Ideas de los alumnos de diferentes niveles educativos sobre el proceso de disolución
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1990.i11.05Abstract
En este artículo exponemos las ideas encontradas en los alumnos sobre dos conceptos: disolución y concentración, esenciales en el estudio de la Química de los diferentes niveles educativos. Conocer las ideas que persisten tras la enseñanza reiterada de estos tópicos y analizar las dificultades que tienen para establecer las relaciones conceptuales pertinentes, es el paso previo al diseño de estrategias que tengan como punto de partida el marco conceptual del alumno.
Downloads
References
BLANCO, A. y SERRANO, T. (1988). Las ideas de los alumnos en el aprendizaje de las ciencias. Apuntes IEPS, Narcea S.A.
BROOK, A. y otros (1985). Secondary students ideas about particles. CLIS Centre of Studies in Science and Mathematics Education. University of Leeds. Leeds.
DRIVER, R. y otros (1985). Children's Ideas In Science. Open University Press Milton Keynes. Philadelphia.
FERNANDEZ, J. M. y otros (1988). Ideas sobre los cambios de estado de agregación y las disoluciones en alumnos del 2º curso de BUP. Enseñanza de las Ciencias. Vol. 6, pp. 42-46.
GARCIA-ESTAN, R. y otros (1988). El aprendizaje de la Física en EGB. Exploración diagnóstica en Murcia. ICE. Universidad de Murcia.
GIORDAN, A. (1985). Interés didáctico de los errores delos alumnos. Enseñanza de las Ciencias. Vol. I, pp. 11-17.
IZQUIERDO, M. (1987). L'ús del lenguatge en l'aprenentatge de la química. Enseñanza de las Ciencias, número extra, pp. 237-238.
JIMENEZ, A. y otros (1987). Cuestiones cuyo aprendizaje presenta mayor dificultad en la enseñanza de la química. Enseñanza de las Ciencias. Número extra, pp. 241-242.
NEEDHAM, R. and HILL, P. (1987). Teaching strategies for developing understanding in science. CLIS Centre for Studies in Science and Mathematics Education. University of Leeds. Leeds.
PRIETO, T. y otros (1989). Explicaciones de los alumnos de 2 a etapa de EGB sobre el concepto de reversibilidad del proceso de disolución. Investigación en la Escuela, nº 7, pp. 79-90.
SCOTT, P. y otros (1987). A constructivist view of learning and teaching in science. CLIS Centre for Studies in Science and Mathematics Education. University of Leeds. Leeds.
SOLOMON, J. (1983). Learning About Energy: How Pupils Think in two Domains. European Journal of Science Education. Vol. 5, pp. 49-59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-29
Published 2021-05-09
- Abstract 119
- PDF (Español (España)) 72