¿Qué matemáticas necesitamos para comprender el mundo actual?
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i32.08Abstract
Este artículo presenta un breve análisis del papel de las matemáticas en el Sistema educativo actual y una posible alternativa de selección y organización de los contenidos matemáticos más cercanos a los objetivos de la educación obligatoria.
Downloads
References
AZCARATE, P. y CARDEÑOSO, J.Mª (1994), "La naturaleza de la matemática y su influencia, problema fundamental de la Didáctica de la Matemática". Investigación en la Escuela, 24. 79-88.
BERINI, M. (1997), "Las matemáticas y la realidad. La utilización del entorno como recurso didáctico". UNO, 12, 17-28.
BIANCO, N. (1996), "¿Qué conocimiento para qué escuela?". Kikiriki, 39, 12-17.
BROWN, J.S., COLLINS, A. Y DUGUID, P. (1989), "Situated Cognition and the Culture of Learning". En Educational Researcher, 18 (1), 32-42.
D'AMBROSIO, U. (1985), "Environmental Influences". Etudies in Mathematical Education. vol. 4, 22- 46. Paris: Unesco
D'AMBROSIO, U. (1994), "Ethnomathematics, the Nature of Mathematics and Mathematics Education". En Ernest, P. (Ed): Mathematics Education and Philosophy: An International Perspective. Londres: Falmer Press.
GARCIA, E. (1994), " El conocimiento escolar como un proceso evolutivo: aplicación al conocimiento de nociones ecológicas". Investigación en la Escuela, 23, 65-76.
GIMENEZ, J.: FORTUNY, J.M. Y ALSINA, C. (1995), "Educación matemática y entorno medioambiental" UNO, 6, 113-126.
HERNANDEZ, F. (1992): "A vueltas con la globalización". Cuadernos de Pedagogía, 202, 64-66.
HERNANDEZ, F. (1996), "¿Buscando la complejidad en el conocimiento escolar?". Kikíriki, 39, 32-38.
LLADO, C. (1997), "Una educación matemática enraizada en la historia de la cultura". UNO, 12, 37-48.
MARTINEZ, M. (1993), El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. Barcelona: Gedisa.
MORIN, E. (1994), Iniciación al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
NISS, M. (1995), "Las matemáticas en la sociedad". UNO, 6, 45-57.
PEREZ GOMEZ, R. (1994), "La cultura escolar en la sociedad posmoderna". Cuadernos de Pedagogía, 225, 8085.
RICO, L. (1997), "Reflexiones sobre los fines de la Educación Matemática". SUMA, 24, 5-20.
ROMBERG, T. (1992), "Perspectives on Scholarship and Research Methods". En Grouws (Ed): Handbook of Research on Mathematics teaching and Learning. Nueva York: Macmillan.
SCHOENFELD, A. (1985), Mathematical Problem Solving. Nueva York: Academic Press.
TORRES, J. (1994), Globalización e interdisciplinariedad, el curriculum integrado. Madrid: Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-12
Published 2021-05-07
- Abstract 207
- PDF (Español (España)) 115