La transformación educativa y el docente, ¿una revolución al estilo de Copérnico?
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i29.09Abstract
El presente artículo intenta identificar algunas características de los docentes argentinos frente al desafío de la transformación educativa planteada a partir de la nueva Ley Federal de Educación, que comenzó a implementarse gradualmente durante el ciclo lectivo 1995 y pretende afianzarse plenamente en las proximidades del 2000. En este contexto de cambios vertiginosos, entre los cuales se destaca la descentralización de la educación general básica, cobran fundamental importancia los procesos de educación continua, los que sin duda fortaIecen la formación profesional de los docentes y facilitan las condiciones para gestionar una enseñanza de calidad y una mayor autonomía pedagógica y organizativa.
Downloads
References
DEL VALLE RODAS y SPEZZI de RODRIGUEZ (1991). Aproximación semiótica a la práctica educativa. Revista de Educación. Nº 15, 10-15.
FRIGERIO, G. y otros. (1995). De aquí y de allá. Textos sobre la Institución Educativa y su Dirección. Buenos Aires: Wapelusz.
GIMENO, J. (1991). Prólogo, en Stenhouse, L: Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata.
GIORDANO, M. y otros (1991). Enseñar y Aprender Ciencias Naturales. Buenos Aires: Troquel.
NIEDA, J. (1988). Identificación del comportamiento y características deseables del profesor de ciencias experimentales de bachillerato. Madrid: M.E.C.
PFEFFER, J. (1982). Organizations and organization theory. Cambridge: Bollinger. Pub. Co.
PORLÁN, R. (1993). Constructivismo y Escuela. Sevilla: Díada Editora.
ROLLIS, S. F. (1990). Professional teachers and restructured Schools: teacher ship challenges, en Mitchell y Cunningham (p.184-209).
STENHOUSE, L. (1991). Investigación y desarrollo del Curriculum. Madrid: Morata.
SANTOS GUERRA, M. (1993). Dilección Escolar y Democracia organizativa. Actas III Congreso Interuniversitario de organización escolar. Sevilla.
ZAIS, R. S. (1986). Confronting encapsulation as a theme in curriculum design. Theory intro practice. Vol. XXV, Nº 1, p.20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-20
Published 2021-05-07
- Abstract 65
- PDF (Español (España)) 30