Las representaciones de los estudiantes de maestro sobre la enseñanza de las Ciencias Sociales: ¿cuáles son?, ¿cómo aprovecharlas?
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i28.08Abstract
Las representaciones de los estudiantes sobre las asignaturas que tendrán que enseñar, deberían constituir el punto de partida de la programación de las didácticas específicas. En este artículo se presenta una experiencia realizada en la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de para la detección y posterior utilización de las representaciones y de las ideas de los estudiantes de maestro sobre la enseñanza de las ciencias sociales.
Downloads
References
ADLER, S. A. (1991). The Education of Social Studies Teachers. SHAVER, J. P. (ed.): Handbook of Research on Social Studies Teaching and Learning. New York. NacMillan, pp. 210-221
ADLER, S. A. (1993). The Social Studies Methods Course Instructor: Practitioner Researcher. DUMAS, W. (ed.) (1993): Preparation on Social Studies Teachers. The International Journal of Social Education, vol. 7, nº 3, pp. 3947. Ball State University, Muncie, Indiana.
CLARY, M. (1988). Outils d'analyse de transposition didactique. Expose introductif.
MARBEAU, L; AUDIGIER, F. (eds.): Troisième Rencontre Nationale sur la Didactique de l'Histoire, de la Géographie, des Sciences Economiques et Sociales. Actes du colloque. Paris. INRP, pp. 144-184
DAVID, J. (1986). Les représentations de la région Rhône-Alpes et pratiques pédagogiques. MARBEAU, L.; AUDIGIER, F. (eds.) (1986): Rencontre Nationale sur la Didactique de l'Histoire et de la Géographie. Actes du Colloque. Paris. INRP, pp. 77-91
DE LANDSHEERE, G. (1977). La formación de los enseñantes de mañana. Madrid. Narcea
EVANS, R. W. (1989): Teacher Conceptions of History, en Theory and Research in Social Education, vol. XVII, 3, pp. 210-240. Trad. cast. : Concepciones del maestro sobre la historia, en Boletín de Didáctica de las Ciencias nº 3/4, pp. 61-94, 1992.
EVANS, R. W. (1990). Teacher Conceptions of History Revisited: Ideology, Curriculum, and Student Belief. Theory and Research in Social Education, vol. XVIII, nº 2, pp. 101-138.
FUENTES, E, (1995). Pensamiento y acción de futuros profesores de ciencias sociales: un estudio de caso. Tesis doctoral inédita. Universidad de Santiago de Compostela.
GONZALEZ, M.; FUENTES, E. (1994). Análisis de las necesidades sentidas durante la formación inicial: implicaciones para una didáctica de las ciencias sociales. Comunicación presentada al VI Simposium de Didáctica de las ciencias sociales. Pontevedra. 11 pp.
GOODMAN, J.; ADLER, S. (1985). Becoming an Elementary Social Studies Teacher: A Study of Perspectives. Theory and Research in Social Education, vol. XIII, nº 2, pp. 1-10.
GRAU, R.Mª.; ROSAS, M. (1989). Aproximació al concepte de temps històric en els de diplomat en professorat d'EGB de CasteIló de la Plana. Docència nº 5, pp. 123-136
MARBEAU, L (1990). Formation permanente (initial et continue) des enseignants aux didactiques per la recherche : un schéma expérimental en coie d’évaluation. MARBEAU, L; AUDIGIER, F. (eds.): La formation aux didactiques Cinquième Rencontre Nationale sur la Didactique de l'Histoire, de la Géographie, des Sciences Sociales. Actes du Colloque. INRP. Paris, pp. 167-193
MATOZZI, 1. (1988). Il bambini, il tempo, la storia: educazione temporale e curriculo di storia nella scuola elementare, CIDI di FIRENZE (a cura di): Tempo e spazio, dimensioni del sapere. Firenze. Bruno Mondadori, pp. 65-81.
PAGÈS, J. (1988). Situar-se en el temps, situarse en la història. Guix nº 124, pp. 11-16
PAGÈS, J. (1989). Aproximación a un curriculum sobre el tiempo histórico. RODRIGUEZ, J. (ed.): Enseñar historia. Nuevas perspectivas. Barcelona. Laia/Cuadernos Pedagogía, pp. 107-135.
PAGÈS, J. (1994). Els continguts d'història del curriculum de la Generalitat: una anàlisi crítica, L'Avenç, nº 177, pp. 49-52.
PEREZ GOMEZ, A. (1993). La teoría-práctica en la formación docente. MONTERO, L.; VEZ, J. M. (eds.): Las didácticas específicas en la formación del profesorado (1). Conferencias, ponencias, sesión simultánea. Santiago de Compostela. Tórculo Edicións, pp. 29-51
POLLARD, A.; TANN, S. (1993). Reflective Teaching in the Primary School. A Handbook for the Classroom. London. Cassell.
POZO, I. (1985), El niño y la historia. Madrid.
ROSAS, M. (1988). Sobre el concepte d'història en els estudiants de diplomat en professorat d'educació general bàsica de Castelló. Docència, nº 4, pp. 79-94
THORNTON, S. J. (1991). How Do Elementary Teachers Decide What to Teach in Social Studies. ROSS, E. W./CORNETT, J. W./McCUTCHEON, G. (eds.). Teacher Personal Theorizing. Connecting Curriculum, Theory, and Research. State University of New York, Albany, pp. 83-95
YEAGER, E.A.; DAVIS, O.L. Jr. (1994). Understanding the "Knowing How" of History: Elementary Student Teacher's Thinking about Historical Texts. JSRR, vol. 18, nº 2, pp.2-9.
ZUBIRIA, M. y J. de (1987). Fundamentos de pedagogía conceptual. Una propuesta curricular para la enseñanza de las ciencias sociales para pensar. Bogotá. Plaza&Janés.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-21
Published 2021-05-07
- Abstract 1082
- PDF (Español (España)) 510