Algunas cuestiones sobre la comprensión de la Química desde la perspectiva de las "ideas de los alumnos"
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i28.05Abstract
Se han identificado y caracterizado varias áreas problemáticas en la comprensión de la Química. A partir de datos de las ideas de los alumnos sobre fenómenos incluidos en la química escolar, se analiza cómo sus dificultades para comprenderlos configuran las áreas identificadas.
Downloads
References
ANDERSSON, B. (1990). Pupils' conceptions of matter and its transformations (age 12-16), Studies in Science Education, 18, 53-85.
BEN-ZVI, R.; EYLON, B. y SILBERSTEIN, J. (1986). Is an atom of copper malleable?, Journal of Chemical Educatíon, 63(1), 64-66.
BROOK, A.; BRIGGS, H. Y DRIVER, R. (1984). Aspects of secondary students' understanding of the particulate nature of matter, CLIS Proyect, University of Leeds, Leeds.
BULLEJOS, J.; CARMONA, A.; HIERREZUELO, J.; MOLINA, E.; MONTERO, A.; MOZAS, T.; RUIZ, G.; SAMPEDRO, C. y VALLE, V.; (1992). Ciencias de la Naturaleza, Educación Secundaria, Ciclo 12-14, 1ºcurso, Ed. Elzevir, Vélez-MáIaga.
CASSELS, J. y JOHNSTONE, A. (1983). The meaning of words and the teaching of chemistry, Education in chemistry, January, 10-11.
CARR, M. (1984). Model confusion in Chemistry, Research in Science Education, 14, 97-103.
DRIVER, R. (1989). Más allá de las apariencias, capt. 8 en DRIVER, R.; GUESNE, E. y BERGHIEN, A.; Ideas científicas en la infancia y la adolescencia, MEC-Morata, Madrid.
DRIVER, R.; GUESNE, E. y TIGERGHIEN, A. (1989). Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, MEC.-Morata, Madrid.
DRIVER, R.; SQUIRES, A.; RUSHWORTH, P. y WOOD-ROBINSON, V. (1994). Making sense of secondary science. Research into children's ideas, Routledge, London and New York.
FURIO, C. (1986). Metodologías utilizadas en la detección de dificultades y esquemas conceptuales en la enseñanza de la química. Enseñanza de las Ciencias, 4(1), 73-77.
GABEL, D.; SAMUEL, K. y HUND, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter, Journal of Chemical Education, 64(8), 695-697.
HERRON, J. (1977). Are chemical terms well defined?, Journal of Chemical Education, 54, 758.
HERRON, J. (1978). Response to "Are chemical terms well defined?" Journal of Chemical Education, 55, 393-394.
HERRON, J. (1979). Hey, watch your language!. Journal of Chemical Education, 56, 330-331.
HIERREZUELO J. y MONTERO, A. (1989). La ciencia de los alumnos. Su utilización en la didáctica de la Física y Química, LAIA/MEC., Barcelona
HIERREZUELO, J.; PRIETO, T.; MOLINA, E. y BULLEJOS, J. (1994). Evaluación de una unidad didáctica sobre las propiedades de la materia, Revista de Educación del MEC., 305, 395428.
JOHNSTONE, A. (1982). Macro and microchemistry, Chemistry in Britain, 18(6), 409- 410.
JOHNSTONE, A. y CASSELS, J. (1978). What's in a word?, New Scientist, 18 May, 432-434.
KLEINMAN, R.; GRIFFIN, H. y KERNER, N. (1987). Images in Chemistry, J. Chem. Educ., 64(9), 766-770.
LEE, O.; EICHINGER, D.; ANDERSON, C.; BERKHEIMER, G. y BLAKESLEE, T. (1993). Changing middle school students' conceptions of matter and molecules, Journal of Research in Science Teaching, 30(3), 249-270.
LLORENS, J. (1987). Propuesta y aplicación de una metodología para analizar la adquisición de los conceptos químicos necesarios en la introducción a la teoría atómico-molecular: percepción de los hechos experimentales, sus representaciones y el uso del lenguaje en alumnos de Formación Profesional y Bachillerato, Tesis doctoral, Universidad de Valencia.
LLORENS, J. (1988). La concepción corpuscular de la materia. Obstáculos epistemológicos y problemas de aprendizaje, Investigación en la Escuela, nº 4, 33-48.
LLORENS, J. (1991). Comenzando a aprender química. Ideas para el diseño curricular, Aprendizaje Visor, Madrid.
MEHEUT, M.; SALTIEL, E. y TIBERGHIEN, A. (1985). Pupils' (11-12 years old) conceptions of combustion, European Journal of Science Education, 7(1), 83-93.
OSBORNE, R. Y COSGROVE, M. (1983). Children's conceptions of the changes of states of water, Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 825-838.
OSBORNE, R.; COSGROVE, M y SCHOLLUM, B. (1982). Chemistry and the Learning in Science project, Chemistry in New Zealand, 46(5), 104-107.
OSBORNE, R. y FREYBERG, P. (1985). Learning in Science, 710e implications of children’s science, Heinemann, New Zealand.
PFUNDT, H. (1981). The atom- the final link in the division process or the first building block? Chimica didáctica, 7, 75-94.
PFUNDT, H. y DUIT, R. (1994). Bibliography students alternative frameworks and science education, Institute for science education, IPN., Ed. Kiel, Germany.
POZO, J.; GOMEZ, M.; LIMON, M. y SANZ, A. (1991). Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia: las ideas de los adolescentes sobre la Química, C.I.D.E., Madrid.
SANMARTI, N. (1989). Dificultats en la comprensió de la diferenciació entre els conceptes de mescla i compost, Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona.
SCHOLLUM, B. y OSBORNE, R. (1985). Relating the new to the familiar, capt. 5 en OSBORNE, R. y FREYBERG, P.: Learning in Science. The implications of children's science, Heinemann, London.
SELLEY, N. (1978). The confusion of molecular particles with substances, Education in Chemistry, 15(5), 144-145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-20
Published 2021-05-07
- Abstract 85
- PDF (Español (España)) 33