De la resolución de problemas al cambio conceptual
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i28.04Abstract
En este trabajo se presenta una investigación realizada con alumnos de Bachillerato, sobre como una metodología investigativa de resolución de problemas de Física produce un cambio conceptual coherente y duradero. Se finaliza con una reflexión acerca de las implicaciones didácticas de los resultados obtenidos.
Downloads
References
CAILLOT, M. y DUMAS-CARRE, A. (1987). PROPHY: Un enseignement d’une méthodologie de résolution de problèmes de Physique. En Résolution de problèmes en mathématique et en physique. Rapports de recherches, (12) , 199-244, Paris INPR editors.
CHI, M., FELTOVICH, P.J. y GLASER, R. (1981). Categorization and Representation of Physics Problems by Experts and Novices. Cognitive Science, 5, 121-152.
DRIVER, R. (1989). Students’conceptions and the learning of science. International Journal of Science Education, II, Special Issue, 481-490.
DUPIN, J.J. y JOSHUA, S. (1986). L'électrocinétique du Collège à l'Université: évolution des représentations des élèves, et impact de l'enseignement sur ces représentations. Bulletin l’Union del Physiciens 683, 779-800.
ELLIOT, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata, Madrid.
GARCIA, J.J. y CAÑAL, P. (1995). ¿Cómo enseñar?. Hacia una definición de las estrategias de enseñanza por investigación. Investigación en la Escuela, 25, 5-16.
GARRET, R.M. (1988). Resolución de problemas y creatividad: Implicaciones para el currículo de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 6, (3) 224-230.
GIL, D. (1993). Psicología Educativa y Didáctica de las ciencias: los procesos de enseñanza/aprendizaje de las ciencias como lugar de encuentro. Infancia y Aprendizaje, 62- 63, 171-185.
GIL, D y MARTINEZ TORREGROSA, J. (1983). A model for problem-solving in accordance with scientific methodology. European Journal of Science Education , 5, 447-455.
GIL, D. y MARTINEZ-TORREGROSA, J. (1987). La resolución de problemas de Física, Vicens Vives- MEC, Madrid.
GIL, D.; DUMAS, A.; CAILLOT, M.; MARTINEZ, J. y RAMIREZ, J.L, (1988). La resolución de problemas de lápiz y papel como actividad de investigación. Investigación en la Escuela, 6, 3-20.
HEWSON, P.W. (1992). El cambio conceptual en la enseñanza de las Ciencias y la formación de profesores. Encuentro "Investigación y Desarrollo del Curriculo en la Enseñanza de las Ciencias" CIDE, Madrid.
KRAMERS-PALS, H. y PILOT, A. (1988). Solving quantitative problems guidelines for teaching derived from research. International Journal in Science Education , 10, (5), 511-521.
LARKIN, J.H. y REIF, F. (1979). Understanding and Teaching Problem-solving in Physics. European Journal Science Education, 1, (2), 191-203
LOPEZ RUPEREZ, F. (1991). Organización del conocimiento y resolución de problemas en Física, CIDE , Madrid.
OSBORNE, J.R. y FREYBERG, P. (1985). Learning in Science. The implications of children's Science. Heinemann, London. Trad. cast. El aprendizaje de las Ciencias , (1991). Narcea. Madrid.
PORLAN, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Investigación en la Escuela. 1, 63-70.
POZO, J.I. (1993). Psicología y Didáctica de las Ciencias de la naturaleza, ¿Concepciones alternativas?. Infancia y Aprendizaje, 62-63, 187-204.
RAMIREZ, L.; GIL, D y MARTINEZ, J. (1994). La resolución de problemas de Física y Química como investigación. Centro de Publicaciones, MEC, Madrid.
REIF, F. y HELLER, J.I. (1982). Knowledge structure and problem solving in physics. Educational Psychologist, 17, (2), 102-127.
RHONECK, C. (1985). The introduction of voltage as an independent variable. The importance of preconceptions, cognitive conflict and operating rules. Aspects of understanding Electricity. Proceedings of an International Workshop, Ludwisburg 1984, IPN Kiel, 275-286.
SELVERATNAM, M. (1990). Problem-solving-a model approach. Education in Chemistry, 27, (6), 163-165.
SHIPSTONE, D.M. (1988). Pupils understanding of simple electrical circuits, some implication for instruction. Physics Education, 23, 92-96.
VARELA, MªP. (1994). La resolución de problemas en la enseñanza de las Ciencias. Aspectos didácticos y cognitivos. Tesis doctoral. Pendiente de publicar por la Universidad Complutense de Madrid.
VARELA, MªP.; FAVIERES, A.; MANRIQUE, MªJ. y P. DE LANDAZABAL, Mac. (1993). Iniciación a la Física en el marco de la teoría constructivista. Centro de Publicaciones del MEC, Madrid.
VARELA, MªP. y MARTINEZ, MªM. (1995). De la resolución de problemas al cambio conceptual. Actas de la XXV Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física. Santiago de Compostela, 27-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-20
Published 2021-05-07
- Abstract 222
- PDF (Español (España)) 71