Education for Sustainable Development: from the cosmopolitan project to cyber coexistence

Authors

  • Rosario Ortega Ruiz Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.02

Keywords:

Sustainability, Cosmopolitan, Cyber-convivencia, Bullying, Prosociality

Abstract

The article presents a reflection on the role of education in the face of the Sustainable Development Goals as defined in the 2030 Agenda, through Education for Sustainable Development. Starting with a reflection on the challenges that globalization brought to culture and education on the late twentieth century, we analyse how the cosmopolitan project was interrupted and reflect on the need to re-ignite it, incorporating the challenges that “cyber-convivencia” brings in.  Research on bullying and cyberbullying has led us to highlight the importance of deepening our attention to moral sensitivity and social competence, to make schoolchildren and young people aware of the value of pro-sociality and altruism so that they can develop criteria to incorporate the Sustainable Goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Munárriz L. (2001). Familia y clonación. Claves de la Razón Práctica, 109, 16-21.

Apple, M. (1991). Ideología y Currículo. Madrid: Akal.

Cañal, P. y Porlán, R. (1987). Investigando la realidad próxima: un modelo didáctico alternativo. Enseñanza de las Ciencias, 5(2), 89-96.

Castells, M. (1996). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.

Del Rey, R., Casas, J. A. y Ortega-Ruíz, R. (2017). Desarrollo y validación de la Escala de Convivencia Escolar (ECE). Universitas Psychologica, 16(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.dvec

García-Pérez, F. F. (2016). Investigación en la Escuela: la construcción de una identidad. Conversación con Pedro Cañal, Eduardo García y Rafael Porlán. Investigación en la Escuela, 88, 1-21. Disponible en: http://investigacionenlaescuela.es/articulos/R88/R88-1.pdf

Giddens, A. (1991). Manual de Sociología. Madrid: Alianza Editorial.

Gómez-Ortiz, O., Romera, E. M. & Ortega-Ruíz, R. (2016). Parenting styles and bullying. The mediating role of parental psychological aggression and physical punishment. Child Abuse & Neglect, 51, 132-143. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.10.025

Habermas, J. (2001). El valle de lágrimas de la globalización. Claves de la Razón Práctica, 109, 4-10.

Held, D. & McGrew, A. G. (Eds.) (2000). The Global Transformations Reader. Cambridge: Polity Press.

Laboratorio de Estudios sobre Convivencia y Prevención de la Violencia. Universidad de Córdoba. www.laecovi.com

Morin, E. (2004). La epistemología de la complejidad. Gaceta de Antropología, 20, artículo 02. http://hdl.handle.net/10481/7253

Ortega-Ruíz, R y Zych, I. (2016). La ciberconducta y la psicología educativa: retos y riesgos. Psicología Educativa, 22, 1-4. www.elsevier.es/psed

Ortega-Ruíz, R. (2005). Psicología de la Enseñanza y Desarrollo de Personas y Comunidades. México: Fondo de Cultura Económica.

Ortega-Ruíz, R. (2009). La educación y los derechos humanos ante los desafíos de la convivencia. En J. A. Caride (Coord.), Los derechos humanos en la educación y la cultura (pp. 137-155). Argentina: Homo Sapiens.

Ortega-Ruíz, R. (2010). Agresividad Injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza Editorial.

Ortega-Ruíz, R. (Coord.) (2015). Convivencia y ciberconvivencia. Un modelo educativo para la prevención del acoso y el ciberacoso escolar. Madrid: Antonio Machado Libros.

Ortega-Ruíz, R. y Martín Ortega, O. (2004). Convivencia: aspectos conceptuales, sociales y educativos. En R. Ortega y R. del Rey (Coord.), Construir la Convivencia (pp. 9-26). Barcelona: EDEBE.

Ortega-Ruíz, R., Del Rey, R. y Casas, J. A. (2015). Nuevos riesgos de la convivencia escolar: el cyberbullying. En R. Ortega-Ruiz (Coord.), Convivencia y ciberconvivencia. Un modelo educativo para la prevención del acoso y el ciberacoso escolar (pp. 99-116). Madrid: Antonio Machado Libros.

Romera, E. M., Bravo, A., Ortega-Ruíz, R. & Veenstra, R. (2019). Diferences in perceived popularity and social preference between bullying roles and class norms. Plos ONE, 14(10): e0223499. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223499

Spring, J. (2001). Globalization and Educational Rights. London: Laurence Earlbaum Associates.

Trivers, R. L. (1971). The evolution of reciprocal altruism. Quarterly Review of Biology, 46, 35-57.

Published

2020-04-30

How to Cite

Ortega Ruiz, R. (2020). Education for Sustainable Development: from the cosmopolitan project to cyber coexistence. Investigaci´ón En La Escuela, (100), 11–22. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.02

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-03-25
Accepted 2020-04-14
Published 2020-04-30
Views
  • Abstract 534
  • PDF (Español (España)) 503