J. G., Norby, M. M., y Ronning, R. R. (2004). Cognitive psychology and instruction. Columbus: Pearson.
Bransford, J. D., Brown, A. L., y Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington: National Academy Press.
Capraro, R. M., Capraro, M. M., Morgan, J. y Scheurich (2010). A companion to interdisciplinary STEM project based learning: for teachers by teachers. Rotterdam: Sense Publishers.
Capraro, R. M. y Slough, S.W. (2009). Projectbased learning. An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Rotterdam: Sense Publishers.
Cortés, J. A., Arbeláez, O., y Mendoza, J. A. (2009). El entorno LEGO Mindstorms en la introducción a la robótica y la programación. Scientia et Technica, 41(1), 42-45.
Criado, A. M. y García, A. (2011). Las experiencias prácticas para el conocimiento del medio natural y tecnológico en la formación inicial de maestros. Investigación en la Escuela, 74, 73-88.
Consejería de Educación (2007). Decreto 231/2007, de 31 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la educación secundaria obligatoria en Andalucía. Sevilla: Boletín Oficial de la Junta de Andalucía.
Consejería de Educación (2008). Decreto 416/2008, de 22 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes al Bachillerato en Andalucía. Sevilla: Boletín Oficial de la Junta de Andalucía.
Drew, D. (2011). STEM the tide. Reforming science, technology, engineering and math education in America. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Fisher, P., Zeligman, D. y Fairweather, J. (2005). Self-assessed student learning outcomes in an engineering service course. International Journal of Engineering Education, 21, 446-456.
Fortus, D., Krajcikb, J., Dershimerb, R. C., Marx, R. W. y Mamlok-Naamand, R. (2005). Design-based science and real-world problem solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855–879.
Grant, M. M. (2002). Getting a grip on projectbased learning: theory, cases and recommendations. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, 5(1). Recuperado septiembre 1, 2012 de http://www.ncsu.edu/meridian/win2002/514/3.html
Gura, M. (2011). Getting started with LEGO robotics. A guide for K-12 educators. Oregon: International Society for Technology in Education.
Harland, D. J. (2011). STEM. Student research handbook. Arlington: National Science Teachers Association Press.
Hartzler, D. S. (2000). A meta-analysis of studies conducted on integrated curriculum programs and their effects on student achievement. Tesis Doctoral: Indiana University.
Hernández, F. y Ventura, M., (1992). La Organización del currículum por proyectos de trabajo. Barcelona: Grao.
Kelly, J. y Daudelin, J. (2008). First LEGO League: The unofficial guide. San Francisco: No Starch Press.
Kolodner, J. L., Camp, P. J., Crismond, D., Fasse, B., Gray, J., Holbrook, J., et al. (2003). Problembased learning meets case-based reasoning in the middle-school science classroom: putting learning by design into practice. The Journal of the Learning Sciences, 12(4), 495-547.
Laboy-Rush, D. (2011). Integrated STEM education through project-based learning”. Portland: Learning.com. Recuperado enero 23, 2012 de http://www.learning.com/stem/whitepaper Lacueva, A. (2008). Integrar para educar mejor: posibilidades y exigencias. Investigación en la Escuela, 66, 43-53.
Mastascusa, E., Snyder, W.J. y Hoyt, B.S. (2011). Effective instruction for STEM disciplines. From learning theory to college teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
Ministerio de Educación (2007a). Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Boletín Oficial del Estado.
Ministerio de Educación (2007b). Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establece la estructura del bachillerato y se fijan sus enseñanzas mínimas. Madrid: Boletín Oficial del Estado.
Ocaña, G. (2010). Robótica Educativa. Recuperado Abril 7, 2013 de http://www.youtube.com/ user/gocanar
Ocaña, G. (2011). Robótica Educativa. Perfil en redes sociales. Recuperado enero 25, 2013 de http://www.facebook.com/robotica.turaniana y http://twitter.com/Turabot
Ocaña, G. (2012). Robótica en el Aula. Almería: Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.
Ocaña, G. (2013). Guía de Integración Curricular. Fundación Scientia. FIRST LEGO League. Recuperado Marzo 5, 2013 de http://www.firstlegoleague.es/wp-content/uploads/2015/09/ DocTT/FLL_TT15_Guia_integracion_curricular_151005.pdf
Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful Ideas. New York: Basic Books.
Pisciotta, M., Vello, B.; Bordo, C., y Morgavi, G. (2010). Robotic competition: A classroom experience in a vocational school. En A. Kallel, A. Hassairi, C.A. Bulucea y N. Mastorakis (Eds.), Actas del 6th International Conference on Educational Technologies (pp. 151-156).
Kantaoui, Tunez: WSEAS Press Pozuelos, F. J. y Rodríguez F. P. (2008). Trabajando por proyectos en el aula. Aportaciones de una investigación colaborativa. Investigación en la Escuela, 66, 5-27.
Ruiz-Velasco, E. (2007). Educatrónica. Innovación en el aprendizaje de las ciencias y la tecnología. Madrid: Díaz de Santos.
Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 69(4), 20-26.
Satchwell, R. y Loepp, F. L. (2002). Designing and implementing an integrated mathematics, science, and technology curriculum for the middle school. Journal of Industrial Teacher Education, 39(3). Recuperado julio 17, 2012 de http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/ v39n3/satchwell.html
Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael: Buck Institute for Education.
Wai, J., Lubinski, D., Benbow, C. P., y Steiger J. H. (2010). Accomplishment in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) and its relation to STEM educational dose: A 25-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 860–871.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-07
Published 2015-12-01
- Abstract 909
- PDF (Español (España)) 298