Art and creation in the kindergarten classroom

Authors

  • Inmaculada Domínguez Castro
  • José Antonio Pineda Alfonso

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2019.i97.05

Keywords:

Creativity, Teaching innovation, Action research

Abstract

We present a curricular proposal designed to encourage creativity in the kindergarten classroom, which has been tested in two classrooms of the second cycle of this stage (3-6 years). The investigative follow-up of the experimentation has taken the form of an action research, using as data collection instruments the productions of the students (F1), the interviews (F2) and the researcher's diary (F3). We have used a category system and a progression hypothesis to organize and analyze the data. In the analysis of the results there is some evidence of improvement in terms of originality and creativity, and some factors that could be involved in the different evolutions of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antúnez, N. (2005). ¿Qué es arte? evolución del concepto de arte en los alumnos de la licenciatura de bellas artes. Arte, individuo y sociedad, 17, 155-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/5135/513551273008.pdf

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Nueva York: Routledge-Falmer. Recuperado de https://islmblogblog.files.wordpress.com/2016/05/rme-edu-helpline-blogspot-com.pdf

De la Plaza Pavón, Alma Lorena (s/f). Conviviendo con Van Gogh. Revista Digital EducaMadrid. Recuperado de

https://www.educa2.madrid.org/web/revista-digital/experiencias-infantil/-/visor/ceipciudad-de-valencia-conviviendo-con-van-gogh

Domínguez Toscano, P. (2006). Desarrollo de expresión plástica y su didáctica. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Feliu, M. (2011). Metodologías de enseñanza y aprendizaje del arte en la educación primaria. Didáctica de la Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 85-102. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/download/2363/1919

García-Díaz, J. (1998). Hacia una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Sevilla: Díada.

García-Pérez, F. (2000). Un modelo didáctico alternativo para transformar la educación: el modelo de investigación en la escuela. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, IV(64), 55-78. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/sn-64.htm.

Gerver, R. (2012). Crear hoy la escuela de la mente del mañana: la educación y el futuro de nuestros hijos. Madrid: S.M.

Gilabert, L. (2016). La educación artística y la expresión plástica infantil: qué y cómo enseñar. Madrid: Dykinson.

Heiman, G. (2011). Basic Statistics for the Behavioral Sciences. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.

Miret, M., Cazorla, M., Arnau, D. y Jiménez, M. (2001). Descubrimos a Picasso. El arte en educación infantil. Aula de Infantil, 1, 39-43.

Krippendorff, K. (2013). Content analysis: an introduction to its methodology. Los Angeles-London: Sage.

Lowenfeld, V. y Lambrer-Brittain, W. (1984): Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.

McCoy, L. (Ed.) (2013). Studies in Teaching. Action Research Projects. Winston-Salem, New York: Research Digest. Wake Forest University.

Obregón, J. (2015). El arte para el desarrollo de las destrezas psicomotrices en niñas y niños de 4 a 5 años en el centro de educación inicial Mercedes Quinde Burneo del Cantón Catamayo (Tesis de pregrado). Recuperado de http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/11078

Oolbekkink-Marchand, H., van der Steen, J. & Nijveldt, M. (2014). A study of the quality of practitioner research in secondary education: impact on teacher and school development. Educational Action Research, 22(1), 122-139. doi: 10.1080/09650792.2013.854175

Ortega, M., Llamas, F. y López-Fernández, V. (2017). Efecto de un programa de enseñanza creativa en las inteligencias múltiples y la creatividad en los alumnos de 3 años. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 67-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56752038005.pdf

Pineda-Alfonso, J. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.208441

Robinson, S. y Aronica, L. (2009). El elemento. Descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Grijalbo

Robinson, S. & Aronica, L. (2015). Creative Schools. The Grassroots Revolution that´s transforming Education. New York: Viking Press.

Tullet, H. (2015). Diviértete talleres de arte con Hervé Tullet. Londres: Phaidon. Recuperado de https://sites.google.com/site/esvinubo/diviertete-talleres-de-arte-con-herve-tullet-80964342

Vázquez, D. (2015). Libros de texto en Educación Infantil (Trabajo de Fin de Grado). Recuperado de http://encore.fama.us.es/iii/encore/record/C__Rb2700208__St%3A%28trabajo%20fin%20de%20grado%29%20b%3Afce%20Pineda__Orightresult__U__X4?lang=spi&suite=cobalt

Published

2021-02-08

How to Cite

Domínguez Castro, I., & Pineda Alfonso, J. A. (2021). Art and creation in the kindergarten classroom. Investigaci´ón En La Escuela, (97), 64–83. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i97.05

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2019-04-30
Accepted 2019-04-30
Published 2021-02-08
Views
  • Abstract 854
  • PDF (Español (España)) 1025