Los colectivos críticos de profesores y profesoras en el Estado Español
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i22.01Abstract
En este trabajo, su autor, partiendo de la necesidad de introducir la complejidad en el análisis del conjunto del profesorado, desarrolla un esquema que le permite interpretar el complejo universo conceptual y práctico de un sector de este colectivo: los movimientos de renovación pedagógica.
Downloads
References
APPLE, M.W. (1987). Educación y Poder. Paidos-MEC, Barcelona.
CARNOY, M. (1985). Educación, Economía y Estado. Educación y Sociedad nº 3. pp. 7- 52
CONFEDERACION MRPs (1991). Los movimientos de renovación pedagógica ante la LOGSE. Documentos MRP nº1. APEVEX, Cáceres.
ELLIOTV, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata. Madrid.
FREIRE, P. (1975). Pedagogía del oprimido. S. XXI, Madrid.
HABERMAS, J. (1981). La reconstrucción del materialismo histórico. Madrid.
MARTINEZ BONAFE, J. (1989) Invitación a una etnografía política de la renovación pedagógica. Anales. UNED, Alzira.
MARTINEZ BONAFE, J. (1989). Renovación pedagógica y emancipación profesional. Universitat de Valencia, Valencia.
MARTINEZ BONAFE, J. (1991). Proyectos Curriculares y Práctica Docente. Díada Edit, Sevilla.
MARTINEZ BONAFE, J. (1993). Tecnocracia y control sobre el profesorado. Cuadernos de Pedagogía, nº 211.
MRP ESCOLA D'ESTIU DEL PV (1989). Sistema educatiu, escola popular i pedagogía crítica. MRP Escola d'Estiu/CEP Burjassot, Valencia.
OZGA, J. (Ed) (1988). Schoolwork. Approaches to the labour process of teaching. Milton Keynes, Open University Press.
PAPAGIANNIS, G.J. et al. (1986). Hacia una economía política de la innovación educativa. Educación y Sociedad, nº 5, pp. 149- 198.
POPKEWITZ, T. (1990). Formación del profesorado. Tradición, teoría y práctica Universitat de València, Valencia.
STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata, Madrid,
WILLIS, P. (1986). Producción cultural y teorías de la reproducción. Educación y Sociedad, nº 5, pp. 7-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-12
Published 2021-05-09
- Abstract 110
- PDF (Español (España)) 62