Art and creation in the kindergarten classroom
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2019.i97.05Keywords:
Creativity, Teaching innovation, Action researchAbstract
We present a curricular proposal designed to encourage creativity in the kindergarten classroom, which has been tested in two classrooms of the second cycle of this stage (3-6 years). The investigative follow-up of the experimentation has taken the form of an action research, using as data collection instruments the productions of the students (F1), the interviews (F2) and the researcher's diary (F3). We have used a category system and a progression hypothesis to organize and analyze the data. In the analysis of the results there is some evidence of improvement in terms of originality and creativity, and some factors that could be involved in the different evolutions of the participants.Downloads
References
Antúnez, N. (2005). ¿Qué es arte? evolución del concepto de arte en los alumnos de la licenciatura de bellas artes. Arte, individuo y sociedad, 17, 155-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/5135/513551273008.pdf
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Nueva York: Routledge-Falmer. Recuperado de https://islmblogblog.files.wordpress.com/2016/05/rme-edu-helpline-blogspot-com.pdf
De la Plaza Pavón, Alma Lorena (s/f). Conviviendo con Van Gogh. Revista Digital EducaMadrid. Recuperado de
Domínguez Toscano, P. (2006). Desarrollo de expresión plástica y su didáctica. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Feliu, M. (2011). Metodologías de enseñanza y aprendizaje del arte en la educación primaria. Didáctica de la Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 85-102. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/download/2363/1919
García-Díaz, J. (1998). Hacia una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Sevilla: Díada.
García-Pérez, F. (2000). Un modelo didáctico alternativo para transformar la educación: el modelo de investigación en la escuela. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, IV(64), 55-78. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn-64.htm.
Gerver, R. (2012). Crear hoy la escuela de la mente del mañana: la educación y el futuro de nuestros hijos. Madrid: S.M.
Gilabert, L. (2016). La educación artística y la expresión plástica infantil: qué y cómo enseñar. Madrid: Dykinson.
Heiman, G. (2011). Basic Statistics for the Behavioral Sciences. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
Miret, M., Cazorla, M., Arnau, D. y Jiménez, M. (2001). Descubrimos a Picasso. El arte en educación infantil. Aula de Infantil, 1, 39-43.
Krippendorff, K. (2013). Content analysis: an introduction to its methodology. Los Angeles-London: Sage.
Lowenfeld, V. y Lambrer-Brittain, W. (1984): Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.
McCoy, L. (Ed.) (2013). Studies in Teaching. Action Research Projects. Winston-Salem, New York: Research Digest. Wake Forest University.
Obregón, J. (2015). El arte para el desarrollo de las destrezas psicomotrices en niñas y niños de 4 a 5 años en el centro de educación inicial Mercedes Quinde Burneo del Cantón Catamayo (Tesis de pregrado). Recuperado de http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/11078
Oolbekkink-Marchand, H., van der Steen, J. & Nijveldt, M. (2014). A study of the quality of practitioner research in secondary education: impact on teacher and school development. Educational Action Research, 22(1), 122-139. doi: 10.1080/09650792.2013.854175
Ortega, M., Llamas, F. y López-Fernández, V. (2017). Efecto de un programa de enseñanza creativa en las inteligencias múltiples y la creatividad en los alumnos de 3 años. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 67-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56752038005.pdf
Pineda-Alfonso, J. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.208441
Robinson, S. y Aronica, L. (2009). El elemento. Descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Grijalbo
Robinson, S. & Aronica, L. (2015). Creative Schools. The Grassroots Revolution that´s transforming Education. New York: Viking Press.
Tullet, H. (2015). Diviértete talleres de arte con Hervé Tullet. Londres: Phaidon. Recuperado de https://sites.google.com/site/esvinubo/diviertete-talleres-de-arte-con-herve-tullet-80964342
Vázquez, D. (2015). Libros de texto en Educación Infantil (Trabajo de Fin de Grado). Recuperado de http://encore.fama.us.es/iii/encore/record/C__Rb2700208__St%3A%28trabajo%20fin%20de%20grado%29%20b%3Afce%20Pineda__Orightresult__U__X4?lang=spi&suite=cobalt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-30
Published 2021-02-08
- Abstract 904
- PDF (Español (España)) 1082