Basic notions to implement prototypical problems and critical incidents methodology

Authors

  • Lucía-Guadalupe Reynosa-Gómez Universidad Autónoma de Yucatán https://orcid.org/0000-0001-9451-9425
  • William-René Reyes-Cabrera Universidad de Yucatán

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2023.i32.v1.07

Keywords:

prototipical problems, critical incidents method, methodology

Abstract

Since the beginning of the year 2000, diverse initiatives have emerged from critical pedagogy, to meet the demands of an increasingly changing environment to which traditional teaching approaches couldn´t fully answer. One of these initiatives is the methodology called “Prototipical Problems and Critical Incidents” for teaching a course or academic module. Prototipical problems can be defined as the construction of a relevant, realistic and useful scenario, made up of complex situations wish must be solved by the student and from whom the mobilization of knowledge and cognitive and non-cognitive sources is demanded. To support the understanding of prototipical problem, a Cognitive Learning Organizer can be builded-up, to visually represent it and show its relationship with the program contents, as well as with the antecedent and consequent knowledge. Critical incidents are understood as specific events in daily professional practice that cause perplexity, create doubts, produce surprise or uneasiness and motivate reflective thinking and a quick, accurate and creative answer by the student. Both concepts have specific characteristics and follow a series of steps for their construction but are the teachers who will give them an authentic meaning and the right dimension to their usefulness as one more resource to achieve the educational goals of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almendro, C. y Costa, A. (2018). Análisis de incidentes críticos: una herramienta para aprender de los errores. Educación Médica, 19(1) 60-63. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.06.001

Ausubel, D., Novack, J. & Hanesian, H. (1998). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Coll, C. (1991). Psicología y curriculum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del curriculum escolar. Paidós.

Contreras, C. (2014). El desarrollo docente del formador de profesores: una propuesta orientada hacia el análisis de incidentes críticos auténticos. Estudios pedagógicos, (40) número especial, 49-69. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200004

Díaz Barriga, F., Lule, M., Pacheco, D., Saad, E. y Rojas, S. (1990). Metodología del diseño curricular para educación superior. Trillas.

Díaz Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Trillas.

Didriksson, A. y Herrera, A. (2004). Innovación crítica. Una propuesta para la construcción de currículos universitarios alternativos. Perfiles Educativos, XXVI(106), 7-40. https://bit.ly/3xquJwR

Figueroa, I. C., Sepúlveda, G. G., Soto, J. C. & Yáñez, C. U.-Urbina. (2020). Coenseñanza entre docentes de educación general básica y educadoras diferenciales: incidentes críticos de la práctica colaborativa en proyectos de integración educativa. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 57(1), 1-15. https://bit.ly/3DqP210

Frola, P. (2011). Maestros competentes a través de la planeación y la evaluación. Trillas.

Gómez, F., Gómez. J. y Reynosa. L. (2021). Problemas prototípicos e incidentes críticos. Una alternativa didáctica desde la mirada de la innovación educativa. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 11735-11753. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1197

Hernández, G. (2006). Miradas constructivistas en psicología de la educación. Paidós Educador.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill.

Herrera, A. (2020). Taller Diseño del Modelo Pedagógico del Instituto de Estudios Superiores de la Ciudad de México “Rosario Castellanos”. [Manuscrito inédito]. Subsecretaría de Ciencia, Tecnología e Innovación.

Herrera, A. (2022, 23 de marzo). Aplicación didáctica del problema prototípico. [Video]. You Tube. https://bit.ly/3dcdTL8

Kain, D. (1997). Critical incidents in teacher collaboration on interdisciplinary teams. Research in Middle Level Education Quarterly, 21(1), 1-29. https://doi.org/10.1080/10848959.1997.11670111

Mastro, C. y Monereo, C. (2014). Incidentes críticos en los profesores universitarios de la PUCP. Revista Iberoamericana ESTE de Educación Superior, 5(13), 3-20. https://doi.org/10.22201/isue.20072872e.2014.13.117

Monereo, C. (2010). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 149-178. https://bit.ly/3eS290H

Monereo, C. y Monte, M. (2011). Docentes en tránsito. Incidentes críticos en secundaria. Barcelona: Graó.

Monereo, C. y Badia, A. (2012). La competencia informacional desde una perspectiva psicoeducativa: enseñanza basada en la resolución de problemas prototípicos y emergentes. Revista Española de Documentación Científica, Número Monográfico, 75-99. http: // doi: 10.3989/redc.2012.mono.978

Moreira, M. A. (2008). Organizadores previos y aprendizaje significativo. Revista chilena

de educación científica, Vol. 7 No. 2. P. 23 – 30.

Nail, O. K. (Coord.). (2013). Análisis de incidentes críticos de aula. Una herramienta para el mejoramiento de la convivencia. RiL Editores.

Pando, V.F. (2018). Teaching Trends in Virtual Education: An Interpretative Approach. Purposes and Representations, 6(1), 463-505, http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167

Ramos, I., Maya, I., y Holgado, D. (2011). Entrenando la competencia cultural a través del análisis de incidentes críticos. Psicología y Psicopedagogía, 25(1), 50-76. https://bit.ly/3QL9qgj

Reyes, W. y Quiñones, S. (2018). El potencial de la gamificación para la Educación a Distancia en México. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(1), 173-195. http://dx.doi.org/10.30827/eticanet.v18i1.11887

Reyes, W. (2022a). Comparision of the Level of Collaborative Learning in a Distance Course. Education in the Knowledge Society (EKS), 23, e23677. https://doi.org/10.14201/eks.23677

Reyes, W. (2022b). Gamificación y aprendizaje colaborativo en línea: un análisis de estrategias en una universidad mexicana. Alteridad, (17)1, 24-35. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2

Rodríguez, A., Molina. y Sabando, M. (2019). Las bitácoras físicas de aprendizaje: una perspectiva crítica para la innovación, desde la experiencia docente. Universidad Ciencia Y Tecnología, 2(9). https://bit.ly/3DqpyR5

Yáñez, R., López-Mena, L. y Reyes, F. (2011). La técnica de incidentes críticos: una herramienta clásica y vigente en enfermería. Ciencia y Enfermería, 17(2), 27-36. https://doi.org/10.4067/s0717-95532011000200004

Published

2023-07-03

How to Cite

Reynosa-Gómez, L.-G., & Reyes-Cabrera, W.-R. . (2023). Basic notions to implement prototypical problems and critical incidents methodology. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(32), 119–136. https://doi.org/10.12795/CP.2023.i32.v1.07

Issue

Section

Miscellaneos articles