Actividades en el aula para la reestructuración de ideas: un ejemplo relacionado con la nutrición humana
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i28.03Abstract
Tomando como referencia la lección "Obtención y utilización de los nutrientes contenidos en los alimentos"-que forma parte del módulo de enseñanza "Nutrición Humana" desarrollado en cursos correspondientes a niveles de Enseñanza Secundaria Obligatoria- presentamos en este artículo el desarrollo de una propuesta didáctica que tiene en cuenta los conocimientos iniciales de los estudiantes.
Downloads
References
ALBALADEJO y CAAMAÑO (1992). Las concepciones previas de los alumnos. Estrategias para lograr el cambio conceptual. En Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza. Curso de actualización científica y didáctica. MEC. Madrid.
ANDERSON, C.W., SHELDON, T.H. y DUBAY, J. (1990). The effects of instruction on college nonmajors’conceptions of respiration and photosynthesis. Journal of Research in Science Teaching, 27 (8), 761-776.
ARNAUDIN, M.W. y MINTZES, J.J. (1985). Students alternative conceptions of the Human Circulatory System: a cross-age study, Science Education, 69 (5), 721-733.
BANET, E., y NUÑEZ, F. (1988). Ideas de los alumnos sobre la digestión: aspectos anatómicos. Enseñanza de las Ciencias, 6 (1), 30-37.
BANET, E., y NUÑEZ, F. (1989). Ideas de los alumnos sobre la digestión: aspectos fisiológicos. Enseñanza de las Ciencias, 7 (I), 35-44.
BANET, E., y NUÑEZ, F. (1990). Esquemas conceptuales de los alumnos sobre la respiración, Enseñanza de las Ciencias, 8 (2), 105-110.
CAREY, S. (1985). Conceptual change un childhood. MIT Press, Cambridge, Mass.
CUBERO, R. (1988). Los esquemas de conocimiento de los niños, Un estudio del proceso digestivo. Cuadernos de Pedagogía, 165, 57-60.
DREYFUS, A., JUNGWIRTH, E. y ELIOVITCH, R., (1990). Applying the "cognitive conflict" strategy for conceptual change. Science Education, 74 (5), 555-570.
DRIVER, R. (1988). Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo de Ciencias, Enseñanza de las Ciencias, 6 (2), 109-120.
GIORDAN A. (1987). Los conceptos de Biología adquiridos en el proceso de aprendizaje. Enseñanza de las Ciencias, 5 (2), 105-110.
HEWSON, P. (1981). A conceptual change approach to learning science. European Journal of Science Education, 3 (4), 383-396.
LAUREN, B. y RESNICK (1983). Una nueva concepción del aprendizaje de las ciencias y las matemáticas. Science, 220, 477-478.
LAWSON, A. (1988). The acquisition of biological knowledge during childhood: cognitive conflict or tabula rasa? Journal of Research in Science Teaching 25 (3), 185-199.
LAWSON, A., 1991. Exploring growth (& mitosis) through a Learning Cycle. American Biology Teacher, 53 (2), 107-110.
NEEDHAM, R. y SCOTT, P. (1987). Una perspectiva constructivista de aprendizaje y enseñanza de la Ciencia. Universidad de Leeds. UK.
NUÑEZ, F. (1994). Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Aplicación al estudio de la nutrición humana en Educación Secundaria Obligatoria. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
NUÑEZ, F. y BANET, E. (1996). Students' conceptual Patterns of Human Nutrition. International Journal of Science Education (en prensa).
OSBORNE, R. & FREYBERG, P. (1985). Learning and science: the implications of "Childrens science". N. Zelanda: Heinemann Educational. (Traducción castellana: El aprendizaje de las ciencias, Implicaciones de la ciencia de los alumnos). Narcea S.A. de ediciones. Madrid.
PEREZ DE EULATE, M. L. (1992). Utilización de los conceptos previos de los alumnos en la enseñanza-aprendizaje de conocimientos en Biología. La nutrición humana: una propuesta de cambio conceptual. Universidad del País Vasco. Bilbao.
PINES A. WEST L. (1986). Comprensión conceptual y aprendizaje científico: una interpretación de la investigación en un marco "fuentes de conocimiento". Science Education, 70 (5), 583-604.
POSNER, G.J.; STRIKE K.A.; HEWSON P.W. & GERTZOG W. A. (1982). Accommodation of a Scientific Conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227.
RUMELHART, D.E. y NORMAN, D.A. (1981). Analogical processes in learning. (Cit. por Driver, R., 1989. Student’s' conceptions and learning of science. International JournaI of Science Education, 11, 491-501.
SANCHEZ BLANCO, G. y VALCARCEL PEREZ, M.V. (1993). Diseño de unidades didácticas en el área de Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 11 (I), 33-44.
SEYMOUR, J. y LONGDEN, B. (1991). Respiration - that's breathing isn't it? Journal of Biological Education, 25 (3), 177-183.
SHEMESH, M y LAZAROWITZ, R. (1989). Pupils-reasoning skills and their mastery of biological concepts. Journal of Biological Education, 23 (1), 59-63.
STRIKE, K.A. y POSNER, G.J. (1990). A revisio-nist theory of conceptual change. Cornell University, Ithaca. New York.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-20
Published 2021-05-07
- Abstract 421
- PDF (Español (España)) 289