El conocimiento escolar y profesional sobre el cambio químico en el diseño curricular Investigando Nuestro Mundo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i27.03Abstract
En este artículo se utilizan como referentes para el tratamiento didáctico del concepto de cambio químico las ideas de conceptos metadisciplinares (dimensión estructural del conocimiento escolar) y de hipótesis de progresión (dimensión dinámica), presentes en el diseño curricular "Investigando Nuestro Mundo", destacándose la potencialidad de este planteamiento para desarrollar un conocimiento profesional sobre los contenidos escolares.
Downloads
References
BACHELARD, G. (1973). Le pluralisme cohérent de la chimie moderne. Paris: Vrin.
DIKERSON, R.E; GRAY, H.B.; HAIGHT, G.P. (1974). Chemical Principles. California: W Benjamin. (Tra. cast. Principios de Química. Barcelona: Reverté, 1978).
GARCÍA, J.E, (1994). El conocimiento escolar como proceso evolutivo: aplicación al conocimiento de nociones ecológicas. Investigación en la Escuela, 23, 65-76.
GARCÍA, J.E.; GARCÍA, F.F. (1992). Investigando nuestro mundo. Cuadernos de Pedagogía, 210, 10-13.
GRUPO INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA. (1991). Proyecto curricular "Investigación y Renovación Escolar" (IRES). (4 Vols. Versión Provisional). Sevilla: Díada.
LLORÉNS, J.A. (1989). El proceso de cambio conceptual en la iniciación a la Química. La introducción de los conceptos de sustancia pura y cambio químico. Revista de Educación, 289, 307-332.
LLORÉNS, J.A. (1991). Comenzando a aprender Química. Ideas para el diseño curricular. Madrid: Visor.
MARTÍN DEL POZO, R. (1994a). Tentative de définition d'un savoir professionnel sur le changement chimique pour la formation des enseignants. Aster, 18, 217-240.
MARTÍN DEL POZO, R. (1994b). El conocimiento del cambio químico en la formación inicial del Estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de los estudiantes de Magisterio. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
PORLÁN, R. (1993). Constructivismo y Escuela. Sevilla: Díada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-22
Published 2021-05-07
- Abstract 106
- PDF (Español (España)) 49