La narrativa en la educación básica
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i25.04Abstract
Se analiza el uso de la técnica narrativa en el aula, en especial a través del cuento, como estrategia que permite organizar los contenidos escolares para hacerlos accesibles al niño potenciando la capacidad imaginativa propia al mundo infantil. El análisis muestra sus potencialidades para el establecimiento de un sentido de coherencia y causalidad, la ampliación del mundo de lo posible, el fortalecimiento de la capacidad de dejarse sorprender por las maravillas del mundo y de la actividad humana y la expresión de la sensibilidad que permite desrrollar el sentido moral.
Downloads
References
BETELHEIM, B (1976). The Uses of Enchantment. Nueva York: Knop. Trad. esp.: Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica, 1978.
BRUNER, J. 91990). Acts of Meaning. Harvard College. (Trad. al esp.: Actos de Significado). Madrid: Alianza Editorial, 1991.
DOLTO, F.; NASIO, J. D. (1987). El niño del Espejo. El trabajo Psicoterapéutico. Barcelona: Gedisa.
EGAN, K. (1992). The roles of Schools: The Place of Education. Teachers College Record93 (4).
EGAN, K. (1992). Imagination in Teaching and Learning. Canadá: University Chicago Press.
EGAN, K. (1989). Layers of Historical Understanding. Theory and Research in Social Education XVII (4).
EGAN, K. (1988). Primary Understanding. Education in Early Childhood. Nueva York: Routledge, Chapman and Hall. Trad. al esp.: La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: MEC-Morata, 1991.
EGAN, K. (1986). Teaching as Story Telling. The Althouse Press. Londres. Chicago: University of Chicago Press.
FULLER, R. (1982). The story as the engram: is it fundamental to thinking? Journal of Mind and Behavior 3 (2), 127-142.
GIMENO SACRISTAN, J.; PEREZ GOMEZ, A. I. (1982). Comprender y transformar la enseñanza, Madrid: Morata.
HELD, J. (1977). L' imaginaire au pouvoir. Les enfants et la litérature fantastique. París: Les Editions Ouvrières. Trad. al esp.: Los niños y la literatura fantástica. Función y poder de lo imaginario. Barcelona: Paidós, 1985.
JEAN, G. (1979). Les voies de l'imaginaire enfantin. Les contes. Les poèmes. Le réel. París: Editions du Scarabée. Trad. al esp.: Los senderos de la imaginación infantil. Los cuentos. Los poemas. La realidad. México: F. C. E, Breviarios 514, 1990.
ONG, W. (1982). Orality and Literacy. The technologizing of the Word. Londres: Methuen & Co. Ltd. Trad. al esp.: Oralidad y escritura. México: F. C. E., 1987.
PIAGET, J. (1951). La formación del símbolo en el niño. Imitación, juego y sueño. Imagen y representación. México: F. C. E., 1973.
POSTIC, M. (1989). L 'Imaginaire dans la Relation Pédagogique. París: Presses Universitaires de France.
SAVIN, M. A. (1992). Identidad Docente. Tesis de maestría. Normal Superior del Estado de Baja California Sur.
WINNICOT, D. W. (1979). Realidad y Juego. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-05
Published 2021-05-08
- Abstract 373
- PDF (Español (España)) 98