La actualización de los maestros de primaria en Educación Matemática
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1996.i29.08Abstract
Es una investigación participativa, en la que las fases de la secuencia metodológica -investigación, acción, tematización y programación- se hicieron coincidir con los cursos de Matemáticas impartidos a los profesores en la Unidad Ajusco de la UPN, México. De esta forma se cubrieron dos planos de objetivos: uno de innovación pedagógica, para contribuir en la formación del profesorado, y otro de investigación educativa para estudiar el proceso de revisión de contenidos de la disciplina, que se produjo en los profesores que tomaron dichos cursos. En el proceso de innovación se detectó un deficiente e inseguro manejo de los contenidos matemáticos. En el proceso de investigación se logró una buena interacción durante los cursos, e indicios de trabajo grupal en las escuelas.
Downloads
References
GARCIA, J.E. y PORLAN, R. (1990). Cambio escolar y desarrollo profesional: un enfoque basado en la investigación en la escuela. Investigación en la Escuela 11, 25-37.
GUTIERREZ, A. y JAIME, A. (1991). El modelo de razonamiento de Van Hiele como marco para el aprendizaje comprensivo de la Geometría. Un ejemplo: Los giros. Revista de Educación Matemática 2 (III). 49- 65.
LERMAN, S. (1983). Problem-solving or knowledge-centred: the influence of philosophy on mathematics teaching. International Journal in Mathematics Education, Science and Technology 14 (1). 59-66.
MARASTONI, G. (1985). Hagamos Geometría. México: Roca.
MINUJIN, Z.A. (1993). Una investigación pedagógica trasferida a la práctica en las escuelas cubanas. Seminario de Transferencia de los resultados de la Investigación en la escuela básica. México: UPN.
SIRVET, M. T. (1990). Investigación participativa aplicada a la renovación curricular. Cuadernos de investigación No. 7. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
SEP (1993). La Matemática en la educación primaria. Documento del Docente. México: SEP.
VYGOTSKI. L. S. (1990). Pensamiento y Lengua./e. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. México: Quinto Sol.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-20
Published 2021-05-07
- Abstract 58
- PDF (Español (España)) 34