Cultura democrática y escuela pública. Una hipótesis de trabajo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i26.05Abstract
Enfrentados al problema de la contribución de la escuela a la construcción del sujeto y la ciudadanía, se presenta el modo en que un grupo de profesores ha asumido tal reto como una forma de investigación curricular. Y se sugieren algunas de las principales claves conceptuales que deberían ser activadas en un programa educativo que pretende profundizar y avanzar en el desarrollo y radicalización de una democracia participativa.
Downloads
References
ANGULO, J. T. (1993) "El Neoliberalismo o el surgimiento del Mercado Educativo", en Kikiriki nº 35. pp. 25-33.
BALL, S.J. (Comp) (1993) Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Madrid: Morata.
BASTIAN, et. al. (1986). Choosing Equality. The case for Democratic Schooling. Philadelphia: Temple University Press.
BRITTSTONI, R. M. (1985) Public Schooling and the education of democratic citizens. Jackson: University Press of Mississippi.
CARNOY, M. y LEVIN, H.M. (1985) Schooling and Work in the Democratic State. Stanford: Stanford University Press.
CARR, W. (1991) “Education for Democracy? A Philosophical Analysis of the National Curriculum", en Journal of Philosophy of Education. vol. 25 nº2, pp. 183-191
CARR, W. (Ed) (1993) Calidad de la enseñanza e Investigación-Acción. Sevilla: Diada Ed.
CASTELLS, M. (1994) "Flujos, redes e identidades; una teoría crítica de la sociedad informacional", en AA.VV. (199 4) Nuevas perspectivas críticas en educación. Barcelona: Paidós
DEWEY, J. (1946) Democracia y Educación. Buenos Aires: Losada.
FORD, Ph. M. (1982) Principles anti Practices of Environmental Education. New York: J. Wiley & Sons.
FOUCAULT, M. (1979b) Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta
FOUCAULT, M. (1985) Saber y Verdad. Madrid: La Piqueta
GALBRAITH, J.K. (1992) La cultura de la satisfacción. Barcelona: Ariel Soc.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1995) "La desregulación del curriculum y la autonomía de los centros docentes", en Signos. nº 13. oct-diciembre. pp. 4-20
GIROUX. H. (1993) La escuela y la lucha por la ciudadanía. Madrid: Siglo XXI
GUTMAN, A. (1993) "Introducción", en TAYLOR, Ch. (1993) Op. cit pp.13-43.
HALL, S., HELD, D. y McGREW, T. (Ed) (1993) Modernity and its futures. Cambridge: Polity Press / The Open University.
HELD, D. (1992) Modelos de democracia. Madrid: Alianza Ed.
HELD, D. (1993) "Liberalism, marxism and democracy", en HALL, S., HELD, D. y McCREW, T. (Ed) (1993) Op. cit. pp. 13-60
KENWAY, J. (1993) "La educación y el discurso político de la Nueva Derecha", en BALL,S. J. (Comp) Op. cit. pp. 169-208.
LUKACS, G. (1975) Historia y consciencia de clase. Barcelona: Grijalbo.
MACKENZIE, J. (1991) "Street Phronesis", en Journal of PhiIosophy of Education, vol. 25, nº2.
McLAREN, P. (1994) La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México: Siglo XXI/UNAM
MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1994) "Los olvidados. Memoria de una pedagogía divergente", en Cuadernos de Pedagogía nº 230, noviembre.
PEREZ GOMEZ, A. (1992) “Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia"", en GIMENO, J. y PEREZ, A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
RIZVI, F. (1993) "La racionalidad burocrática y la esperanza de una escuela democrática", en CARR, W. (Ed) Op. cit. pp. 41-64.
TAYLOR, Ch. (1993) El multiculturalismo y la "política del reconocimiento”. México: Fondo de Cultura Económica.
TOURAINE, A. (1994) ¿Qué es la democracia? Madrid: Edic.Temas de Hoy
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-27
Published 2021-05-08
- Abstract 199
- PDF (Español (España)) 74