¿Qué Historia enseñar?
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1988.i05.04Abstract
El debate sobre qué Historia enseñar o qué enseñar de la Historia necesita de una aclaración metodológica previa como es de distinguir entre la Historia como conjunto organizado de saber y la Historia como objeto de enseñanza. Para ello es necesario establecer y caracterizar los elementos constitutivos del conocimiento histórico y los del contexto escolar en el que va a ser enseñado y aprendido; ambas perspectivas deben interrelacionarse sin que ello suponga una deformación de la Historia sino una adaptación al ámbito escolar.
Downloads
References
BALLARINI A. M.; BAÑO A. del; FERNANDEZ, A. y ROSSELL M. (1979). Trabajos prácticos de Historia. Akal. Madrid.
CARR, E. H. (1966). ¿Qué es la Historia?. Seix-Barral. Barcelona.
CARRETERO, M. y otros (1983). Comprensión de conceptos históricos durante la adolescencia. Infancia Aprendizaje núm. 23.
CIRO CARDOSO, F.S. (1985). Introducción al trabajo de investigación histórica. Conocimiento, método e historia. Crítica. Barcelona.
CHESNAUX, Jean (1984). ¿Hacemos tabla rasa del pasado?. Siglo XXI. Madrid.
FONTANA P.AZARO, J. (1982). Historia. Análisis del pasado y proyecto social. Crítica. Barcelona.
GIMENO SACRISTAN, J. (1982). La Pedagogía por objetivos: obsesión por la eficiencia. Morata. Madrid.
GIOLITTO, P. (1986). L'enseignent de l'histoire aujourd’hui. Armand Colin. Paris.
GRUPO EINA (1980). ¿Empollar o aprender Historia? Cuadernos de pedagogía Nº65, págs. 53-57.
GRUPO GERMANIA-75 (1979). Materiales para la clase. Historia. Anaya. Madrid.
GRUPO TRECE-DIECISEIS (1983). “Hacer Historia: Un balance". Cuadernos de Pedagogía, 98, págs. 42-44.
LEIF, J. y RUSTIN G. (1974). Didáctica de la Historia y la Geografía. Kapelusz. Buenos Aires.
LLORENS, M. (1977). "Dificultades en la asimilación de los modelos usados por las Ciencias Históricas por parte del alumno del primer curso de B.U.P. Cuadernos de Pedagogía, 3, págs. 8-10.
PEREYRA, M. Comp.) (1982). La Historia en el aula. I.C.E. de la Univ. de la Laguna. Santa Cruz de Tenerife.
POZO, J. I. y CARRETERO M. (1983). Cómo enseñar el pasado para entender el presente. Infancia y Aprendizaje núm. 23.
POZO, J.I. (1985). El niño y la Historia. Servicio de Publicaciones del M.EC. Madrid.
SCHOOLS COUNCIL (1476). History 13-16 Project. A new look at history. Holmes MC. Dougall.
ZARAGOZA, G. (1377). Prácticas de Historia. Cuadernos de Pedagogía 34, págs. 4-7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-05
Published 2021-05-09
- Abstract 180
- PDF (Español (España)) 68