El Juego infantil. Revisión de la teoría de Vygotski sobre la naturaleza psicológica del juego
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1988.i04.03Abstract
En el artículo se han sistematizado las ideas que Vygotski apuntó, de forma espontánea como conferencia en 1933 sobre la psicología del preescolar, y algunos apuntes de trabajo para su colaborador D. B. Elkonin. Estas ideas se han elaborado a la luz del resto de la teoría y de las investigaciones que sobre la psicología del juego ha realizado la escuela soviética de psicología del desarrollo.
Downloads
References
DONALDSON, M. (1979). La mente de los niños. Ed. Morata. Madrid.
EIXONIN, D.B. (1980). Psicología del juego. Ed. Pablo del Río. Madrid.
FEIN, G. (1981). Pretend Play in Childhood: An Integrative Review. Developmental Psychology, 52, 1095-1118.
FRADKINA, F.I. (1946). Psicología en la na edad. En Elkonin (o.c.).
LURIA, A.R., LEONTIEV, A.N. VYGOTSKI, L.S. (1986). Psicología y Pedagogía. Ed Akal. Madrid.
MIJAILENKO, N.Y. (1973). Psicología del juego en la temprana edad. En Elkonin (o.c.). 23
ORTEGA, R. (1987). El juego: un laboratorio de comunicación social. Actas V Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela. Sevilla.
PERRET-CLERMONT, A.N. (1984). La construcción de la inteligencia en la interacción social. Ed Visor. Madrid.
PIAGET, J. (1932). El criterio moral en el niño. En castellano. Ed. Fontanella. Barcelona, 1971.
PIAGET, J. (1972). De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Ed. Paidós. Buenos Aires.
PIAGET, J. (1946). La formación del símbolo. En castellano. Ed. F.C.E. México, 1973.
PAIGET, J. (1976). Psicología de la inteligencia. Ed. Psique. Buenos Aires.
RIVIERE, A. (1980). La psicología de Vygotsky: sobre la larga proyección de una corta biografía. Infancia y aprendizaje 27-28, págs. 7 a 86.
SOKOLOVA, N .D. (1973). Peculiaridades de la dilección del juego de los niños con atraso mental de edad escolar. En Elkonin (o.c.).
VYGOTSKI, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Ed. Crítica. Barcelona.
ZAPOROZHETS, A.V. (1948). El cambio de los impulsos del niño de edad preescolar según sean las condiciones y los motivos de su actividad. En Elkonin (o.c.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-10
Published 2021-05-09
- Abstract 2413
- PDF (Español (España)) 777