Youth and Adult Education (Y&AE) and Social Movements. Mutually enriching interweavings

Authors

  • María Rosa Goldar Autores

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2025.i34.v1.05

Keywords:

right to education, adult education, social movements

Abstract

Young Adult and Youth Education (YAE) is fundamental to educational systems, responsible for guaranteeing the right to lifelong education. This educational modality is effectively intertwined with social movements. Various movements have found in YPE relevant pedagogical and curricular specificities to guide their proposals and enhance their transformative action.
Through two main sections and their conclusions, the article presents various aspects that allow us to understand the mutual interweaving and potential for enrichment between YPE and social movements. It recognizes and argues how YPE is, within educational systems, a modality that can adequately respond to the needs, aspirations, and educational proposals of social movements.
Then, in a second main section, the educational potential of social movements is recognized from three different perspectives. Each of these points out how these aspects inform YPE in political, epistemological, and pedagogical aspects. It recovers the tradition of Latin American popular education and some contributions from Paulo Freire's thought to support the epistemological and pedagogical importance of the dialogue of knowledge for EPJA.
Finally, the conclusions, by recovering the main lines of argument, propose, as an agenda, future challenges that will allow for continued mutual empowerment between EPJA and social movements.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, N. (2023, 3 de febrero). Educación es Vida. Periódico “La Razón”. Recuperado de bit.ly/4bb81vi

De Souza Santos, B. (2008). Reinventando la emancipación social. Cuadernos del Pensamiento Crítico. CLACSO.

Elisalde, R. y Ampudia, M. (2008). Movimientos Sociales y Educación. Teoría e historia de la educación popular en Argentina y América Latina. Editorial Buenos Libros.

Farina, P. y Goldar, M. R. (2023). Clase Nro. 1: Diálogo de saberes y prácticas: fundamentos epistemológicos y pedagógicos para la EPJA. Desarrollo de capacidades. Curso: Diálogos de saberes y prácticas en la EJA: currículum y evaluación, acreditación de saberes [Material de curso no publicado]. Ministerio de Educación de la Nación.

Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido (2.ª ed.). Siglo XXI Editores.

Freire, P. y Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes (5.ª ed.). Siglo XXI Editores.

Garcés, M. (2003, 20 de junio). Los movimientos sociales en América Latina en el actual contexto. [Conferencia no publicada]. Escuela de Trabajo Social, Universidad Nacional de Córdoba. https://bit.ly/3S2QRqM

Ghiso, A. (2015). Del diálogo de saberes a la negociación cultural. Recuperar, deconstruir, resignificar y recrear saberes. REDpensar/Universidad de La Salle, 4(1), 27–40.

Goldar, M.R. (2009). La construcción de Paradigmas emancipatorios desde los actuales movimientos sociales latinoamericanos. La Piragua. Educación y Política, 30, 69–79.

Goldar, M.R. (2013). Educación Popular y sus desafíos en los actuales escenarios latinoamericanos. Una mirada desde su trayectoria histórica y de cara a la acción de los movimientos sociales. La Piragua. Educación y Política, 38, 74–81.

Goldar, M.R. (2022). Educación Popular en Argentina. Una mirada a su trayectoria histórica, debates contemporáneos y sus entretejidos con la EPJA. En V. Acuña-Collado y R. J. Catelli (Eds.), La educación de personas jóvenes y adultas como estrategia para enfrentar las desigualdades en América Latina. De las políticas a las prácticas (pp. 80–105). Nueva Mirada Ediciones.

Mejía, M. R. (2022). Las prácticas, las experiencias, las acciones como lugares epistémicos. En búsqueda de otras metodologías. En M. R. Mejía (Coord.), Investigar desde el Sur. Epistemologías, metodologías y cartografías emergentes (pp. 35–78). Ediciones Desde Abajo.

Mejía, M. R. y Awad, M. (2004). Educación Popular hoy. En tiempos de globalización. E.D.B.

Michi, N. (2008). Una mirada sobre el movimiento dos trabalhadores rurais sem terra (MST) y la educación. En R. Elisalde y M. Ampudia (Eds.), Movimientos sociales y educación. Teoría e historia de la educación popular en Argentina y América Latina (pp. 37–63). Editorial Buenos Libros.

Svampa, M. (2008, noviembre). Movimientos sociales, matrices socio-políticas y nuevos escenarios en América Latina [Conferencia]. I Jornadas de Análisis Crítico, Universidad del País Vasco. https://bit.ly/4besCii

Tilly, Ch. (1990). Modelos y realidades de la acción colectiva popular. Zona Abierta. 54/55, 13–40.

Unesco-UIL. (2022). CONFINTEA VII: Marco de Acción de Marrakech: aprovechar el poder transformador del aprendizaje y la educación de adultos. [Informe]. https://bit.ly/4kdFQQk

Published

2025-06-30

How to Cite

Goldar, M. R. (2025). Youth and Adult Education (Y&AE) and Social Movements. Mutually enriching interweavings. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(34), 67–82. https://doi.org/10.12795/CP.2025.i34.v1.05