La Transversalidad como constructo organizativo del currículo escolar, en la antesala de la globalidad
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i32.04Abstract
En el presente artículo mostramos nuestro punto de vista sobre el debate en torno a la organización escolar del contenido educativo en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Frente al falso dilema entre disciplinariedad e interdisciplinariedad, nos mostramos partidarios de llevar el debate hacia la función de la Escuela, de manera que si optamos por una función social y educadora, es pertinente globalizar los contenidos disciplinares en torno a ejes supradisciplinares, como son los temas transversales, dando así funcionalidad e integración a los aprendizajes escolares para afrontar un mundo cada vez más globalizado y complejo.
Downloads
References
ANGULO, J.F. y BLANCO, N. (1994), Teoría y desarrollo del curriculum. Málaga: Aljibe.
BERNSTEIN, B. (1993), La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.
GIMENO, J. y PEREZ, A.I. (1994), Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
HARGREAVES, A. (1996), Profesorado, cultura y postmodernidad Madrid: Morata.
HERNANDEZ, F. y SANCHO, J.M. (1989), Para enseñar no basta con saber la asignatura. Barcelona: Laia.
LAWTON, D. (1989), Education, culture and the national curriculum. London: Holder & Stoughton.
MORENO MARIMON, M. (1993), "Los temas transversales: una enseñanza mirando hacia delante" (en: BUSQUETS et al.: "Temas transversales"), Madrid: Santillana, Aula XXI.
MORIN, E. (1994), Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
PHENIX, Ph (1964), Realms of meaning. A philosophy of the curriculum for general education London: Mc Graw Hill.
PORLAN, R. y RIVERO, A. (1994), "Investigación del medio y conocimiento escolar". Cuadernos de Pedagogía, nº 227, p.28-31.
SKILBECK, M. (1981),"Core currículum for a multicultural society". New Education, no 3(2), p.51-58.
STENHOUSE, L. (1984), Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.
TORRES SANTOME, J. (1994), Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Madrid: Morata.
YUS, R. y REBOLLO, M. (1996a), Ciencias de la Naturaleza. 3º ESO. Torre del Mar: Elzevir.
YUS RAMOS, R. (1996b), Temas transversales. Hacia una nueva escuela. Barcelona: Graó.
YUS RAMOS, R. (1997), Hacia una Educación Global desde la transversalidad. Madrid: Alauda-Anaya.
ZABALA, A. (1989), "El enfoque globalizador". Cuadernos de Pedagogía, no 168, p.22-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-11
Published 2021-05-07
- Abstract 441
- PDF (Español (España)) 101