El conocimiento y las creencias de los profesores de matemáticas y la innovación educativa
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1990.i11.06Abstract
La identificación de disociación epistemológica entre la Teoría y la Práctica en enseñanza de las Matemáticas lleva en este trabajo al análisis de las creencias epistemológicas del profesor sobre la naturaleza de Las Matemáticas y lo que significa conocer Matemáticas como variables a considerar en el desarrollo de la reforma e innovación educativa. Como consecuencia, la reconceptualización del papel del profesor en el aula y la aproximación a un conocimiento base para la enseñanza se consideran dimensiones que deben ser consideradas en los cursos de formación de profesores.
Downloads
References
BALL, D. L. (1989). "Research on Teaching Mathematics: Making Subject Matter Knowledge part of the Equation". En J. Brophy (Ed.) Advances in Research on Teaching. vol. 2. Greenwich, CT: JAI Press.
BROMME, R. (1988). "Conocimientos profesionales de los profesores". Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 19-29.
COONEY, T. (1988). "The Issue of Reform: What have we Learned from Yesterday?" Mathematics Teacher, May 1988, 352-363.
DIONNE, J. J. (1987). Elementary School Teachers' Perception of Mathematics and Mathematics Teaching Learning; Twelve Case Studies. Paper presented at the XI International Conference of Psychology of Mathematics Education. London.
ERNEST, P. (1989). "The knowledge, Beliefs and Attitudes of the Mathematics Teacher: a Model". Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-23.
HERRMANN, B. A. (1988). Teachers' Knowledge Structures about Effective Teaching. Paper presented at the annual meeting of the AERA. New Orleans.
HERSCOVICS, N. y BERGERON, J. C. (1980). The training of Teachers in the use of Clinical Methods. Paper presented at the Fourth International Conference of the Psychology of Mathematics Education. Berkeley.
HOFFMAN, K. M. (1989). The Science A Practical Philosophy of Mathematics Education. Paper of the MIT and Joint Policy Board for Mathematics. Washington.
LAMPERT, M. (1988). The Teachers' Role Reinventing the Meaning of the Mathematical Knowing in Classroom. Plenary paper at the Tenth annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the PME. Dekalb.
LEINHARDT, G. (1987). Situated Knowledge. An Example from Teaching. Paper presented at the Teachers' Professional Learning Conference at the University of Lancaster.
LEINHARDT, G. (1988). "Getting to Know: Tracing Students' Mathematical Knowledge from Intuition to competence". Educational Psycbologisc, 23(2).
LLINARES. S. (t 989). Las creencias sobre la de las Matemáticas y su enseñanza en estudiantes para profesores de primaria: Dos estudios de casos. Tesis Doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
LLINARES, S. y SANCHEZ, V. (1986). "Las creencias sobre las Matemáticas y la enseñanza de las Matemáticas en profesores de EGB en formación". En Villar, L. M. (Ed.) Pensamiento de los Profesores y toma de decisiones. Universidad de Sevilla. Servicio de Publicaciones.
LLINARES, S. y SANCHEZ, V. (1987). El pensamiento del profesor y Educación Matemática: Relación Teoría y Práctica. Primera reunión de Profesores de Didáctica de las Matemáticas de Escuela de Magisterio. Valencia.
LI.INARES, S. YSANCHEZ, V. (1990). "El conocimiento profesional del profesor y la enseñanza de las Matemáticas". En Llinares y Sánchez. Teoría y Práctica en Educación Matemática. Alfar, Sevilla.
LLINARES, S.; SANCHEZ, V. y CISCAR (1987). "Una aproximación cognitiva a la formación de los profesores de Matemáticas de los primeros niveles". Monteolivete, 4, 37-47.
MONK, S. (1989). Mathematics Teachers' Constructors of Revised Pedagogical Approaches. Paper presented the annual meeting of the AERA. San Francisco.
SANCHEZ, V. y LUNARES, S. (1987). Un estudio de la influencia de los periodos de prácticas sobre el pensamiento de los futuros maestros. Comunicación presentada a las V Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela. Sevilla.
SANCHEZ, V. y LLINARES, S. (1988). "Un estudio de las creencias del futuro maestro en relación a las Matemáticas. Influencia de las Prácticas". En Marcelo, C. (Ed.) Avances en el estudio del pensamiento de IOS profesores. Servicio de publicaciones de la Universidad de Sevilla.
SCHRAM, P.; WILCOX, S.; LAMER, P.; LAPPAN, G. y E VEN, R. (1988). Changing Mathematical Conceptions of Preservice Teachers. A Content Pedagogical Intervention. Paper of the College of Education. Michigan State University.
STEPHENS, M. y ROMBERG, T. (1987). Mathematics Teachers Reconceptualising their Roles. Paper of the Wisconsin Centre for Education Research. Madison.
THOMPSON, A. G. (1984). "The relationship of Teachers' Conceptions of mathematics Teaching to instructional practice". Educational Studies in Mathematics, 15, 105-127.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-29
Published 2021-05-09
- Abstract 110
- PDF (Español (España)) 80