Pedagogical drawing: an approximate study of teaching methodologies in the Early Childhood Education Degree
DOI:
https://doi.org/10.12795//CP.2025.i34.v2.06Keywords:
Early Childhood Education, Pedagogical Practice, teaching methodologies, Drawing, Higher EducationAbstract
This article explores the ways in which drawing itself acts as a strategy for generating knowledge in the context of educational research. The main objective is to gain a comprehensive understanding of pedagogical practices centered on the language of drawing and to analyze their impact on initial teacher training. Through online questionnaires, aimed at understanding the perception of their pedagogical usefulness, information was collected regarding the visual methodologies adopted in the Art Classroom-Laboratory. The data was provided by 65 students enrolled in the subject Children's Art: Resources for their Knowledge and Development in their fourth year of the Early Childhood Education Degree at the University of Seville. The results will present the assessments and testimonies of the participating students after the training process. However, at an interpretive level, it should be noted that the informants seem to have become more aware of the need to abandon the reproductive methodology received during their school years, which is still prevalent in schools, in favor of one more in line with a contemporary teaching model. A high percentage of students continue to apply the same methodological model under which they were trained, thereby perpetuating passive attitudes toward artistic expression in their future professional careers. These findings highlight the importance of intensifying efforts to continue the educational practice under study.
Downloads
References
Abad, E. & González, M. D. (2021). Visual Thinking en la Educación Superior: Comunicando a través de imágenes. Conference Proceedings EDUNOVATIC 2021. REDINE. https://bit.ly/3NbIqVl
Acaso, M. & Megías, C. (2017). Art Thinking. Como el arte puede transformar la educación. Paidós.
Agirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística: ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Octaedro.
Arnheim, R. (1986). El pensamiento Visual. Paidós.
ATLAS.ti (2022). ATLAS.ti. https://atlasti.com/
Bamford, A. (2009). El factor ¡Wuau! El papel de las artes en la educación. Un estudio internacional sobre el papel de las artes en educación. Octaedro.
Blanco, V. & Cidrás, S. (2022). Dibujar el mundo. Jugar, crear, compartir. Octaedro.
Blanco, V. & Cidrás, S. (2023). Educar a través del arte. Hacia una escuela imaginada. Kalandraka.
BOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. «BOE» núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-2017264
Bryman, A. (2008). Social Research Methods. Oxford University Press.
Caeiro, M., Callejón, M. D., & Assaleh, M. A. (2018). La Educación Artística en los Grados de Infantil y Primaria. Un análisis desde las especialidades docentes actuales y propuestas a una especialización en artes, cultura visual, audiovisual y diseño. Educación Artística. Revista De Investigación (EARI), (9), 56-80. https://doi.org/10.7203/eari.9.11337
Caeiro, M. (coord.) (2020). La educación estética en la infancia. Aprendiendo a vivir en la Ciudad de las Estrellas. Guía para docentes y familias. Unir.
Calbó, M. (1997). ¿Tienen que dibujar los estudiantes en la clase de didáctica del arte? Arte, Individuo y Sociedad, (9), 33-54.
Celma, D., Crespo, P., & Etel, M. A. (2015). Diseño y evaluación de una experiencia de aprendizaje: aprendizaje basado en proyectos, design thinking, Visual Thinking y rúbricas (pp. 64-72). V Congreso Internacional UNIVEST’15. Los retos de mejorar la evaluación. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Girona.
Coe, R., Waring, M., Hedges, L. V., & Ashley, L. D. (2021). Métodos y metodologías de investigación en educación. Publicaciones SAGE.
De Pablo, F. & Lasa, M. (2019). ¡Dibújalo! Lid Editorial.
Del Castillo-Olivares, J. M. (2020). El dibujo como recurso didáctico. Cuadernos de Historia del Arte, (34), 311-356. Recuperado a partir de https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2909
Efland, A. (2002). Una historia de la educación del arte. Paidós.
Eisner, E. W. (1995). Educar la visión artística. Paidós.
Fernández, M., Robles, F. J., & Ayuso, G. E. (2021). Una propuesta para trabajar la competencia digital docente a través de Instagram y el Pensamiento Visual: el estudio de la sostenibilidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(1), 87-102. https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.87
Fontal, O., Gómez, C., & Pérez, S. (2015a). Didáctica de las Artes Visuales en la Infancia. Ediciones Paraninfo, S. A.
Fontal, O., Marín, S., & García, S. (2015b). Educación de las Artes Visuales y Plásticas en Educación Primaria. Ediciones Paraninfo, S. A.
Giné, N., & Parcerisa, A. (coords.) (2003). Planificación y análisis de la práctica educativa. La secuencia formativa: fundamentos y aplicación. Editorial GRAÓ.
Gómez-Gómez, M. (2021). Teacher education in the face of new virtual teaching and learnig opportunities from a technological, pedagogical and human perspective. Publicaciones de la Facultad de Educación y Humanidades del Campo de Melilla, 51(3), 585-603. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18123
González Alba, B. & Cortés González, P. (2020). Visual Thinking en personas con Síndrome de Asperger. Un caso de estudio. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 17, 295-312. http://dx.doi.org/10.30827/dreh.v0i17.13892
González Zamar, M. D., & Abad Segura, E. (2019). Educación Plástica y Visual Thinking en la Educación Superior: aportes para mejorar las habilidades cognitivas y el aprendizaje visual (p. 540). Edunovatic 2019. Conference Proceedings. 4th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. https://bit.ly/3HZ8zWF
Guevara, G. P., Verdoso, A. E., & Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/
Gutiérrez, M. P., Corpas, C., & Ramírez, A. (2022). Visual Thinking en una metodología activa de enseñanza-aprendizaje universitaria. HUMAN REVIEW. Revista Internacional de Humanidades, 11, 1-16.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw-Hill.
Huerta, R. (2019). Arte para primaria. UOC.
IJdens, T., & Wagner, E. (2017). Resumen del proyecto MONAES. Anuario Internacional de Investigación en Educación Artística, Volumen 5, (pp. 7-22). https://www.waxmann.com/?eID=texte&pdf=3797summary.pdf&typ=zusatztext
Jenny, P. (2013). Técnicas de dibujo. Gustavo Gili.
Lapolla, P., Mucci, M., & Arce, M. A. (2017). Experiencias artísticas con instalaciones. Trabajos interdisciplinarios de simbolización y juego en la escuela infantil. Ediciones Novedades Educativas.
Larralde, G. (2022). Dibujar para aprender: pensamiento visual (VT) en educación. Editorial GRAÓ.
López Falcón, A. & Ramos Serpa, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31.
López Lam, M. (2020). Escuela del garabato. Red Planea. https://redplanea.org/proyecto/escuela-del-garabato/
Lowenfeld, V. & Brittain, L. W. (2008). Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Síntesis.
Marín Viadel, R. (2003). Didáctica de la Educación Artística para primaria. Editorial Alhambra.
Martín, R., Arguedas, R., González, J., González, J. M., & Vicente, J. A. (2017). Innovación y creatividad mediante Visual Thinking frente al pensamiento lineal tradicional (pp. 267-271). En A.M. Martín y M.A. Cano (coord.), IX Jornadas de Redes de Investigación en Innovación docente de la UNED. La profesionalización del docente a través de la innovación educativa. Libro de actas. UNED. https://hdl.handle.net/20.500.14468/20020
Moeller, M., Cutler, K., Fiedler, D., & Weier, L. (2013). Visual thinking = creative and critical thinking. Phi Delta Kappan, 95(3), 56-60.
Mulvihill, T. M., & Swaminathan, R. (2024). Investigación Educativa basada en las Artes. Ediciones Morata.
Osete, L. & Álvarez, C. (2019). Visual Thinking como nexo entre Ciencia y Arte. IN-RED 2019. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10454
Peralta, T. (2014). Propuestas para trabajar con subgrupos de estudiantes. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 1(2), 58-61.
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, vol. XV, 1, 15-29.
Programa de la asignatura (2024-2025). Arte Infantil: Recursos para su Conocimiento y Desarrollo (1940032). Universidad de Sevilla. https://www.us.es/estudiar/que-estudiar/oferta-de-grados/grado-en-educacion-infantil/1940032
Roam, D. (2012). Bla, bla, bla: Qué hacer cuando las palabras no funcionan. Gestión.
Rohde, M. (2013). The Sketchnote Handbook Video Edition: The Illustrated Guide to Visual Note Taking. Peachpit Pr.
Salido-López, P. V. (2021). La Educación Artística ante el reto de enseñar a aprender: un estudio de caso en la formación de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1429-1447.
Segni Mossi (2015). Laboratorio di danza-disegno. https://www.segnimossi.net/en/
Urist, S. (2021). Eres un artista. Retos para dejar volar tu imaginación. Editorial Suma.
Varela, A. (2025). El arte de enseñar. Metodologías y habilidades para la Docencia. RA-MA Editorial.
Villafañe, J. (2006). Introducción a la teoría de la imagen. Ediciones Pirámide.
Vivas, R. (2021). Visual Thinking Works. Cómo lograr lo que te propongas con dibujos. Lunwerg Editores.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.


