Del diseño y desarrollo curricular como marco de la formación del profesorado
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1990.i10.02Abstract
Este trabajo describe las diferentes características de la interacción existente entre Ia formación del profesorado y el desarrollo curricular, proponiendo que la formación debe realizarse sobre un desarrollo curricular basado en la investigación. Se subraya también que hay algunas condiciones institucionales que dificultan el protagonismo del profesor en relación a un cambio curricular y a su perfeccionamiento profesional.
Downloads
References
BONE, T. (1980). Current trends in initial training, en HOYLE, E. y MEGARRY, J. L. (Eds.). The World Yearbook of Education, Kogan Page. London.
CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado, Edit. Martínez Roca, Barcelona.
CLIFT, D. L. et alt. (1987). Studies in School Self-Evaluation. The Falmer Press, London.
EDWARS, D. y MERCER, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Ed. Paid6s/MEC, Madrid.
EGGLESTON, J. (1983). Tendencias evolutivas en la formación inicial de profesores posgraduados, en GALTON, M y MOON, B. (1986). Cambiar la escuela, cambiar el curriculum, Ed. Martínez Roca, Barcelona.
ELLIOTT, J. (1983). Autoevaluación, desarrollo profesional y responsabilidad, en GALTON, M. y MOON, B. (1986). Cambiarla escuela, cambiar el curriculum, Ed. Martínez Roca, Barcelona.
ERICKSON, F. et alt (1980). Investigación en el campo de la educación, en Educational Research. East Lausing. Michigan State University.
EVERAD, K. B. y MORRIS, G. (1988). Effective School Management. Paul Chapman Publishing Ltd. London.
KATZ, D. y KAHN, R. L. (1983). Psicología social de las organizaciones. Ed. Trillas, México.
HOUSE, E. R. (Ed). (1973). School Evaluation. The politics and process. Berkeley, CA, McCutchan.
NIAS (1981). "The nature of trust", en ELLIOTT, J. et alt. Accountability, Grant McIntyre, London.
PEREZ GOMEZ, A. (1987). El pensamiento práctico del profesor; implicaciones en la formación del profesorado. Congreso Mundial Vasco. Bilbao.
PEREZ GOMEZ, A. y GIMENO SACRISTAN, J. (1988). Pensamiento y acción en el profesor. De los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Universidad de Málaga. Texto multicopiado.
REYNOLDS, D. (1985). Studying School Effectiveness. The Falmer Press. London.
ROGERS, E. M. (1976). Communication and development. The passing of the dominant paradigm, en Communication Research, 3 (2).
SANTOS GUERRA, M. A. (1977). La erosión de la función docente, en Revista Española de Pedagogía, nº 41. Madrid.
SANTOS GUERRA, M. A. (1987). Organización escolar e investigación educativa, en Investigación en la Escuela, no 2, Sevilla.
SCHULTZ, W. (1964). Transforming traditional agriculture. New Heven. Conecticut. Yale University Press.
SCHULTZ, W. (1975). The value of the ability to deal with disequilibrio, en Journal of Economic Literature, 13, (3).
SCRIVEN, M. (1981). Evaluation thesaurus. Edgeppress Inverness. California.
SIMONS, H. (1985). Contra las reglas. Problemas de procedimiento en la autoevaluación escolar, en Curriculum Perspectives, Vol. 5, nº 2.
SIMONS, H. (1987). Getting to know school in democracy. The politics and process of evaluation. The Falmer Press, London.
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo de curriculum, Ed. Morata. Madrid.
WHITE, W. F. (1974). Toward a new Strategy for Research and development agriculture, helping small farmers in development countries, en Desarrollo rural de las Américas, 9 (1-2).
ZEICHNER, K. M. y TEITELBAUM, K. (1982). Personalized and inquiry-orientated teacher education. An analysis of two approaches to the development ofcurriculum for field-based experiences, en Journal of Edacation for Teaching, 8 (2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-05-03
Published 2021-05-09
- Abstract 363
- PDF (Español (España)) 86