El laberinto reflexivo de la actividad didáctica y el eterno retorno del profesor sobre sus actos: los principios prácticos y el conocimiento en la acción
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i22.04Abstract
En este artículo se plantea como el profesor adquiere unos principios prácticos que le sirven para canalizar, construir y comprender los procesos de enseñanza-aprendizaje en la acción y como el exceso de reflexión sobre estos principios pueden interferir el conocimiento en la acción. Finalmente se enfatiza la importancia de los guiones y los marcos considerados como los soportes sobre los cuales el profesor construye buena parte de su "torrente" discursivo.Downloads
References
ARGYRIS, C. (1983). Teacher thinking: a new perspective on persisting problems in education. Proceedings of the first symposium of the international study on teacher thinking. Introduction: Holkes, R y Olson, J. Lisse, Tilburg.
BROMMER, J. (1983). En Teacher Thinking. Op.Cit.
CALDERHEAD, J. (1988). Conceptualización e investigación del conocimiento profesional de los profesores. Conocimiento, creencias y teorías de los profesores. Villar Angulo, J. (director). Ed. Marfil, Alcoy.
ELBAZ, F. (1987): Teacher thinking: a study of practical knowledge. Publishing Com. New York.
KANT, 1. (1984). Crítica de la Razón Pura. Ed. Orbis, Barcelona.
LOTMAN, Y. (1985). La Escuela de Tartu. Ed. Cátedra, Barcelona.
PEREZ GOMEZ, A. 1. (1987). El pensamiento del profesor, vínculo entre la teoría y la práctica. Revista de Educación. Nº 284. MEC, Madrid.
PERKINS, D. N. (1986). Thinking frames: an integrative perspective on teaching cognitive skills. Teaching thinking skills. Theory and practice. Baykoff, Baron y Sternberg, New York,
ROSS E. y ANDERSEN GR. (1980). Shortcomingsin the attributtion process: on the origines and mainstenance of erroneous social assessments. Judgement under uncertainty: heuristics and biases. Kashneman, P. Slovic, P. Tversky. University Press, Cambridge.
RUSSELL, B. (1975). La conquista de la felicidad Austral. Espasa-calpe.Madrid.
SCHANK, R. C. y ABELSON, R. P. (1977): Guiones, planes y entendimiento. Ed. Paidós. Cognición y Desarrollo humano, Barcelona.
SCHAVEISON R. y STERN (1983). Investigación sobre el pensamiento pedagógico del profesor: sus juicios, decisiones y conducta. Gimeno Sacristán J. y Pérez Gómez A. I. La enseñanza; su teoría y su práctica. Akal, Madrid.
SCHÓN, D. P. (1983). The structure of reflection-in-action. The reflective practitioner. Hows professional. Think in action. Temple smith, London.
SCRIBNER, S, (1986): Thinking in action: some characteristics of practical thought. Practical intelligence. Stenberg R. y Wagner R. Cambridge University Press, London.
WAGNER, J. (1983). Teacher thinking. Op. cit.
VAN DIJK , T. (1978). A note on linguistic macro-structures Cate, A. P. Jordens, P. Ed. Tubing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-14
Published 2021-05-09
- Abstract 77
- PDF (Español (España)) 44