The impact of initial and in-service training on secondary school teachers' digital competence
DOI:
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.23817Keywords:
digital competence, technology, ICT, teachers, secondary education, initial training, in-service training, perceptionAbstract
The study of teachers' technological skills is a multidimensional phenomenon whose analysis is fundamental for a better understanding of current training processes. Based on this premise, this article focuses on exploring the level of digital competence of active secondary education teachers, focusing the research on variables related to their initial training (original qualification, enabling qualification, other qualifications) and continuous training (previous digital training). Using descriptive and inferential techniques, a total of 674 subjects were analysed, using the "DigCompEdu Check-In" tool as an instrument. The results show that, in general, teachers have an intermediate digital competence in the different dimensions and that the enabling qualification (namely having a Master's degree in Secondary Education) has a significant impact on the level of technological skills. Likewise, those with more than one qualification and those who have completed ICT training show higher levels of skill. Finally, teachers perceive themselves to have a lower level of digital skills than they actually do, showing the need to generate strategies for a better match between teachers' perception and their performance in digital matters.
Downloads
References
Ato, M., López-García, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
Cabero, J., y Palacios, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marcos de Competencias Digitales Docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. RECIE. Revista Caribeña De Investigación Educativa, 4(2), 137-158. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158
Casal, L., Barrerira, E.M., Mariño, R., y García, B. (2021). Competencia Digital Docente del Profesorado de FP de Galicia. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 165-196. https://doi.org/10.12795/pixelbit.87192
Castañeda, L., Esteve, F., y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 2-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea de 30 de diciembre de 2006. https://bit.ly/3BXxK9C
Comisión Europea (2018). Recomendación 2018/C189/01 del Consejo de 22 de mayo de relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea de 4 de junio de 2018. https://bit.ly/43b2MXM
Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. International Society for Technology in Education. https://bit.ly/3q1rStd
De Pablos-Pons, J., Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., y Reyes-de Cózar, S. (2017). La competencia digital de los estudiantes de educación no universitaria: variables predictivas. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 169-185. http://hdl.handle.net/11441/43579
Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco Segovia, S., y Sánchez Valero, J. A. (2020) Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-782. http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551
Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M., y Lázaro-Cantabrana, J. L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(2), 38-54 10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
Falcó, J. M. (2017). Assessment of Digital Competence in Teachers in the Autonomous Community of Aragon. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19, 73–83. https://doi.org/10.24320/re-die.2017.19.4.1359
Fernández-Cruz, F., y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Generation Z’s teachers and their digital skills. Comunicar, 46, 97–105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
Ferrando-Rodríguez, M. de L., Gabarda Méndez, V., Marín-Suelves, D., y Ramón-Llin Más, J. (2023). ¿Crea contenidos digitales el profesorado universitario? Un diseño mixto de investigación. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (66), 137–172. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96309
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Join Research Centre of the European Commission. https://bit.ly/3WHd5jS
Gabarda, V., Ferrando, M. L., y Romero, M. M. (2023). El docente como prosumidor de contenidos digitales: revisión de la literatura. REIDOCREA. Revista de Investigación y Docencia Creativa, 12(3), 32-41. https://doi.org/10.30827/Digibug.79658
Gabarda, V., García, E., Ferrando, M. de L., y Chiappe, A. (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261
García-Tati, A., y Sánchez-Moreno, M. (2023). Cómo el profesorado de Lengua Española y Ciencias Naturales integra las TIC: Un estuio cuantitativo. Revista Fuentes, 25(2), 194–205. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2023.22261
García-Vera, V., García, P., y Roig-Vila, R. (2016). El concepto de competencia en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior. En Cobos, D., Gómez-Galán, J. G., y López-Meneses, E. (Coords.), La Educación Superior en el Siglo XXI: Una reflexión desde y para el profesorado (pp. 68-81). UMET Press.
González, M., Losada, L., Rebollo, N., y Rodríguez, E. R. (2022). El test de competencia digital docente (Test CDD) ¿Está formado el profesorado en competencias digitales? Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 301–312. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2022.n1.v2.2355
Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., y Estrada- Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 1-27. http://hdl.handle.net/11441/54725
Gutiérrez-Porlán, I., Román-García, M., y Sánchez-Vera, M. M (2018). Strategies for the communication and collaborative online work by university students. Comunicar, 26(54), 91-100. https://doi.org/10.3916/C54-2018-09
Hall, R., Atkins, L., y Fraser, J. (2014). Defining a Self-Evaluation Digital Literacy for Secondary Educators: the DigiLit Leicester Project. Research in Learning Technology, 22, 21440. https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente. Borrador con propuesta de descriptores V1.0. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://bit.ly/3MWMSu7
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (2022). Marco de referencia de la Competencia Digital del docente. https://bit.ly/3BUNmuA
Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Martínez-Mayoral, M.A., y Morales, J. (2021). La mejora de la competencia digital de los futuros docentes de secundaria: una experiencia en la Universidad Miguel Hernández. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 39(2), 53-62. https://doi.org/10.51698/aloma.2021.39.2.53-62
López-Gil, M., y Bernal-Bravo, C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. International Journal of Educational Research and Innovation-IJERI, 11, 83-100.
Marín, D., Gabarda, V., y Ramón-Llin, J. A. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(70), 1-30. https://doi.org/10.6018/red.523071
Marín-Díaz, V., Burgos-Mellado, S., y López-Pérez, M. (2018). Formación de docentes para la inclusión digital desde el plan escuela 2.0: estudio de un caso. International Journal of Educational Research and Innovation- IJERI, 10, 274-298. https://bit.ly/438tpMW
Martín-Párraga, L., Llorente-Cejudo, C., y Cabero-Almenara, J. (2022). Analysis of teachers’ digital competencies from assessment frameworks and instruments. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (18), 62-79. https://doi.org/10.46661/ijeri.7444Fe
Mas, V., Gabarda, V., y Peirats, J. (2023). Formación y competencia digital del profesorado de Educación Secundaria en España". Revista Texto Livre. En prensa.
Moreno-Guerrero, A. J., Miaja-Chippirraz, N., Bueno-Pedrero, A., y Borrego-Otero, L. (2020). El área de información y alfabetización informacional de la competencia digital docente. Revista Electrónica Educare, 24(3), 521-536. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.25
Mosquera, I. (2021). El desarrollo de la competencia digital de futuros docentes en una universidad en línea. Bordón. Revista De Pedagogía, 73(4), 121–143. https://doi.org/10.13042/Bordon.2021.89823
Redecker, C., & Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en
Richard, F. D., Bond Jr, C. F., y Stokes-Zoota, J. J. (2003). The interpretation of factor analysis in the analysis of variance. Personality and Social Psychology Review, 7(3), 286-300. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0703_4
Ruiz-Palmero, J., Guillén Gámez, F. D., y Tomczyk, L. (2023). La formación permanente como predictor de éxito en la competencia digital del profesorado de Educación para llevar a cabo la acción tutorial. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1–12. https://doi.org/10.6018/reifop.542181
Sánchez-Vera, M. M., y Solano-Fernández, I. M. (2023). La formación inicial en Tecnología Educativa en el Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Campus Virtuales, 12(1), 157-172. https://doi.org/10.5498/cv.2023.1.1147
Torres-Coronas, T., y Vidal-Blasco, M. A. (2015). Students and employers perception about the develop-ment of digital skills in Higher Education. Revista de Educación, 367, 63–90. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-283
Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S., e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Verónica Mas García, Vicente Gabarda Méndez, José Peirats Chacón, Jesús Adrián Ramón Llin Más

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Authors conserve the copyrights and cede to the journal the right for first publication, with the work registered with the attribution licence of Creative Commons, which allows third parties to use the published work as long as they mention the authorship and the first publication in this journal.
The authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. include it an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and indeed recommended to publish their work on the internet (for example on institutional or personal pages) before and during the revision and publication process, because it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2023-07-28
Published 2024-01-15
- Abstract 634
- PDF (Español (España)) 364
- HTML (Español (España)) 130
- EPUB (Español (España)) 18