La complejidad de la enseñanza: un juego de simulación para la formación de profesores
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i25.10Abstract
En este artículo, las autoras presentan un material curricular, en concreto un juego de simulación, dirigido a profesores y profesoras en formación inicial o permanente, que intenta facilitar la explicitación de sus concepciones, creencias, valores, etc. acerca de la enseñanza y el aprendizaje, así como facilitar su progresión hacia perspectivas más complejas.
Downloads
References
AUSUBEL, D.P.; NOVAK, JT).; HANESIAN, H. (1968). Educational psychology: a cognitive view. Holt, Rinehart and Winston. (Trad. cast. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2a Ed. Méjico, Ed. Trillas. (1983) )
CAÑAL, P y LLEDO, A. (1993). "El diseño y desarrollo de materiales curriculares en un modelo investigativo", Investigación en la Escuela, 21, 9-19.
COLL, C. (1991). "Concepción constructivista y planteamiento curricular". Cuadernos de Pedagogía, 188, 8-11.
CUBERO, R. (1994). "Concepciones alternativas, preconceptos, errores conceptuales... ¿distinta terminología y un mismo significado?". Investigación en la Escuela 23, 33-42.
DRIVER, R. (1986). "Psicología cognitiva y esquemas conceptuales de los alumnos". Enseñanza de las Ciencias, 4 (1), 3-15
GARCIA, J.E. (1988). "Fundamentos para la construcción de un modelo sistémico del aula" en Porlán, R.; García, J.E.; Cañal, P. Constructivismo y Enseñanza de las Ciencias, pp. 41-74. Sevilla, Díada.
MARTIN, E. (1985). Los juegos de simulación en EGB y BUP. Madrid, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
MORIN, E. (1983). O problema epistemológico da complexidade. Lisboa, Publicaçoes Europa-America.
PORLAN, R. (1990). "Hacia una fundamentación epistemológica de la enseñanza". Investigación en la Escuela, 10, 3-21
SANTOS GUERRA, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano: Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de centros escolares. Madrid, Akal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-05
Published 2021-05-08
- Abstract 54
- PDF (Español (España)) 32