Emotional education in educational legislation in Spain and Andalusia.
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.03Keywords:
Emotion, educational laws, Quality of education, education system, education reform, text analysisAbstract
Emotions are inherent to human beings and are present in all their actions, including educational field. Its relationship with learning has been shown from different scientific fields. However, numerous authors claim its presence in formal education. Thus, the objective of the study was to know the presence of emotions and emotional education in the educational legislation of the last decades. For this, 103 words based on the Bisquerra model were selected and they were searched in 5 educational texts: LOGSE, LOE, LOMCE, Organic Law 3/2020, of December 29, which modifies the LOE, Decree of Primary Education of Andalusia. The number of words that appeared in the text, the frequency and the context to analyze their meaning were analyzed. The number of words found has been less than 13 and, in many cases, not related to emotional education. Responsibility or self-esteem are two examples of words that are repeated in the texts although not always in contexts related to emotional education. In the Andalusian decree, the search was made by subjects, finding differences in the number and frequency of words. In conclusion, the presence of this topic in educational legislation in recent decades is very scarce. Thus, it is necessary to incorporate this topic into formal education and in teacher education.
Downloads
References
Ardila, A., y Surloff, C. (2007). Dysexcutive syndromes. Neurology.
Barceló, E., Lewis, S. y Moreno, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología desde el Caribe, 18, 109-138.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). En P. Fernández-Berrocal y N. Extremera (Eds.), Special Issue on Emotional Intelligence. Psicothema, 18, 13-25.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista científica de investigación educativa, 21(1), 7-43.https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales.Educación XX1, 10, 61-82.
Bisquerra, R. (2018). Universo de emociones. PalauGea comunicación.
Brackett, M. A., Mayer, J. D. y Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Personality and Individual Differences, 36(6), 1387-1402. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00236-8
Bueno, D. (2017). Neurociencia para educadores. Octaedro.
Cadman, C. y Brewer, J. (2001). Emotional intelligence: a vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management, 9(6), 321-324.
Buenrostro, A., Valadez, M. D., Soltero, R., Nava, G., Zambrano, R. y García, A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes. Revista de Educación y Desarrollo, 20,29-3.
Cera, E., Almagro, B. J., Conde, C. y Sáenz-López, P. (2015). Inteligencia emocional y motivación en educación física en secundaria. Retos, 27, 8-13. http://retos.org/numero27.html.
Corrales, M. (2020). Emociones de estudiantes preuniversitarios en Ciencias Sociales con experiencias de gamificación. Investigación en la Escuela, 102,84–96. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.06
Damasio, A. R. (2001). El error de Descartes. Crítica.
Davidson, R. y Begley, S. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Destino.
Decreto 97/2015 de 3 de marzopor el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. (2015) Boletín Oficial Junta de Andalucía. 50 de 13 de marzo de 2015. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/50/1
De Las Heras, M. A. y Vázquez-Bernal, B. (2020). Investigando las emociones. Investigación en la Escuela, 102. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/14572
Dusenbury, L. y Weissberg R. P. (2017). Social Emotional Learning in Elementary School: Preparations for Success. Edna Bennett Pierce Prevention Research Center, Pennsylvania State University.
Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions.Cognition and Emotion, 6(3/4). 169-200. https://doi.org/10.1080/02699939208411068
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas.Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(2).
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students.The Spanish Journal of Psychology, 9, 45-51.
Felten, D. L. y Cohen, N. (2006). Psychoneuroimmunology. Academic press.
Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela.Revista Iberoamericana de Educación, 29, 1-6. https://doi.org/10.35362/rie2912869
Fernández-Berrocal, P. y Ruiz Aranda D. (2008). La inteligencia emocional en la educación.Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 6(2), 421-436.
Ferragut, M. y Fierro, A. (2012). Inteligencia emocional,bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 44.
Fierro-Suero, S.,Almagro, B.J.ySáenz-López, P. (2020). Validation of the Achievement Emotions Questionnaire for Physical Education (AEQ-PE). Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 4560. https://doi.org/10.3390/ijerph17124560
Fonseca, M. C. (2001). La enseñanza de aspectos afectivos en el ámbito universitario. Revista de Enseñanza Universitaria, 1,83-96.
García, M. (2017). Las emociones en la clase de matemáticas. Lo que podemos aprender de ellas. Ciclo de conferencias en educación matemática. Lima (Perú).
García, D. y Muñoz, P. (2000). Funciones ejecutivas yrendimiento escolar en educación primaria. Un estudio exploratorio.Revista complutense de educación, 11(1), 39-567.
García-Ruiz, C., Lupión-Cobos, T. y Blanco-López, Á. (2020). Emociones y percepciones sobre indagación de profesorado en formación inicial. Investigación en la Escuela, 102,54–70. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.04
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.
Goldberg, E. (2001). The executive brain. Oxford University Press.
González, M.M., Díez, M., López, F. y Román, M. (2010). La importancia del clima emocional del aula desde la perspectiva del alumnado universitario. Revista de Enseñanza Universitaria, 35,16-27.
Heck, G. L. y Oudsten, B. L. (2008). Emotional intelligence:Relationship to stress, health, and well-being. In A. Vingerhoets, I. Nyklicek y J. Denollet (Eds.), Emotion regulation conceptual and clinical issues (pp. 97-121). Springer.
Jennings, P. A. y Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102%2F0034654308325693
Logatt, C.A. (2015). ¿Cómo influyen las emociones en el aprendizaje?Revista gratuita de neurociencias y neuropsicoeducación, Descubriendo el cerebro y la mente, 83.
Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre, de ordenación general del sistema educativo. (1990) Boletín Oficial del Estado238, de 4 de octubre 1990. www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdfLey Orgánica 2/2006 de 3 de mayo, de educación. (2006) Boletín Oficial del Estado. 106 del 4 de mayo de2006. https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
Ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre, de la mejora de calidad educativa. (2013) Boletín Oficial del Estado. 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre que modifica la Ley Orgánica de Educación. (2020) Boletín Oficial del Estado. 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868 a 122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Martinenco, R. M., Martín, R. B. y García Romano, L. (2020). Emociones en tareas de escritura comunitaria en Educación Secundaria. Investigación en la Escuela, 102, 97–108. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07
Mayer, J. D., Salovey, P. y Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15,197-215.
Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L.V., Dávila, M. A., Cañada, F. et al. (2014). Las emociones en la enseñanza de las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287573
Meyer, B. B. y Zizzi, S. (2007). Emotional intelligence in sport: Conceptual, methodological, and applied issues. In M. L. Andrew (Ed.), Mood and human performance: Conceptual, measurement and applied issues (pp. 131-152). Nova Science Publishers.
Montero,I. y León, O.F. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508. http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf
Mora, F. (2013). Neuroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza editorial.
Núñez, J. L., León, J., González, V. y Martín-Albo, J. (2011). Propuesta de un modelo explicativo del bienestar psicológico en el contexto deportivo.Revista de Psicología del Deporte, 20,223-242.
Orden del 17 de marzo de 2015 por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía. (2015) Boletín Oficial Junta de Andalucía. 60 de 27 demarzo de 2015. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/60/1
Paéz, M.L. y Castaño, J.J. (2014). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(2), 268-285.
Pascual-Leone, A., Fernández, A.y Bartrés-Vaz, D. (2019). El cerebro que cura. Plataforma.
Prieto, M. D., Ferrández, C., Ferrando, M., Sánchez, C. y Bermejo, R. (2008). Inteligencia emocional y alta habilidad. Revista Española de Pedagogía, 240, 241-260.
Quea, I. y Huacasi, G. L. (2018). Funciones ejecutivas e inteligencia emocional en niños víctimas de maltrato albergados en centros de atención residencial de la Ciudad Arequipa. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/5996
Sáenz-López, P. (2020). Educar Emocionando. Servicio de publicaciones de la Universidad de Huelva.
Salovey, P., Stroud, L.R., Woolery, A. y Epel, E.S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17, 611-627. https://doi.org/10.1080/08870440290025812
Tajer, C. D. (2012). Alegría del corazón.Emociones positivas y salud cardiovascular. Revista Argentina de Cardiología, 80(4). http://dx.doi.org/10.7775/rac.es.v80.i4.1498
Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica (Barcelona), 135(11), 507-511.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-04-27
Published 2021-07-29
- Abstract 2206
- PDF (Español (España)) 5883